Sosiaalisen median ryhmät, yhteisöt ja verkostot pintaa syvemmältä (1/2 pv)
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Sosiaalisen median ryhmät, yhteisöt ja verkostot pintaa syvemmältä (1/2 pv)

02.11.2017, Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki Mikonkatu 23, Helsinki 2 lokakuun, 2017 Sampo Korppoo

Sosiaalinen media , Tieto- ja viestintäteknologia , Viestintä

Perehdy sosiaalisen median yhteisöllisyyden muotoihin sekä niiden mahdollisuuksiin organisaatioiden toiminnassa.

Ihmisten osallistuminen somepalveluissa on erilaista riippuen siitä, millaisesta sosiaalisesta tilanteesta on kyse. Esimerkiksi Facebook-sivuilla ja -ryhmissä voi olla ongelmana saada sivun tykkääjiä osallistumaan. Muissa somepalveluissa kuten Twitterissä ja Instagramissa vallitsee erilaiset mekanismit ja verkostoitumisen tavat. Toisaalta yritykset ovat ottaneet käyttöön sosiaalisia työskentely-ympäristöjä, joiden toiminnassa tarvitaan erilaista ohjausta ja osallistamista.

Koulutuksessa perehdytään sosiaalisen median yhteisöllisyyden eri muotoihin: ryhmiin, yhteisöihin ja sosiaalisiin verkostoihin.

– Millaisia erilaisia sosiaalisia ilmiöitä ja mekanismeja somessa esiintyy?
– Miten ihmiset saamaan aktiivisiksi osallistujiksi ryhmissä?
– Mitä tarkoitetaan verkkoyhteisöllä? Entä käytäntöyhteisöllä?
– Voiko yhteisöä ylipäätään synnyttää, ja jos voi, niin miten?
– Miten omaa verkostoa voidaan laajentaa?

– Mitä tietoa voimme saada kohderyhmistämme ja verkostoistamme verkostoanalyysin avulla?

– Miten organisaatiomme ja asiantuntijamme sijoittuu sosiaalisen median verkostoissa?
– Mitä tarkoittaa crowdsourcing? Mitä fasilitaattori tekee?

– Mitkä yhteisöllisyyden muodot sopivat juuri meidän tavoitteisiimme ja miten voimme toteuttaa niitä käytännössä?

Hyödyt
– Tämän koulutuksen jälkeen ymmärrät sosiaalisen median yhteisöllisyyden muodot pintaa syvemmältä ja ymmärrät, mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat ja mihin tarpeisiin ne sopivat.
– Opit osallistamaan ihmisiä somepalveluissa aiempaa tavoitteellisemmin sekä osaat hyödyntää sosiaalisten verkostojen mekanismeja entistä tehokkaammin.
– Ymmärrät ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa verkossa esiintyviä ilmöitä.
– Tulet myös tuntemaan perustasolla sosiaalisen verkostoanalyysin menetelmänä sekä sen mahdollisuudet.

Kenelle
Koulutus sopii esimerkiksi somekanavien ylläpitäjille, yhteisömanagereille, HR-ammattilaisille, organisaation sosiaalisen median käytöstä päättäville ja muille, jotka haluavat ymmärtää paremmin sosiaalisen median yhteisöllisyyden muotoja.

Harto Pönkä
(KM) työskentelee yrittäjänä ja sosiaalisen median asiantuntijana Innowisessa. Sosiaalisen median koulutuksia ja konsultointia Pönkä tekee eri alojen yrityksille ja yhdistyksille sekä julkishallinnon organisaatioille kuten yliopistoille, oppilaitoksille, kunnille ja ministeriöille. Viime vuosina hän on osallistunut mm. Purot.net -yhteistyö- ja oppimisalustan perustamiseen ja kehittämiseen.
Pönkä on julkaissut kirjat Sosiaalisen median käsikirja (2014) ja Open somekirja (2017, Docendo). Ensiksi mainittu on yleisteos sosiaalisesta mediasta ja jälkimmäinen keskittyy somen käyttöön opetuksessa. Pönkä on myös aktiivinen verkkokeskustelija, bloggaaja ja kolumnisti. Osa Pöngän työnkuvaa on lisäksi some-tilastokatsausten ja verkostoanalyysien tekeminen.
Harto Pönkä on sosiaalisen median tunnettu asiantuntija, jonka näkemyksiä myös alan trendejä tutkivat korkeakoulut, yritykset sekä media arvostavat. Kouluttajana Harto saa kiitosta selkeästä esitystavasta, osallistamisesta ja faktojen tuoreudesta.

Palautetta aiemmista koulutuksista:
– Huippuasiantuntija, jolla on selkeä esitystapa – harvinainen yhdistelmä!
– Kiitos presiksestä! Viiltävää settiä sosiaalisen median muutoksista.
– Asiantunteva, osallistava opetustyylisi hyvä!
– Kiitos! Oli erittäin informatiivinen ja ajatuksia ja ideoita herättävä päivä.
– Sain hyviä vinkkejä ja ajatuksia työn helpottamiseen ja järkeistämiseen.
– Koulutus olisi saanut jatkua paljon pidempäänkin!

8:30 Ilmoittautuminen ja brunssitarjoilu

9:00 Aloitus
– Sosiaalisen median yhteisöllisyyden muodot – erot ja tunnistaminen
– Ryhmäytymisen vaiheet, yhteisöllisyyden muodostuminen ja ryhmissä tapahtuvat ilmiöt
– Yhteisön muodostuminen, verkkoyhteisöt, käytäntöyhteisöt
– Ryhmän tai yhteisön jäsenten osallistaminen, fasilitaattorin rooli somessa

10:30 Tauko

10:45 Ohjelma jatkuu
– Sosiaaliset verkostot, erilaiset verkostot ja niiden tarkastelu
– Verkostoissa esiintyviä rooleja, mekanismeja ja ilmiöitä
– Sosiaalinen verkostoanalyysi; menetelmänä, mahdollisuudet ja esimerkkejä
– Keskustelua

12:30 Koulutus päättyy

2.11.2017

Radisson Blu Plaza Hotel, Mikonkatu 23, 00100 Helsinki

397 euroa /hlö (+ alv 24 %). Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Alennushinta ryhmille:
Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 357 euroa /hlö (+ alv 24 %).
Kysy myös tarjousta isommalle ryhmälle (väh. 3 hlöä): Koulutustuottaja Sampo Korppoo, sampo.korppoo@ratekurssit.fi, p. 041 5106466

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.