Design for Manufacturing/Assembly (1 pv)
DFA-Tools järjestää nyt koulutuksen:

Design for Manufacturing/Assembly (1 pv)

13.10.2016, JTO Learning Center Oy, Vantaa Riihimiehentie 7, Vantaa 5 lokakuun, 2016 Sampo Korppoo

Kehittäminen , Tuotanto ja logistiikka

Design for Manufacturing -menetelmien avulla voit varmistaa uuden tuotteen valmistettavuuden jo tuotekehityksen alkuvaiheessa.

Design for Manufacturing/Assembly -koulutus käy laajasti läpi valmistettavuuden huomioimista ja tuotantokustannusten arviointia tuotesuunnittelussa, pääpaino Design for Assembly -menetelmissä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa tuotteen valmistettavuus otetaan huomioon, sitä paremmat mahdollisuudet on saavuttaa tuotantovaiheessa oikea kustannustaso ja laatu.

Valmennuksesa tutustutaan DFM/A-teoriaan ja -periaatteisiin ja viedään periaatteita käytäntöön kokoonpantavuuden analysointiharjoituksella. Harjoituksessa käytetään Design for Assembly –ohjelmistoa ja analyysi verifioidaan käytännössä pilottuotteiden kokoonpanolla.

Kenelle koulutus on tarkoitettu?
• Menetelmäsuunnittelijoille, joiden vastuulla on uuden tai olemassaolevien tuotteiden valmistettavuus ja tuotantokustannukset
• Tuotesuunnittelijoille, jotka haluavat parantaa tuotteen valmistus- ja kokoonpanoystävällisyyttä
• Tuotekehityksen/suunnittelun ja tuotannon esimiehille, jotka haluavat kehittää organisaationsa osaamista ja prosesseja
• Uusien tuotteiden koesarjoihin ja tuotantoon vientiin osallistuville operaattoreille (NPI)

Valmennuksen hyödyt ja tavoitteet:
• Ymmärrys Design for Manufacturing/Assembly -periaatteista ja DFM:n osa-alueista
• Työkalupakki käytännön DFM/A-työhön
• Näkemys suunnittelun vaikutuksesta tuotantokustannuksiin
• Käytännön esimerkki valmistettavuuden analysoinnista
• Tuoda osallistujille näkymää valmistettavuuden huomioimisen parhaisiin käytäntöihin
• Näyttää osallistujille omakohtaisen tekemisen myötä miten valmistettavuus otetaan huomioon tuotekehitysprosessissa

Kouluttaja
Sauli Salmensuu
, DI. Vuosien kokemus valmistuksesta ja sen kehittämisestä teknologiateollisuudesssa sekä valmistettavuudesta ja massatuotannon vaatimuksista kansainvälisessä elektroniikkateollisuudessa. Kokoonpano- ja Design for Manufacturing -konsultointia ja -koulutusta sekä Suomessa että Kiinassa. Kehittänyt omat DFA-työkalut tuotteen DFA-analyysiin, DFA-työn dokumentointiin ja kokoonpanoprosessin suunnitteluun.

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:00 Design for Manufacturing – teoria ja periaatteet
DFM/A-perusteita ja DFM:n hyödyt
DFM/A yrityksen R&D-prosessissa ja strategiassa
DFM/A-työn sisältö ja tuotokset
DFA-periaatteita tuotteen konseptoinnissa
Yksityiskohtainen DFA-suunnittelu
Design for Manufacturing –osien valmistettavuus

12:00 Lounas

13:00 Design for Assembly -menetelmät ja -työkalut
Systemaattisen DFA-prosessin menetelmät ja työkalut
DFA-dokumentointi tuotekehitysprojektissa
Kokoonpanoajan arviointi DFA menetelmillä

14:00 DFA-harjoitus
Käytännön DFA-harjoitus DFA-Tool® -ohjelmistolla
Osaluettelon siirto CAD:stä
Tuotteen kokoonpanoprosessin kuvaus
DFA-analyysi ja verfiointi

16:00 Tilaisuuden päätös

Harjoituksessa käytetään DFA-Tool -ohjelmistoa, jonka avulla analysoidaan ja optimoidaan tuotteen kokoonpano.

JTO Lean Learning Center Oy, Riihimiehentie 7 Vantaa

Aika:
13.10.2016

Osallistumismaksu:
590 eur
(+ alv. 24 %). Hintaan sisältyy kokoustarjoilut ja materiaalit (mm. kirja: Hyvin suunniteltu – Puoliksi valmistettu). Lisäksi kurssilaiset saavat ilmaiseksi käyttöönsä 3 kk:n DFA-Tool 5.2 lisenssin.

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta.