Hometaloriidat (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Hometaloriidat (1 pv)

14.05.2019, Crowne Plaza, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 30 huhtikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Menesty asuntokauppariidassa! Millä tavoin asumisterveysasetus muutti hometalotutkimuksia, ja millaiset ovat merkityksellisiä todisteita oikeudenkäyntiä varten? Miten KKO:n ratkaisut hometaloriidoissa linjaavat tulkintakäytäntöjä?

Asuntokauppariidat ovat yleistyneet viime vuosina huomattavasti. Asuntokannan ikääntyessä riitojen aiheina ovat entistä useammin rakenteisiin pesiytyneet homeet ja muut sisäilmaongelmien aiheuttajat. Korkein oikeus on ennakkotapauksissaan tehnyt linjauksia muun muassa kaupan purkuperusteista ja ostajan toimimisvelvoitteista.

Oikeudenkäynneissä esitetyt tekniset todisteet ovat ratkaisevassa asemassa. Onkin tärkeää, että todisteet on hankittu asianmukaisesti ja huolellisesti tehdyillä tutkimuksilla. Asuntokauppariitojen osapuolten ja kuntotutkimusten tekijöiden tulee hallita ajantasaiset säädökset ja ohjeet, joihin lukeutuvat muun muassa vuonna 2015 voimaan tullut asumisterveysasetus ja päivitetyt ohjeet rakennuksen kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimuksen tekemisestä. Valmistelussa oikeus puolestaan varmistaa, että nimetyt todisteet koskevat merkityksellisiä seikkoja.

Ajankohtainen koulutuspäivä tarjoaa oikeuskäytännön valossa uusinta tietoa vallitsevista menettely- ja prosessitavoista. Koulutuksessa saat sekä kokeneen asianajajan, tuomarin että rakennusterveysasiantuntijan parhaat vinkit riitatilanteiden hoitoon.

Koulutuksen osallistujana saat asiantuntijoiden käytännönläheiset vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
– Millaisiin virheisiin asuntokaupoissa yleisimmin törmätään, ja mitkä ovat yleisimmät riidanaiheet?
– Millaisia uusia tulkintalinjoja KKO on luonut muun muassa kaupan purkuperusteista ja ostajan toimimisvelvoitteesta?
– Mitä ottaa huomioon prosessin valinnassa?
– Mitkä ovat asuntokauppariidan käsittelyä koskevat riita-asian menettelysäännöt käräjäoikeudessa mm. uudistuneet asiantuntijatodistelun säädökset huomioiden?
– Miten hoitaa asuntokauppariita tehokkaasti käräjäoikeudessa ja kuluttajariitalautakunnassa?
– Mitkä ovat uuden asumisterveysasetuksen tuomat muutokset hometalotutkimuksen näkökulmasta? Kuinka laaja tutkimusprosessi tulee laatia oikeudenkäyntiä varten?

– asuntokauppariitoja hoitaville lakimiehille ja asianajajille
– rakennuttajille
– rakennusterveysasiantuntijoille
– konsulteille
– kiinteistövälittäjille

Kouluttajat:
OTL, VT, asianajaja, osakas Petri Keskitalo, Asianajotoimisto Properta

Johtava asiantuntija Esko Lindblad, Ramboll Finland Oy

Käräjätuomari Jussi Kivi, Espoon käräjäoikeus

Seminaarin puheenjohtajana toimii OTL, VT, asianajaja, osakas Petri Keskitalo, Asianajotoimisto Properta

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Tervetuloa seminaariin!

9.05 Uusimmat lainsäädäntömuutokset rakennusterveysasiantuntijan näkökulmasta
Johtava asiantuntija, Esko Lindblad, Ramboll Finland Oy

10:00 Yleisimmät riidanaiheet ja KKO:n tuoreita linjanvetoja riitojen ratkaisuksi
OTL, VT, asianajaja, osakas Petri Keskitalo, Asianajotoimisto Properta

11:00 Tauko

11:15 Asuntokauppariidan käsittelyä koskevat riita-asian menettelysäännöt käräjäoikeudessa

– Haastehakemuksen ja vastauksen sisällöt
– Osapuolten väittämistaakka, määräämisperiaate ja osapuolten velvollisuus hankkia ja esittää todisteensa itse
– Oikeudenkäynnin kulku valmistelussa ja pääkäsittelyssä
Käräjätuomari Jussi Kivi, Espoon käräjäoikeus

12:05 Koonti ja loppukeskustelu

12:15 Lounas

13:00 Tilaisuus päättyy

Royal at Crowne Plaza, Mannerheimintie 50, Helsinki

Voit osallistua myös verkossa.

tiistai 14.05.2018 klo 9:00-13:00

Webinaari: 400 euroa /hlö + alv 24 %, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ: 30.04.2019