Rakennusurakkasopimuksen erityisten ehtojen tulkinta (2 h)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Rakennusurakkasopimuksen erityisten ehtojen tulkinta (2 h)

01.10.2019, Webinaari , Webinaari 29 huhtikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen

Mitä pitää huomioida rakennusurakkasopimusta laadittaessa? Miten välttää tulkinnalliset sudenkuopat ja ehkäistä mahdolliset riitatilanteet? Miten toimia, jos tulkinnallisia riitoja sopimuksesta silti pääsee syntymään?

Urakkasopimus on rakennusurakan perusta ja selkäranka, ja iso osa rakennusurakoista syntyvistä riidoista johtuu sopimustulkinnallisista seikoista. Selkeä ja looginen sopimus säästää osapuolten resursseja, kun myöhemmin ei tarvitse käyttää aikaa epäselvyyksien selvittämiseen. Mutta mistä muualta tulkintaa voidaan johtaa? Mitä jos urakkasopimus on ristiriidassa muun tulkintamateriaalin kanssa?

Tämä koulutus auttaa kiinnittämään huomiota tärkeimpiin kohtiin rakennusurakkasopimuksessa ja rakentamaan sopimuksen siten, että se on selkeä ja looginen kokonaisuus, eikä siihen sisälly tulkinnallisia epäselvyyksiä. Koulutuksessa käydään läpi yleisimpiä tulkintaongelmia rakennusurakkasopimuksissa ja ratkaisuja niihin. Koulutus antaa myös konkreettisia työkaluja riitojen ennaltaehkäisyyn.

Koulutuksen jälkeen osaat vastata seuraaviin kysymyksiin:
– Minkälaisista asioista urakkasopimuksissa voidaan sopia?
– Minkälaisia tulkintasääntöjä urakkasopimuksiin liitetään?
– Miten urakkasopimuksesta nousevia tulkintariitoja lähdetään ratkaisemaan?
– Miten tulkintariitoja voitaisiin ehkäistä?

– Rakennuttajille
– Rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– Alan parissa toimiville asianajajille ja muille lakimiehille
– Rakennusalan konsulteille

Kouluttajat:
AA, VT, OTT, KTL Juha Ryynänen, Asianajotoimisto Juha Ryynänen Oy
Juha Ryynänen väitteli Helsingin yliopistosta oikeustieteen tohtoriksi vuonna 2016. Väitöskirja ”Urakkasopimuksen muutokset” käsittelee lisä- ja muutostöihin sekä urakka-ajan pidentämiseen liittyviä kysymyksiä erityisesti Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen YSE 1998:n yhteydessä. Ryynänen konsultoi rakennusliikkeitä, suunnittelutoimistoja sekä yksityisiä että julkisia rakennuttajia rakennushankkeiden eri vaiheissa. Ryynänen toimii asiamiehenä ja välimiehenä rakentamiseen liittyvissä oikeudenkäynneissä.

OTT, KTT, BT Vesa Annola, Vaasan yliopisto
Annola toimii kauppaoikeuden professorina Vaasan yliopistossa. Hän on kirjoittanut sopimustulkintaa käsittelevän erillisteoksen. Sen lisäksi hänen sopimusoikeudellinen tuotantonsa sisältää teokset mm. sopimuksen dynaamisuudesta sekä Letter of Comfortista. Viimeisin on sopimusoikeuden perusteita koskeva teos, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Ari Saarnilehdon kanssa. Annola on laatinut lukuisia asiantuntijalausuntoja sopimusoikeudellisiin riitoihin ja toiminut välimiehenä liikejuridisissa riidoissa.

9:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen!

9:05 Sopimusoikeudellinen perusta

OTT, KTT, VT, kauppaoikeuden professori Vesa Annola, Vaasan yliopisto

– Sopimustulkinnan tavoite ja tyypilliset vaiheet
– Urakkasopimuksen erityiset tulkintatilanteet