Työoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Työoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

12.04.2018, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 24 syyskuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto

Miten työlainsäädäntö uudistuu 2018? Mitkä ovat tuoreiden oikeustapausten viestit työpaikoille? Kuinka käsitellä erilaisia työyhteisön ongelmia ja häiriöitä juridisesti, johtamistaidollisesti ja psykologisesti oikein?

Tule työoikeuden ajankohtaispäivään päivittämään tietosi ja hankkimaan käytännönläheisiä välineitä ongelmien ratkaisemiseen!

Päivä alkaa ajankohtaisosiolla, jossa selvitetään työlainsäädännön uudistukset ja avataan tuoreen oikeuskäytännön viestejä työpaikoille.

Työaikalaki on uudistumassa vuonna 2018, ja vuosilomalain uudistushanke on alkanut sen vanavedessä. Vaihtelevan työajan sopimuksiin tehdään muutoksia. Myös työelämän tietosuojalainsäädännön uudistaminen on arvioitavana.

Määräaikaisten työntekijän suojasta, henkilöstön edustuksesta ja muun työn tarjoamisvelvoitteesta on saatu kiinnostavaa tuoretta oikeuskäytäntöä. Ajankohtaispäivän oikeustapausosio avaa käytännönläheisesti tapausten antamat viestit ja ohjeet työpaikoille.

Konfliktit ja häiriöt työpaikoilla
Ajankohtaispäivän erityisteemana ovat erilaiset työpaikkojen haastavat tilanteet, jotka voivat asettaa koko organisaation häiriötilaan. Miten toimia oikein, jos työntekijän työsuoritus heikentyy sairauden tai muun syyn vuoksi tai jos työyhteisössä ilmenee häirintää tai epäasiallista kohtelua? Mitä tehdä, jos esimies ei puutu asioihin? Entä jos kriisin synnyttää organisaation murrostilanne – esimerkiksi kollektiiviset irtisanomiset tai vaikka toimipaikan siirto toiseen kaupunkiin?

Työpaikolla on ymmärrettävä, miten näitä tilanteita hoidetaan juridisesti oikein. Miten varautua tyypillisiin kompastuskiviin? Juridiset keinot eivät kuitenkaan aina riitä. Tarvitaan myös hyvää, ihmistä ymmärtävää johtamista ja psykologista ”silmää”.

Työoikeuden ajankohtaispäivän asiantuntevaan ja monipuoliseen puhujakaartiin lukeutuvat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti, johtamisen eat
Timo Jarmas, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Eversheds
Tanja Lappi, työterveyspsykologi, Heltti
Maisa Nikkola, asianajaja, osakas, Bird & Bird
Nico Steiner, vanhempi hallitussihteeri, työ- ja elinkeinoministeriö

Kenelle
– HR-asiantuntijoille
– esimiehille ja muille työnantajan edustajille
– työoikeusjuristeille
– työterveyshuollon edustajille
– muille, jotka tarvitsevat tietoa työlainsäädännöstä.

Ajankohtaispäivän puheenjohtajana on OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti Jaana Paanetoja

8.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa! Päivän tavoitteet.

9:10 Ajankohtaista työlainsäädäntöä
– Uudistunut työaikalaki
– Vaihtelevan työajan sopimukset (nollatuntisopimukset, tarvittaessa työhön kutsuttavat, ekstraajat jne.)
– Vuosilomalain uudistaminen
– Työelämän tietosuojalainsäädännön uudistamisen arviointi
Nico Steiner, vanhempi hallitussihteeri, työ- ja elinkeinoministeriö

9:50 Ajankohtaisen oikeuskäytännön viestit työpaikoille
– Määräaikaisen työntekijän suojan lisäys
– Henkilöstön edustus työpaikalla, yksi vai useampi edustaja?
– Työnantajan muun työn tarjoamisvelvoite niin henkilöperusteisessa kuin kollektiiviperusteisessa irtisanomistilanteessa
Timo Jarmas, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Eversheds

10:50 Tauko

11:05 Työpaikan ongelmat, häiriöt ja konfliktit – juridiikkaa vai johtamista?
– Työpaikalla syntyvien riitojen syyt ja seuraukset
– Mikä hoituu johtamisella, milloin tarvitaan lakikirjaa?
– Kenellä on vastuu?
Jaana Paanetoja, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti

11:50 Lounas

12:50 Iltapäivän teema: ongelmia ratkaiseva organisaatio

13:00 Miten kohdata ja käsitellä yksilötason häiriöt: juridiikkaa ja johtamista
– Heikentynyt työkyky
– Muut työsuorituksen häiriöt (aikaansaamattomuus, heikko työn laatu, sopeutumattomuus jne.)
– Vapaa-ajan ongelmien heijastukset työhön
– Häirintä ja epäasiallinen kohtelu
Jaana Paanetoja, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti

13:50 Kahvi

14:10 Miten käsitellä organisaation muutostilanteet juridisesti oikein
– YT:t, kollektiiviset irtisanomiset
– Liikkeenluovutukset
– Toimipaikkojen yhdistyminen
– Työnkuvien muutokset
Maisa Nikkola, osakas, asianajaja, Bird & Bird

14:55 Työterveys tukena työyhteisön häiriötilanteissa
– Siellä missä on ihmisiä, siellä on myös mahdollisuus ristiriitoihin.
– Hyvän työyhteisön perusta – alais- ja esimiestaidot.
– Mikä on työyhteisössä sallittua ja mikä ei?
– Miten asioihin puututaan, ja mitä se vaatii eri osapuolilta

Tanja Lappi, työterveyspsykologi, Heltti

15:50 Päivän viesti työpaikoille

16:00 Ajankohtaispäivä päättyy

Koulutuspaikka
Royal at Crowne Plaza, Mannerheimintie 50, Helsinki

Aika
12.04.2018. Klo 9:00 – 16:00

Lähikoulutus: 740 eur + alv 24 % / hlö
Webinaari: 690 eur + alv 24% / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:

200 eur + alv 24 % / osallistuja
Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %.
Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.

Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.