Etätyösopimus – mitä tulee huomioida? (1/2 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Etätyösopimus – mitä tulee huomioida? (1/2 pv)

06.04.2017, Webinaari , Webinaari 18 maaliskuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto

Käytännönläheisessä webinaarikoulutuksessa saat tiukan tietopaketin etätyösopimuksen ehdoista ja huippuasiantuntijoiden vastauksia itseäsi askarruttaviin kysymyksiin. Mikä työ on etätyötä? Mitä etätyösopimuksissa tulee huomioida? Miten työnantaja voi täyttää työturvallisuuden ja -suojelun edellyttämän huolellisuusvelvoitteen? Mitä asioita tulee sovellettaviksi sopimuksettomissa etätyötilanteissa? Mitkä ovat suurimmat kompastuskivet?

Etätyö ei ole oma työsuhdetyyppinsä. Nykypäivänä työtä tehdään yhä useammin kiinnittymättä tiettyyn paikkaan. Joissain tapauksissa etätyö on satunnaista ja sopimuksetonta, toisissa tapauksissa kyseessä on pysyvä järjestely. Työnantajan vastuut esimerkiksi työsuojelun osalta yltävät myös etätyötä tekeviin ja velvoitteiden laiminlyönti voi johtaa sanktioihin.

Tämän koulutuksen tavoitteena on tarjota konkreettisia välineitä erityisesti etätyösopimuksen tekemiseen. Samoja ohjeita voi suurelta osin soveltaa myös tilapäisiin etätyötilanteisiin. Koulutuksessa käydään läpi lisäksi tilapäisiä ja sopimuksettomia etätyösuhteita koskevat erityispiirteet. Tilaisuudessa käsitellään erityisesti tietoammatteja koskevaa etätyötä.

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää asiantuntijoille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Kouluttajina toimivat tiukkoihin työoikeuskysymyksiin tottuneet Nikolas Elomaa ja Salla Pyymäki. Elomaa toimii johtajana Työeläkevakuuttajat TELAssa ja Pyymäki asianajajana Asianajotoimisto Roihussa.

Kenelle:
Seminaari on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille, joiden organisaatioissa tehdään etätyötä. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:
– Henkilöstöpäällikkö
– Henkilöstöjohtaja
– Esimies
– HR-asiantuntija
– Henkilöstölakimies
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntija ja lakimies
– Etätyöntekijä

Kouluttajat:
AA, FM Salla Pyymäki, Asianajotoimisto Roihu Oy
Johtaja Nikolas Elomaa, TELA

08:30 Webinaariympäristö aukeaa

09:00 Tervetuloa ja johdanto päivään
Työntekijän etätyötarpeet
Työnantajan hyödyt (esim. työtehokkuus, työtilakulujen vähentyminen)
Käsitteitä (etätyö, hajautettu työ, läsnätyö)

09:15 Etätyön juridiset raamit
– Etätyöstä sopiminen
o Miten yrityksessä voidaan linjata etätyötä koskevia yleisiä periaatteita?
o Miloin kyseessä on yt-asia?
– Sovellettava lainsäädäntö ja työehtosopimukset
– Työnantajan direktio-oikeuden ulottuminen etätyöhön
o Miten valvotaan?
– Kirjallinen vai konkludenttinen etätyösopimus?

10:00 Etätyöstä sovittaessa huomioitavia asioita
– Työsuojelu
o Miten työnantaja voi täyttää työturvallisuuden ja -suojelun edellyttämän huolellisuusvelvoitteen?
– Työaika
– Työjärjestelyt
– Yksityisyyden suoja
– Tietoturva
– Matkustaminen
– Työvälineet
– Koulutus

Onko eroja sen välillä, onko kyseessä satunnainen etätyö vai pysyvä etätyösopimus?

10:45 Loppukeskustelu ja yhteenveto

11:00 Koulutus päättyy

Webinaari

Aika:
06.04.2017

190 eur
+ alv 24 % / hlö

Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 eur + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %.
Hintaan sisältyy webinaari ja materiaali.

Peruutusehdot:
Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.

Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.