Henkilötietojen käsittely työelämässä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Henkilötietojen käsittely työelämässä (1 pv)

14.12.2016, Scandic Simonkenttä, Helsinki Simonkatu 9, Helsinki 4 lokakuun, 2016 Sampo Korppoo

Lakitieto

Miten keväällä 2018 voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus vaikuttaa käytännössä henkilötietojen käsittelyyn työelämässä? Mitä tietoja työntekijästä voi kerätä työhönottopäätöksen yhteydessä? Mitkä ovat henkilöstön edustajan oikeudet käsitellä henkilötietoja? Miten rakentaa tietoturvan kannalta hyvät toimintamallit?

Työelämässä tapahtuvaa henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely on uutta ja nopeasti kehittyvää. EU:n uusi tietosuoja-asetus esimerkiksi synnyttää työnantajille uusia velvoitteita. Henkilötietojen käsittelyyn liittyy monia oikeudellisia haasteita.

Henkilötietojen käsittelyyn lukeutuvat kaikki työelämässä henkilötietoihin kohdistetut toimenpiteet alkaen henkilötietojen luovuttamisesta niiden poistamiseen. Työpaikoilla ei aina tunnisteta, milloin on kyse henkilötietojen käsittelystä. Henkilötietojen suojaa ja tietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä ei monissa organisaatioissa myöskään tunneta riittävän hyvin, jotta osattaisiin toimia oikein.

Koulutus tarjoaa henkilöstöhallinnon ammattilaisille, esimiehille ja henkilöstön edustajille selkeän yleiskuvan henkilötietojen sääntelystä ja konkreettisia neuvoja eri tilanteisiin.

Osallistujat saavat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
• Mitkä ovat henkilötietojen käsittelyn yleiset lähtökohdat?
• Mitkä ovat arkaluonteisia tietoja?
• Mikä on henkilötietolain suhde muuhun lainsäädäntöön?
• Mitä tietoja voi kerätä työhönottopäätöksen yhteydessä ja miten?
• Mitkä ovat henkilöstön edustajan oikeudet käsitellä henkilötietoja?
• Miten sosiaalinen media haastaa henkilötietojen käsittelyn?
• Millaisia muutoksia EU:n tietosuoja-asetus tuo henkilötietojen käsittelyyn työpaikoilla?

• henkilöstöhallinnon ammattilaisille
• esimiehille
• henkilöstön edustajille

Kouluttajat
OTT, VTK Seppo Koskinen toimii työoikeuden professorina Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Koskinen on kirjoittanut noin 460 julkaisua työoikeuden eri osa-alueilta. Hän on erikoistunut työsuhteen päättämiskysymyksiin. Koskinen on laajasti käytetty asiantuntija kaikenlaisissa työlainsäädäntöön liittyvissä asioissa.

Jarkko Aula (M.Sc. | CISSP | ISO 27001 Lead Auditor/Implementer | CIMP) on kokenut tietoturvan, tietosuojan ja tietohallinnon asiantuntija. Hän on toiminut kansainvälisissä yrityksissä eri tehtävissä yli 20 vuotta. Nykyisin hän johtaa perustamaansa SecWed Oy:tä. Yritys on erikoistunut tietosuojaan ja tietoturvaan liittyviin palveluihin

Anna-Maria Wassman (OTM, LL.M.) on työsuhdejuridiikan ja HR:n asiantuntija. Hänellä on monipuolinen vuoden kokemus erilaisista HR-tehtävistä ja työsuhdejuridiikasta niin yritysmaailmasta kuin työmarkkinajärjestöistä.

08:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

09:00 Tervetuloa Henkilötietojen käsittely työelämässä -koulutukseen!
Edilex Pron edustaja;
Seppo Koskinen, työoikeuden professori Turun yliopisto

09:10 Henkilötietojen käsittelyn periaatteet ja EU:n uusi tietosuoja-asetus
• Tietosuojan tärkeimmät periaatteet
• Käsitteet ja määritelmät
• Rekisteröidyn oikeudet
Jarkko Aula (M.Sc. | CISSP | ISO 27001 Lead Auditor/Implementer | CIMP), SecWed Oy

10:15 Tauko

10:30 Henkilötietojen suojaaminen työelämässä
• Henkilötietojen suoja osana yksityisyyden suojaa
• Arkaluonteiset tiedot
• Tarpeellisuusvaatimus tietojen käsittelyn keskeisenä periaatteena
• Henkilötietolain suhde erityislakeihin
• Millaisia riskejä ja väärinkäytöksiä digitalisaatio voi synnyttää henkilötietojen käsittelyssä työelämässä
Seppo Koskinen, työoikeuden professori, Turun yliopisto

11:40 Lounas

12:40 Velvoitteet ja arvo käytännössä
• Yrityksen velvoitteet ja vastuut
• Arvo liiketoiminnalle
• Tietosuojatyön järjestäminen ja organisointi
• Riskienhallinta
• Seuraamukset ja sanktiot

13:40 Rekrytoitaessa kerättävät tiedot
• Tietojen käsittely työhönoton eri vaiheissa
• Työnhakijoista koottavat henkilörekisterit
• Työhönottopäätöksen yhteydessä kerättävät tiedot
Seppo Koskinen, työoikeuden professori, Turun yliopisto

14:30 Kahvitauko

14:45 Tietosuoja ja HR:n tilivelvollisuus työsuhteen aikana
• Henkilötietojen käsittelyperusteet
• Miten käsitellä arkaluonteisia tietoja ja terveystietoja
Anna-Maria Wassman, HR & Legal Advisor, LL.M., HR Legal Services Oy

15:30 Keskustelua ja kokemusten vaihtamista

16:45 Tilaisuus päättyy

Scandic Simonkenttä, Simonkatu 9, Helsinki
Voit osallistua myös verkon välityksellä.

Aika:
14.12.2016

Lähikoulutus 740 eur + alv
Webinaari 690 eur + alv / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
200 eur
+ alv / osallistuja

Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %.
Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 10 vrk ennen koulutusta. 10 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. Kaksi vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme.

Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.