R-analytiikan intensiivikurssi (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

R-analytiikan intensiivikurssi (1 pv)

15.11.2016, Radisson Blu Seaside Hotel, Helsinki Ruoholahdenranta 3, Helsinki 20 syyskuun, 2016 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen , Tieto- ja viestintäteknologia

Miksi R?
Datamassojen analytiikan hyödyntäminen tuo yrityksille selviä kilpailuetuja, ja analytiikan osaajille riittää kysyntää. Erityisesti R:n osaajia tarvitaan, koska se on eräs laajimmin käytetyistä ohjelmistoista nykypäivän analytiikassa. R on ilmainen ja laajan yhteisöllisen tuen ansiosta sille löytyy suuri valikoima erilaisia työkaluja. R on yksi parhaista työkaluista data-analytiikkaan.

Mitä koulutus tarjoaa?
Opit R:n perusteet; hallitset eri lähteistä tulevia datoja ja osaat toteuttaa sekä tulkita erilaisia analyyseja. Syvennymme koulutuksessa erityisesti visuaalisiin analyysimenetelmiin. Lisäksi opit, miten R:ää voidaan hyödyntää yrityksen tietojärjestelmien osana sekä digitalisoitujen palveluiden moottorina.

Aloitteleville analyytikoille, ammatillista osaamistaan kehittäville tietoalan ammattilaisille, tutkimus- ja kehitystehtävissä toimiville asiantuntijoille ja nykypäivän analytiikan mahdollisuuksista kiinnostuneille. Aikaisempaa R- tai ohjelmointikokemusta ei vaadita.

Kouluttajana toimii Tkt Erkki Räsänen.
Erkki on teknologiayrittäjä ja kokenut kouluttaja ja hänellä on yli 20 vuoden kokemus matemaattisten menetelmien ja data-analytiikan hyödyntämisestä liike-elämässä, teollisuudessa ja tieteessä.

Koulutuksessa tarvitset oman tietokoneen (Windows, Linux tai Mac), johon voit itse ladata ja asentaa ohjelmistoja sekä R:n paketteja kurssin aikana.

OHJELMA tiistaina 15.11.2016
08:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:00 Johdanto

R-ympäristö
● R:n asennus (RGui)
● RGui-käyttöympäristön ominaisuudet; workspace, konsoli, skriptieditori, pakettien lataus
● R-kielen perusteet

Datan hallinta
● R:n tietotyyppi Data Frame ja sen ominaisuudet; miten dataa käsitellään R:ssä
● tiedostojen (excel, csv) tuonti R:ään ja niiden käsittely

Datan analysointi
● datan esikäsittely
● tilastollinen analyysi ja mallintaminen
● R-skriptien toteutus

11:30 Lounas

Visualisoinnin hyödyntäminen analytiikassa
● visualisoinnin periaatteet; miten datan sisältämä informaatio saadaan näkyviin ja helposti ymmärrettävään muotoon
● visualisoinnin sudenkuopat; huolimaton visualisointi voi hukata ja vääristää informaatiota
● data-analyysiharjoituksia erilaisia visuaalisia menetelmiä hyödyntäen; menetelmien soveltuvuus erilaisille datoille ja tulosten oikea tulkinta
● visualisointien yhdistely ja muotoilu julkaisua varten

14:00 Kahvitauko

Edistyneemmät R-tekniikat
● yhdistäminen tietokantoihin
● laskennan automatisointi
● R osana IoT-tietojärjestelmää (case-esitys ja demonstraatio)
● R ja Big Data

16:00 Koulutus päättyy

Radisson Blu Seaside Hotel, Ruoholahdenranta 3, Helsinki

/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Ryhmäalennukset:
(osallistujat samasta organisaatiosta) 2/hlöä tai enemmän 597,00/hlö.

Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.