Osakassopimukset (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Osakassopimukset (1 pv)

21.09.2017, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki 7 kesäkuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto

Osakassopimus on osakeyhtiön osakkaiden tärkein väline, jolla sovitaan yhtiön hallinnoinnista ja osakkaiden keskinäisistä suhteista. Hyvin laaditulla osakassopimuksella vältetään ongelmatilanteita ja varmistetaan yrityskaupan toteutuminen exit -tilanteessa.

Tässä koulutuksessa
– opit olennaisimmat asiat osakassopimuksista.
– tutustut tyypillisimpiin ongelmatilanteisiin, jotka voidaan välttää laatimalla oikeanlainen osakassopimus.
– opit käytännön case-esimerkkien avulla tunnistamaan ja välttämään yleisimmät osakassopimuksiin liittyvät ongelmatilanteet.
– opit ymmärtämään osakassopimuksen merkityksen osakeyhtiön hyvässä hallinnossa.

Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka ovat tekemisissä osakassopimusten kanssa: yritysten omistajat, sijoittajat, toimitusjohtajat ja sopimuksista yleensä vastaavat henkilöt.

Tavoite
Kurssin tavoitteena on opastaa osallistujia neuvottelemaan oikeanlaisia ehtoja osakassopimuksiin.

Kouluttaja
Kouluttajana toimii asianajaja, KTM Petri Nevalainen Asianajotoimisto Applex Oy:stä. Petri on avustanut menestyksekkäästi satoja yrityksiä ja sijoittajia osakassopimusten laadinnassa. Lisäksi hän toimii aktiivisena enkelisijoittajana useissa kotimaisissa ja ulkomaisissa start up -yhtiöissä.

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 Aloitus, päivän ohjelman esittely

09:45 Osakassopimuksen syntyminen ja osapuolet
– milloin ja miten sopimus syntyy
– sopimuksen osapuolet

10:15 Avainhenkilöiden sitouttamisehdot
– avainhenkilöiden sitouttaminen osakkeilla ja osakassopimuksella
– osakkaiden työskentelyvelvoite
– good leaver ja bad leaver –ehdot
– osakkeiden lunastaminen

10:45 Tauko

11:00 Salassapito- ja kilpailukieltoehdot
– salassapitoehdot
– kilpailukieltoehdot
– sopimussakkoehdot

11:30 Lounas

12:15 Päätöksentekoa koskevat ehdot sekä osakkaan tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus
– päätöksenteko hallituksessa ja yhtiökokouksessa ja osakkaan veto-oikeus
– oikeus saada tietoja yhtiöstä
– oikeus tarkistaa yhtiön hallintoa

12:45 Osakkeiden luovutusrajoitukset ja exit-tilanteet
– luovutusrajoitukset
– right of first refusal -ehto
– myötämyyntioikeus ja myötämyyntivelvollisuus

13:15 IPR ehdot osakassopimuksissa
– tekijänoikeuksia koskevat ehdot
– työsuhdekeksintöjä koskevat ehdot

13:45 Riitojen ratkaisu ja case-esimerkkejä
– käräjäoikeus vai välimiesmenettely
– käytännön case-esimerkkejä osakassopimuksista

13:45 Päätöskeskustelu

14:00 Koulutus päättyy

Sokos Hotel Presidentti, Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki

497 eur/hlö
(+ alv 24 %). Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Alennushinta ryhmille:
Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 457 eur/hlö (+ alv 24 %).
Kysy myös tarjousta isommalle ryhmälle (väh. 3 hlöä): Sampo Korppoo, p. 041 5106466

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.