Hallituksen ja toimitusjohtajan vastuut (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Hallituksen ja toimitusjohtajan vastuut (1 pv)

01.06.2016, Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki Runeberginkatu 2, Helsinki 20 toukokuun, 2016 Sampo Korppoo

Lakitieto

Kurssilla opitaan olennaisimmat asiat osakeyhtiön hallituksen jäsenen ja toimitusjohtajan tehtävistä ja vastuista. Osakeyhtiölaissa hallituksen jäsenelle ja toimitusjohtajalle on säädetty monia velvollisuuksia, valtaa ja vastuuta. Lisäksi osakkeenomistajat määrittävät merkittävällä tavalla johdon toimintavapauksia.

– Mitä nämä tarkoittavat käytännössä?
– Milloin hallituksen jäsen voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen yhtiön velvoitteista?
– Mitä pitäisi tehdä välttääkseen vaaranpaikat?
– Miten yhtiön hallinto järjestetään, jotta vastuukysymyksiä ei nouse esille?
– Mikä on hallituksen puheenjohtajan rooli?

Koulutus lähestyy aihealuetta yksityisen yhtiön päätöksentekijän näkökulmasta. Yksityisellä yhtiöllä tarkoitetaan tässä osakeyhtiötä, jonka omistaa yksi tai useampi yksityishenkilö, yritys, yhdistys, säätiö tai kunta.

Kurssin aluksi käydään läpi keskeiset säännökset, jotka osakeyhtiön hallinnossa on otettava huomioon. Sen jälkeen käydään läpi kunkin päätöksentekotahon tehtävät sekä lainsäädännön että käytännön näkökulmasta.

Aineistossa on myös esimerkkiasiakirjat kaikista keskeisistä aiheeseen liittyvistä dokumenteista.

Kurssi vastaa käytännönläheisesti kysymyksiin mitä pitää tehdä, mitä ei saa tehdä ja mitä on syytä varoa. Iltapäivän esimerkkiosiossa käydään läpi kahden kuvitellun yrityksen päätöksenteossa eteen tulevia valintatilanteita, joissa vastuuriski voisi esiintyä.

Kenelle
Kurssi on tarkoitettu osakeyhtiöiden osakkeenomistajille, hallituksen jäsenille, toimitusjohtajille tai sellaisiksi aikoville.

Tavoite
Kurssin tavoitteena on auttaa yritysten johtoa tuntemaan olennaiset hallituksen jäsenen ja toimitusjohtajan asemaan liittyvät velvollisuudet sekä tunnistamaan vastuiden sudenkuopat.

Kouluttajajaakon kuva2
Kouluttajana toimii Legal Risk Manager, OTM Jaakko Ranta,
Riskitor Oy.
Hänellä on noin kymmenen vuoden kokemus erilaisten yhteisöjen hallitustoiminnasta ja liikejuridiikan tehtävistä.

Keskiviikko 1.6.2016

– Kasvuyrityksen vaaranpaikat
– Oikeustapaukset

15:15 Yhteenveto
– Missä tilanteessa vastuukysymykset nousevat esille
– Korvausvastuulta suojautuminen

15:45 Päätöskeskustelu

16:00 Koulutus päättyy

Paikka:
Radisson Blu Royal Hotel, Runeberginkatu 2, 00100 Helsinki

Osallistumismaksu:
eur/hlö + alv 24 %. Sisältää kurssimateriaalin ja tarjoilun.

Alennukset:
(osallistujat samasta organisaatiosta) 2 hlöä tai enemmän 597 eur/hlö

Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.