Uusi EU:n tietosuoja-asetus ja sen vaikutukset liiketoimintaan (1/2 pv)
Suositun kurssin uusinta
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Uusi EU:n tietosuoja-asetus ja sen vaikutukset liiketoimintaan (1/2 pv)

07.11.2017, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki 19 lokakuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Valmistaudu tulevaan muutokseen:
Organisaatioilta edellytetään toimivaa tietoturvaa, kun EU:n uutta tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa täysimääräisenä toukokuussa 2018.

Tietosuoja- ja turva-asioiden saattaminen EU:n tietosuoja-asetuksen edellyttämälle tasolle ei ole vähäpätöinen muutosprosessi ja se koskee aivan jokaista yritystä. Järjestelmähankkeissa kannattaa valmistautua uusiin määräyksiin jo nyt, sillä niiden edellyttämien ominaisuuksien ja tietoturvan rakentaminen jälkikäteen järjestelmiin on vaikeaa ja aiheuttaa turhia kustannuksia.

Euroopan unionin tietosuojalainsäädäntö uudistui, kun yleinen tietosuoja-asetus tuli voimaan 24. toukokuuta 2016. Tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa siirtymäajan jälkeen 25. toukokuuta 2018 alkaen, jolloin henkilötietojen käsittelyn on oltava tietosuoja-asetuksen mukaista.

Koulutuksessamme kuulet selkein esimerkein, mihin uutta asetusta tarvitaan ja mitkä ovat ne työkalut, joilla ihmiset voivat kontrolloida henkilötietojaan, joiden suojaaminen on yksi Euroopan unionin perusoikeuksista. Tule kuulemaan, miten lähteä liikkeelle ja mitä asioita uuden tietosuoja-asetuksen suhteen pitää huomioida. Varaudu tulevaan ja päivitä organisaatiosi henkilötietojen käsittely tasolle, joka vastaa tulevia tietosuojavaatimuksia.

– Mitä tietosuoja-asetus tarkoittaa yritystoiminnan kannalta?
– Minkälaisia toimia asetus edellyttää organisaatiolta?
– Miten asetus muuttaa henkilötietojen käsittelyä verrattuna nykylainsäädäntöön?
– Mitä haasteita asetus tuo tietojärjestelmille?

Yksityisyydensuojan ja yritysten tietosuojavelvoitteiden kannalta kyseessä on poikkeuksellisesti asetus eikä direktiivi. Siten se vaikuttaa suoraan kaikkiin yrityksiin ja yhteisöihin, jotka toiminnassaan käsittelevät henkilötietoja. Tietosuoja-asetuksella kumotaan nykyinen EU:n henkilötietodirektiivi ja asetusta sovelletaan Suomessa sellaisenaan.

Asetuksen velvoitteiden noudattamista tuetaan tehokkaalla täytäntöönpanolla: asetuksessa on säädetty henkilötietolakia tiukemmat seuraamukset asetuksen vastaisesta henkilötietojen käsittelystä. Valvontaviranomainen voi esimerkiksi määrätä henkilötietojen käsittelyyn liittyviä korjaavia toimenpiteitä ja merkittäviä hallinnollisia sakkoja.

Kenelle
Koulutus tarjoaa tärkeää tietoa kaikenlaisten organisaatioiden tietosuojakysymysten parissa työskenteleville. Koulutus sopii erityisesti yrityksissä, yhteisöissä, järjestöissä ja säätiöissä tietosuojaan liittyviä tehtäviä hoitaville.

Kouluttaja
Koulutuksen asiantuntijana toimii hallinnolliseen tietoturvaan erikoistuneen Fordione Oy:n Jari Hyppönen, jonka ydinosaamista ovat tietoturva, tietosuoja ja riskienhallinta.
linkedin.com/in/jari-hypponen

Osallistujien antamaa palautetta aikaisemmista koulutuksista:
– Hyvä yleiskuva uusista vaatimuksista.
– Lyhyt hyvä yleiskatsaus.
– Sopivasti hyvää tietoa.
– Hyvä ajankohtainen tietoisku!
– Käytännönläheinen tutustuminen aiheeseen.

(Arvosanat asteikolla 1 – 5)
Osallistujien kokonaisarvio kurssista: 4.2
Kouluttajan asiantuntevuus ja opetystyyli: 4.5

OHJELMA JA AIKATAULU
Tiistai 7.11.2017

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Tietosuoja-asetus, mitä se tarkoittaa ja mitä velvoitteita se tuo:
– Tietosuojaan liittyvää käsitteistöä ja periaatteita
– Rekisterinpitäjän vastuut ja velvoitteet
– Rekisteröityjen oikeudet
– Osoitus- ja dokumentointivelvollisuus
– Tietosuojavastaavan nimittäminen

10.30 Tauko

10.40 Tietosuoja-asetus, jatkuu
– Vahingonkorvaukset, hallinnolliset sakot ja niihin varautuminen
– Henkilötietojen käsittely ja käsittelyn ulkoistus
– Asetuksen vaikutus sopimussuhteisiin
– Tiedon elinkaarenhallinnan tietosuojariskit
– Neljä askelta tietosuoja-asioiden haltuun ottamiseksi
– Esimerkki asetuksen organisaatioissa aiheuttamasta dokumentaation tarpeesta

12.00 Lounas

13.00 Tilaisuus päättyy

————————
Sokos Hotel Presidentti, Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki

7.11.2017

397 euroa /hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Alennushinta ryhmille:

Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 357 euroa /hlö + alv 24 %.
Kysy myös tarjousta isommalle ryhmälle (väh. 3 hlöä): Sampo Korppoo, p. 041 5106466, sampo.korppoo@ratekurssit.fi

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.