EHS-lainsäädännön tunnistaminen ja hallinta (1 pv)
Inspecta Academy järjestää nyt koulutuksen:

EHS-lainsäädännön tunnistaminen ja hallinta (1 pv)

21.11.2016, Taitotalon kongressikeskus, Helsinki Valimotie 8, Helsinki 21 elokuun, 2016 Sampo Korppoo

Ympäristö

Koulutuksessa syvennetään velvoitteiden sisältöä, muutosten seurantaa ja soveltamista organisaatioissa. Uudistunut ISO 14001:2015 painottaa nykyistä enemmän toiminnan vaatimusten mukaisuuden seurantaa ja ennakoivaa tiedottamista organisaation eri tasoille.

Koulutuksen jälkeen osallistujilla on valmiudet aloittaa aktiivinen EHS-lakien seuranta ja toimeenpano. Koulutuksessa organisaatioiden ympäristöasioista vastaavat saavat käytännöllisen työkalun organisaation EHS-velvoitteiden seurantaan ja vaatimusten täyttämisen osoittamiseen. Tarkastuslistaa voi hyödyntää myös ympäristöjärjestelmän sisäisissä auditoinneissa.

Luennoijat:
Niklas Koskimies
, lakiasiain pääinformaatikko, OTM, Expec Information Systems
Tuulikki Lammi, pääarvioija, Inspecta Sertifiointi

08:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:00 Päivän avaus ja tavoite

09:15 EHS lainsäädäntö
• EU-lainsäädäntö
• Keskeinen kansallinen lainsäädäntö
• Lakien rakenne
• Velvoitteiden tunnistaminen

10.30 1. tehtävä: Tarkastuslistan soveltaminen organisaatiossa, vertaiskeskustelu
Tunnista organisaatiotasi koskevat ISO 14001 -vaatimukset ja velvoitteet. Materiaalina on lainsäädännön tarkastuslista.

11.00 1. tehtävän purku:
Havaintoja tarkastuslistan käytöstä ja velvoitteiden sisällöstä, yleiskeskustelu.

11.45  Lounas

12:45 Muuttuva EHS-lainsäädäntö
• EU lainsäädäntösuunnitelmat
• Kotimaisen lainsäädännön suunnat
• Ministeriöiden lainsäädäntö hankkeet
• Säädösmuutokset
Tunnista laista määräävät pykälät ja niihin liittyvät vaatimukset toimintasi kannalta. Suunnittele organisaatiollesi toimintatapa, miten ympäristövelvoitteita seurataan ja miten ne viedään eri toimintoihin. Materiaalina on esimerkkisäädöksiä.

13.45  2. tehtävä:
Määrittele organisaation toimintatapa lakimuutosten seurantaan, vertaiskeskustelu. Ennakkomateriaali sisältää ympäristöjärjestelmästandardin vaatimukset koskien lainsäädännön seurantaa.

14.15 Kahvi

14.45 2. tehtävän purku:
Keskustelua muutosten seurannasta osana lainsäädännön hallintaa – tarkastuslistan ylläpito ja päivittäminen

15.15 Lainsäädännön velvoitteiden viestintä organisaatiossa
• vastuullisuus on enemmän kuin velvoitteiden täyttämistä
• lainsäädännön viestintä organisaatiossa
• ulkoisten auditointien havaintoja vaatimuksenmukaisuuden hallinnasta

15.45 Loppukeskustelu

16.00 Päivä päättyy

Helsinki, Taitotalon kongressikeskus

Aika:
21.11.2016

695 eur
+ alv 24 %.

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme
50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.