Irtisano oikein (1 pv)
Suositun kouluttajamme uutuuskurssi!
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Irtisano oikein (1 pv)

25.04.2017, Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki Runeberginkatu 2, Helsinki 20 joulukuun, 2016 Sampo Korppoo

Lakitieto

Kenelle
Haastavien henkilöstö- ja irtisanomiskysymysten
parissa työskenteleville.

Koulutus on suunniteltu johdolle ja lähiesimiehille. Se soveltuu hyvin myös muun muassa HR-asiantuntijoille ja luottamusmiehille.

Päivän aikana käsitellään sekä yksilöperusteisia irtisanomisia että irtisanomista taloudellisin ja tuotannollisin perustein. Työsopimussuhteisten työntekijöiden irtisanomisten lisäksi käsitellään myös viranhaltijoiden irtisanomisia.

Tavoite ja hyöty
Koulutus antaa toimintamalleja
palvelussuhteen päättämiseen liittyviin käytännön haasteisiin. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on kokonaiskuva oikeista ja järkevistä menettelytavoista irtisanomistilanteissa. Asioita käsitellään suurelta osin esimerkkien ja oikeustapausten kautta.

Etukäteiskysymyksiä ja vastauksia niihin käsitellään päivän aikana sopivissa asiayhteyksissä. Etukäteiskysymykset muokkaavat kurssia juuri kulloistenkin osallistujien tarpeisiin parhaiten vastaavavaksi – ole siis rohkeasti yhteydessä kouluttajaan! (email: katariina@katakoski.fi)

Lainsäädännön ja oikeuskäytännön lisäksi myös muun muassa organisaatiokulttuuri sekä erilaiset ihmis- ja valtasuhteet vaikuttavat merkittävästi eri työpaikoilla tosiasiallisesti käytössä oleviin keinoihin. Siksi näitä asioita käsitellään tällä kurssilla yhdessä.

Koska irtisanomiset ovat raskaita paitsi irtisanottaville, myös esimiehille ja koko työyhteisölle, kurssilla käsitellään myös jaksamista ja muutosten aiheuttamia reaktioita.

Kurssipäivä antaa laajan työkalupakin käytännössä hyödynnettävistä keinoista erilaisissa irtisanomistilanteissa. Kun sekä säännöt että tunteet otetaan arjessa huomioon, syntyy paras lopputulos.

Katariina Sorvanto
, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti esimiestyöhön sekä teoriassa että käytännössä. Katariina on innostava ja pidetty, yli kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Katariina kirjoittaa säännöllisesti työoikeudesta ja johtamisesta muun muassa Taloustaidon blogissa (taloustaito.fi sivuilta löytyvä TT-Blogi).

KataKoski Oy on alkuvuodesta 2016 perustettu, esimies- ja työyhteisökoulutuksia, työoikeudellista konsultointia sekä erilaisia johtamisratkaisuja tarjoava yritys. Kouluttajaan ja KataKoski Oy:öön voi tutustua laajemmin sivuilla: www.katakoski.fi

SISÄLTÖ JA AIKATAULU

Klo 08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvit

Klo 09.00 Koulutus alkaa
Johdatus aiheeseen

– Palvelussuhteen päättymiseen johtavat tilanteet vaihtelevat

Työsopimuksen irtisanominen henkilöstä johtuvin perustein
– Varoituksen antaminen
– Hyväksyttävät ja kielletyt irtisanomisperusteet
– Irtisanomisajat
– Irtisanomismenettely

Klo 10.15 Tauko

Työsopimuksen purkaminen
– Purkamisperusteet
– Työsopimuksen purkautuneena pitäminen

Irtisanominen työn vähyyden perusteella
– Mitä vaihtoehtoja on?

Yhteistoimintaneuvottelut
– Mitä ja missä aikataulussa on tehtävä?

Klo 12.00 Lounas

Muita tilanteita
– Koeaikapurku
– Määräaikaisen sopimuksen päättyminen
– Työsuhteen päättäminen lomautusaikana
– Henkilöstön edustajan työsuhteen päättäminen
– Työsuhteen päättäminen sopimalla

Viranhaltijan irtisanominen
– Pääasialliset erot verrattuna työsopimussuhteisen palvelussuhteen irtisanomiseen

Johdon ja lähiesimiesten viestintä
– Mitä saa ja kannattaakin kertoa – ja mitä ei?
– Faktaperustelujen merkitys

Klo 14.15 Kahvitauko

Erilaiset reaktiot muutostilanteissa
– Mikä on sallittua ja mikä ei?
– Vaikutukset työn tuloksiin

Jaksaminen
– Esimiesten voimavarat – tuki omalta esimieheltä
– Irtisanottavien tukeminen
– Työhön jäävien huomioiminen

Klo 16.00 Koulutus päättyy

Radisson Blu Royal Hotel, Runeberginkatu 2, 00100 Helsinki

Aika:
25.04.2017

587 eur/hlö
+ alv 24 %. Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Ryhmäalennukset:
(Osallistujat samasta organisaatiosta) 2 hlöä tai enemmän 487 eur/hlö.

Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.