Työaikalaki uudistuu -seminaari (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Työaikalaki uudistuu -seminaari (1 pv)

26.09.2017, Scandic Simonkenttä, Helsinki Simonkatu 9, Helsinki 15 kesäkuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto

Tiivistelmä:

Työaikalakia uudistetaan. Työaikalain soveltamisalaa selkiytetään erityisesti asiantuntijatyön näkökulmasta. Työajan käsitettä ja työaikaseurantaa määritellään uudelleen. Työaikapankeista tulee säännökset lakiin kuten myös uusista joustavista työajoista. Työryhmän on määrä saada työnsä valmiiksi kesällä 2017, ja lain odotetaan tulevan voimaan alkuvuodesta 2018.

Nykyinen työaikalaki on vuodelta 1996. Työmarkkinat, yhteiskunta ja työn tekemisen tavat ovat muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana, joten lainsäädäntöä päivitetään vastaamaan paremmin nykypäivän tarpeita. Työaikalain osalta työryhmä selvittää muun muassa lain soveltamisalaa ja sen poikkeuksia, työajan käsitettä, jaksotyötä ja yötyötä, asiantuntijatyötä ja pätkätöitä, työaikapankkia ja muita työaikajoustoja, työaika-asiakirjoja sekä työaikojen valvontaa.

Työaikalaki uudistuu -seminaarissa käydään läpi työaikalain uudistuksen sisältöä käytännönläheisesti ja monipuolisesti. Mukana on myös oikeustapauksiin pohjautuva puheenvuoro työaikaan liittyvistä työrikoksista.

Kenelle:

Seminaari on tarkoitettu kaikille työoikeuden parissa työtä tekeville ja henkilöstöhallinnon asiantuntijarooleissa työskenteleville. Erityisesti seminaari on suunnattu seuraaville:

– Henkilöstöjohtaja
– Henkilöstöpäällikkö
– HR-asiantuntija
– Henkilöstölakimies
– Esimies
– Asianajaja
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntija ja lakimies

Kouluttajat:
Matleena Engblom
, OTL, osakas, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy
Anu-Tuija Lehto, LL.M., varatuomari, lakimies, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Mika Kärkkäinen, varatuomari, asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Toni Sortti, toimitusjohtaja, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy

Ohjelma:

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa Työaikalaki uudistuu -seminaariin!

9:05 Työaikalain uudistuksen keskeinen sisältö

– Uudistuksen tausta ja tavoitteet
– Lain soveltamisala
– Työajan käsite ja määritelmä; työajaksi luettava aika (työmatkat ym.)
– Koonti merkittävimmistä muutoksista ja voimaantulosta

10:00 Kommenttipuheenvuoro: uudistus elinkeinoelämän näkökulmasta
Mika Kärkkäinen

10:15 Säännöllinen työaika ja sen ylittäminen
Matleena Engblom / Anu-Tuija Lehto

– Työaikajoustot; joustotyöaika, liukuva työaika ja työaikapankki
– Lisätyö, ylityö ja hätätyö
– Yötyö ja vuorotyö
– Lepoajat

11:00 Tauko

11:15 Työaika-asiakirjat ja valvonta

12:00 Lounas

13:00 Työaikalakiin perustuva paikallinen sopiminen

13:45 Kahvitauko

14:00 Rangaistussäännökset ja työaikaan liittyvät työrikokset oikeuskäytännön kautta
Toni Sortti

15:30 Koonti ja loppukeskustelu

15:45 Seminaari päättyy

Tarjoilut:
Aamukahvi, lounas, iltapäiväkahvi

Scandic Simonkenttä, Simonkatu 9, 00100 Helsinki
Voit osallistua myös verkon välityksellä.

Aika:
26.09.2017

Lähikoulutus 740 eur
+ alv 24%/hlö
Webinaari 690 eur + alv 24% / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
200 eur + alv 24%/ osallistuja

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %.
(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää.)

Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.

Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.