Teollisuuden suurjänniteverkkojen relesuojaus (2 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

Teollisuuden suurjänniteverkkojen relesuojaus (2 pv)

16.-17.01.2018, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 18 lokakuun, 2017 Sampo Korppoo

Rakentaminen

Teollisuuden suurjänniteverkkojen relesuojaus on jatkoa uudelle 2-päiväiselle Relesuojauksen peruskurssille ja on nimensä mukaisesti rakennettu teollisuuden sähkönjakelun tarpeisiin. Teollisuuden suurjänniteverkot ja muut sähkönjakeluverkot muodostavat mielenkiintoisen ja haasteellisen ympäristön eri suojausmenetelmien toteuttamiselle ja ylläpidolle.

Teollisuuden suurjännitejakeluverkon rakenne ja suojaustavat poikkeavat sähkölaitosten ja jakeluverkkoyhtiöiden sähkönjakeluverkoista monin tavoin. Teollisuudessa jakeluverkkojen pituudet ja sähkönsiirron etäisyydet ovat huomattavasti lyhyempiä kuin yleisissä jakeluverkoissa. Teollisuudessa jakeluverkkojen oikosulkuvirrat ovat puolestaan merkittävästi suurempia ja tästä seuraa suuremmat kaapelien poikkipinnat ja järeämmät muuntajat. Teollisuusverkko on yleensä toteutettu säteittäisesti ja kaikki tämä yhdistettynä asettaa teollisuuden sähkönjakeluverkkojen suojaamiselle omat erityiset haasteensa.

Teollisuuden suurjänniteverkkojen relesuojaus tarjoaa laajan ja monipuolisen katsauksen teollisuusverkkojen suojauksen toteuttamiseen ja ylläpitoon. Koulutuksessa käydään käytännön esimerkein läpi eri suojausmenetelmien toteutusta, etuja ja haittoja.

Kouluttaja
Juha Hirsimäki, Schneider Electric – Vamp tuotesarja

1. PÄIVÄ

08.30 – 09.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09.00 Tervetuloa
Päivän teema: ”Perusteita teollisuuden sähkönjakelun suojauksiin”

09.10 Tuotantoprosessin vaatimuksia sähkönjakelulle – ja miten niitä täytetään
• Yleistä teollisuuden sähkönjakelusta
• Kuormapudotukset
• Loistetehon kompensointi/yliaaltojen suodatus
• Nykyaikaisten releiden mahdollisuudet käyttövarmuuden parantamiseksi (vika/häiriötallentimet, kunnonvalvonta, kommunikointi …)
• Relesuojaus prosessien käyttövarmuuden kannalta
Konsta Kainulainen, ABB

11.00 Tauko

11.15 Tehomuuntajan suojaus
Veikko Lehesvuo

11.45 Lounas

12.45 Moottorinsuojaus
• Yleiset periaatteet
• Ylikuormitussuojaus
• Käynnistys- ja jumisuojaus

14.00 Kahvi

14.15 Edellinen aihe jatkuu..

15.00 Valokaarisuojaus toteuttaminen kojeistosaneerauksen yhteydessä
Juha Hirsimäki, Schneider Electric – Vamp tuotesarja

16.30 Päivä päättyy

2. PÄIVÄ

Päivän teema: ”Teollisuussähköverkon maa- ja oikosulkusuojaus”

08.30 Maasulkusuojauksen periaatteita ja toteutustapoja

09.15 Tauko

09.30 Edellinen aihe jatkuu…

10.15 Generaattorin suojaus

11.15 Lounas

12.15 Oikosulkusuojauksen periaatteita ja toteutustapoja

13.15. Kahvi

13.30 Suojausesimerkki maa- ja oikosulkusuojien asettelujen määrittelystä tyypillisessä teollisuusverkossa
• PJ- kaapelilähdöt
• PJ- syöttökenttä
• Jakelumuuntaja
• KJ- kojeiston syöttökenttä
Konsta Kainulainen, ABB Oy

15.00 Loppuyhteenveto, koulutus päättyy

Cumulus Resort Airport Congress Center, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa

Aika:
16. – 17.01.2018 Klo 9.00 – 15.00.

1095,00 eur
(+ alv 24 %).

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.