Toimitusketjun tehokkuuden ehdot (2 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Toimitusketjun tehokkuuden ehdot (2 pv)

30.11.-01.12.2016, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 25 marraskuun, 2016 Sampo Korppoo

Asiakaspalvelu , Laadunvarmistus

Tarjolla mahdollisuus tutustua oppeihin, joita vuoden 2016 Shingo-palkinnon voittaja, Herbert Majerus, kiittää: ”The power of understanding the lean principles”. Kurssi on tiivis johdatus Wallace J. Hoppin ja Mark L. Spearmanin havaintoihin tuotanto- ja toimitusketjujen tehokkuudesta. Heidän julkaisujaan aiheesta ovat Factory Physics (2008), Supply Chain Science (2008) ja Factory Physics For Managers (2014).

Kurssin sisältö:
– Onko imuohjaus parempi kuin työntöohjaus – Miksi ja miten kannattaa toimia?
– Voiko ennustettavan läpimenoajan varmistaa – Miten ja mikä muuttuu?
– Tehostuuko toiminta käyttämällä pienempiä eriä – Millä ehdoilla ja miten hyödynnän?
– Paraneeko tuottavuus vaihtelua pienentämällä – Miksi ja millä keinoilla?

Toimitusketjun lainalaisuudet ovat voimassa kaikkialla, missä tuotetaan tavara tai palvelu useammassa peräkkäisessä työvaiheessa. Jos käytettävissä oleva kapasiteetti on rajoitettu, niin samat ehdot ja säännöt koskevat työjonojen syntymistä, läpimenoaikaa, keskeneräistä työtä ja päivätuotantoa. Samoin kuormitusasteen ja ennustettavuuden kytkös on tunnistettavissa ja hallittavissa. Eri asioista johtuva vaihtelu taas haittaa toimitusketjun sujuvuutta monin tavoin. Näiden syyseuraussuhteiden ymmärtäminen antaa edellytykset löytää sekä oman organisaation että asiakkaan kannalta optimaalinen toimintatapa.

Kyky luotettavasti arvioita oman toimitusketjun osien ja toimintaympäristön keskinäisiä vaikutussuhteita on paras lähtökohta onnistuneelle Lean-hankkeelle, tehostamisprojektille tai ohjausjärjestelmän muutokselle.

Kenelle:
Päivien sisältö on tarkoitettu henkilöille, jotka vastaavat tuotteen tai palvelun valmistamisesta ja/tai toimittamisesta asiakkaalle. Kurssin avulla teet parempia töiden etenemiseen liittyviä päätöksiä, nostat tuottavuutta, nopeutat palvelua ja pidät asiakaslupauksesi yhä tarkemmin. Jos mikä tahansa näistä on osa työtäsi, niin tervetuloa mukaan hyötymään.

Kouluttajat:
Jaakko Laurikainen
(DI, eMBA) on tuotannonjohtamiseen perehtynyt yritysten neuvonantaja, jolla on pitkä linjakokemus. Jaakon erityisalueena on läpimenoaikojen lyhentäminen, varastojen pienentäminen ja toimitusketjun ketteryyden parantaminen.

Sami Kesäjärvi (DI) on kehittämiskonsultti ja yrittäjä, erityisenä kiinnostuksen kohteenaan tiedonhallinnan ja tiedonkulun johtaminen. Kokemusta Samilla on tutkijana korkeakoululta, IT-kehityksestä Nokialta ja konsultti-prosessikehittäjänä.

Aikataulu 30.11.-1.12.2016
Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:00 Koulutus alkaa
11:30 – 12:15 Lounas
14:00 – 14:15 Kahvi
16:00 Koulutuspäivä päättyy

Sisältö:
Toimitusketju

– Mitkä ovat toimitusketjun tärkeimmät kilpailukykytekijät?

Kapasiteetti
– Miten tunnistan pullonkaulan ja mitkä ovat kapasiteetin rajat?
– Miten ja mihin kaikkeen kuormitusaste vaikuttaa?

Vaihtelu
– Miten vaihtelua mitataan?
– Mihin ja miten se vaikuttaa?

Erissä tuottaminen
– Miten vaihtoehtoiset tavat valmistaa erissä vaikuttavat sujuvuuteen?

Virtaus
– Mitkä ovat optimaalisen virtauksen ehdot?
– Miten voin luotettavasti arvioida omaa kyvykkyyttäni?

Puskurointi
– Mihin puskureita tarvitaan?
– Mikä on kannattavin tapa joustaa toimitusketjussa?

Imu- ja työntöohjaus
– Miten ja miksi ohjaustapa määrittää tuottavuutta?
– Miten tunnistetaan itselle paras vaihtoehto?

Varasto, riskit ja toimitusketjun yhteistyö
– Miten ohjaan ja minimoin varastot?
– Miten koko toimitusketjua orkestroidaan ja riskejä hallitaan?

Rantasipi Airport Congress Center, Robert Huberin tie 4, Vantaa

Osallistumismaksu:
1 257,00
/hlö + alv 24 %. Sisältää kurssimateriaalin ja tarjoilun.

Alennukset: (osallistujat samasta organisaatiosta)
2 hlöä tai enemmän 1 157,00/hlö

Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.