YT-neuvottelun läpivienti – valmistelu, toteutus ja julkisuuden hallinta (1 pv)
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

YT-neuvottelun läpivienti – valmistelu, toteutus ja julkisuuden hallinta (1 pv)

04.04.2017, Tapahtumatalo Bank, Helsinki Unioninkatu 20, Helsinki 30 maaliskuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto

Päivän aluksi yhteistoiminta-asiamies Harri Hietala johdattaa meidät yt-menettelyn selvimpiin virheisiin. Välittömästi sen jälkeen käydään läpi yhteistoimintaan liittyvä käytännön toteutus koko päivän pituisen casen pohjalta. Casea alustetaan käymällä läpi olennainen lainsäädäntö sekä oikeudellisia ennakkotapauksia. Alan huippuasiantuntijat vastaavat kurssilla laajasti yhteistoimintamenettelyyn liittyviin kysymyksiin.

Erityisen mielenkiintoisen päivästä tekee sen käytännönläheisyys. Luennoitsijat ovat oman työnsä kautta osallistuneet yt-menettelyjen hoitamiseen henkilöstöhallinnossa ja työnantajien sekä työntekijöiden tukena sekä hoitamalla juttuja oikeudessa. Osaaminen mahdollistaa laaja-alaisen sekä työnantajan että työntekijän kantojen esilletuomisen ja kuulijoita osallistavan keskustelun.

Seminaari on tarkoitettu kaikille, jotka käsittelevät haastavia henkilöstökysymyksiä tai irtisanomisasioita. Näitä ovat mm. asianajajat, esimiehet, HR-asiantuntijat ja -päälliköt sekä liittojen lakimiehet ja asiamiehet.

Asiantuntijoina toimivat
Harri Hietala

Yhteistoiminta-asiamies, varatuomari
Harri on työskennellyt mm. Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto TT:n palveluksessa, Tieto- ja tekniikka-alojen työnantajaliitto TIKLI ry:n toimitusjohtajana ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n varatoimitusjohtajana.

Ari Kiiras
Asianajotoimisto Lex Partners, asianajaja, varatuomari, MBA
Ari on toiminut johtavana työsuhdelakimiehenä ja mm. hallinto- talous- ja lakiyksikönjohtajana. Ari on myös ollut henkilöstöpäällikkönä yli 5 vuotta. Arin erikoisalaa ovat irtisanomiseen liittyvä käytäntö, syrjintä- ja tasa-arvokysymykset sekä henkilöstön kehittäminen.

Pekka Kähkönen
LexAuctor Oy, toimitusjohtaja, varatuomari
Pekka on toiminut Posti-konsernin työsuhdejohtajana Postin haastavimpien yt-neuvottelujen aikana. Pekka on aiemmalla urallaan toiminut myös lakiyksikön johtajana. Pekan erikoisalaa ovat yhteistoiminnan, paikallisen sopimisen ja tuottavuuden kehittäminen.

Kaikki asiantuntijat ovat tehneet erittäin pitkän käytännön uran työelämän oikeuden parissa. He ovat kouluttaneet asianajajia, henkilöstöhallintoa ja esimiehiä kukin vähintään 20 vuotta liitoissa, yrityksissä sekä mm. Kauppakamarilla ja Talentumilla.

08:30 Ilmoittautuminen, aineistojen jako ja aamiainen

09:00 Tervetuloa

09:05 Tyypilliset työnantajan virheet yt-menettelyssä
Yhteistoiminta-asiamies Harri Hietala

09:50 Yhteistoimintamenettely ja sen suhde tuotannollis-taloudellisiin irtisanomisperusteisiin
Ari Kiiras ja Pekka Kähkönen

Oikeudellinen tausta Yt-neuvottelujen aloittamiselle
– Onko yrityksessä tulossa organisaatiomuutos?
– Onko kyse pitkäaikaisesta muutoksesta?
– Onko mahdollista, että joudutaan irtisanomaan tai lomauttamaan? Käytetäänkö 6 vai 8 luvun mukaisia yt-neuvotteluja?

Yhteistoiminnan soveltamisala, laajuus ja osapuolet
Laillisuus/tarkoituksenmukaisuus

11:00 Yhteistoimintaprosessin suunnittelu
– Yritysjohdon valmistautumisen tukeminen ja aikatauluttaminen

12:00 Lounas

12:45 Oikeudellinen tausta itse neuvotteluihin
– Neuvotteluvelvoitteen sisältö ja esityslista
– Vähentämisneuvottelut
– Yhteistoimintavelvoitteen täyttäminen

13:30 Neuvotteluprosessi käytännössä sekä uudelleensijoitusprosessi ja yritysten muutosturvamallit

14:00 Kahvitauko

14:30 Esimiesten rooli ja kouluttaminen keskusteluihin

15:00 Tilanteen jälkihoito ja julkisuuden hallinta

15:30 Työsuhteen päättämissopimus ja yt-menettelyyn liittyvät riidat

16:00 Koulutus päättyy

Tapahtumatalo Bank, Unioninkatu 20, 00130 Helsinki

Aika:
04.04.2017

697 eur
/hlö (+ alv). Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Ryhmäalennukset:
(Osallistujat samasta organisaatiosta) 2 hlöä tai enemmän 597 eur/hlö.

Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.