Henkilöstöjärjestelyt poikkeustilanteissa – tilanteen pitkittyessä eteen tulleet kysymykset (90 min)
Ajankohtaistietoisku
järjestää nyt koulutuksen:

13.05.2020, Webinaari , Webinaari 6 toukokuun, 2020 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto , Webinaarit

Uutta, päivitettyä tietoa!

Toimivimmat henkilöstöratkaisut poikkeusolojen pitkittyessä

Koronavirus on synnyttänyt täysin poikkeavan tilanteen työpaikoilla. Tässä webinaarissa käsitellään poikkeustilanteen pitkittyessä esille tulleet henkilöstökysymykset.

Useat yritykset ovat jo lomauttaneet henkilöstöään. Nyt yritykset joutuvat harkitsemaan, mitä tehdään seuraavaksi. Webinaarissa käydään läpi henkilöstöratkaisuista esille tulleet erityiskysymykset.

Vaatii osaamista tunnistaa toimenpiteet, jotka toimivat pitkittyneessä poikkeustilanteessa. Tilanne vaatii luovuutta ratkaisukeinojen käyttämisessä.

Tilanne elää hyvin nopeasti ja ajantasainen tieto toimintaoikeuksista on yrityksille kriittistä.

Voit saada omat kysymyksesi käsiteltäväksi webinaarissa, jos toimitat ne WebakAtemialle etukäteen. Myös kaikkiin tilaisuuden aikana lähetettyihin kysymyksiin vastataan.

Kenelle
Liiketoimintajohto ja henkilöstöasioista vastaavat asiantuntijat.

Hyödyt osallistujalle
Tässä webinaarissa käydään läpi pitkittyneen poikkeustilanteen ongelmatilanteet, jotka voivat tulla vastaan jokaisessa yrityksessä.

Bonus:
Osallistujat saavat kaupan päälle uunituoreen kirjan Hietala – Kaivanto: 101 kysymystä ja vastausta henkilöstöjärjestelyistä yrityksen muutos- ja poikkeustilanteissa (ovh 51,95). Kirja ilmestyy toukokuun alussa.

Kouluttajat:

Varatuomari Pekka Kähkönen toimii LexAuctor Oy:n toimitusjohtajana. LexAuctor Oy on erikoistunut työoikeudellisten ongelmien ratkaisemiseen ja paikallisen sopimisen käytännön toteuttamiseen. Kähkönen on aiemmin toiminut yli kymmenen vuotta Posti -konsernin työsuhdejohtajana ja ollut toteuttamassa lukuisia mittavia yhteistoimintaprosesseja sekä henkilöstön sopeuttamisratkaisuja myös poikkeuksellisissa olosuhteissa. Kähkösellä on lisäksi yli viidentoista vuoden työkokemus Tekniikan Akateemiset ry:n oikeudellisen osaston johtajana.

Varatuomari Harri Hietala on osallistunut yli 30 vuoden aikana monipuolisesti työlainsäädännön valmisteluun, työehtosopimusneuvotteluihin, neuvontaan, asianajoon ja työlakien noudattamisen valvontaan. Hietala on kirjoittanut lukuisia työlainsäädäntöä käsitteleviä teoksia. Nykyisin Hietala on työlainsäädännön ja työehtosopimusten asiantuntija lakipalveluyrityksessä (Sopla.fi). Hän on toiminut Yhteistoiminta-asiamiehenä (TEM), pitkään työnantajajärjestöissä: Palta ry:n varatoimitusjohtajana, työmarkkinajohtajana ja lakiasiainjohtajana, TIKLI ry:n toimitusjohtajana, Työnantajaliitto Allianssin toimitusjohtajana, Finergy ry:n apulaisjohtajana sekä Suomen Työnantajain Keskusliitto STK:n ja Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto TT:n asiamiehenä.

12:45 Yhteyksien testaus

13:00 Tervetuloa Webinaariin!

Poikkeustilanteen pitkittyminen

Lomautus
• voiko lomautuksen keskeyttää?
• onko lomautuksen jatkaminen mahdollista?
• kuinka lomautetun työntekijän työsuhde päättyy?
• mikä on luottamushenkilöiden asema?
• kuinka toimii lomautuksen ja ylivoimaisen esteen keskinäinen suhde?

Yhteistoimintamenettely
• voiko aiempaan yt-neuvotteluun vedota?
• kauanko yt-neuvottelu on ”voimassa”?
• onko mahdollista käydä uusi yt-neuvottelu?
• voiko yt-neuvottelun käydä etänä?

Etätyö
• mitkä työaikajärjestelyt ovat mahdollisia?
• liukuva työaika, keskimääräinen työaika vai kiinteä työaika?

Vuosilomat
• voiko vuosilomia käyttää tilanteen hallintaan?
• kuinka säästövapaita puretaan?

Työehtosopimukset
• onko keskeisissä työehtosopimuksissa joustoja?
• mistä voidaan sopia paikallisesti?
• toimivatko kriisilausekkeet?

Irtisanomiset
• mitä seuraa lomautetun työntekijän irtisanomisesta?
• mitkä seikat rajoittavat irtisanomisoikeutta?
• missä tilanteessa luottamusmiehen voi irtisanoa?

Yritysrakenteen muuttaminen
• voidaanko yritysrakennetta muuttamalla alentaa työvoimakustannuksia?

Aikaa kysymyksille

14:30 Webinaari päättyy

Ennakkokysymykset asiantuntijoille

Mahdollisuus esittää kysymyksiä webinaaritilaisuuden kouluttajille jo etukäteen. Toivomme, että kysymykset lähetetään WebAkatemialle osoitteeseen anu.kelasalmi@webakatemia-toimisto.fi.

Koulutuksen asiantuntijat vastaavat myös webinaarin aikana chatissa tulleisiin kysymyksiin.

Miten webinaariin osallistutaan?

Voit osallistua webinaarikoulutukseen internetyhteyden välityksellä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Osallistumiseen et tarvitse mitään maksullisia ohjelmistoja. Äänentoistoa varten laitteessasi on oltava kaiuttimet tai kuulokkeet. Mikrofonia tai videokameraa et tarvitse.

Toimitamme sinulle tarkemmat lisäohjeet ilmoittautumisen jälkeen ja vastaamme mielellämme kaikkiin mahdollisiin osallistumista koskeviin kysymyksiisi.

Ajankohta: 13.5.2020 klo 13:00 – 14:30
– voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin

197 euroa / hlö + alv 24 %.
– sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.
– hintaan sisältyy myös kirja Hietala – Kaivanto: 101 kysymystä ja vastausta henkilöstöjärjestelyistä yrityksen muutos- ja poikkeustilanteissa (ovh 51,95)

Ryhmäetuhinta:
177 euroa / hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on vähintään kaksi osallistujaa.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.