Kokonaisarkkitehtuuri käytännönläheisesti (JHS 179) (2 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

Kokonaisarkkitehtuuri käytännönläheisesti (JHS 179) (2 pv)

09.-10.05.2019, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 6 toukokuun, 2019 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Koulutuksessa käydään läpi miten työskennellään kokonaisarkkitehtuurin viitekehyksen kanssa. Kokonaisarkkitehtuuri käytännönläheisesti -koulutuksen jälkeen osallistujat ymmärtävät, miksi kokonaisarkkitehtuuria tarvitaan ja tuntevat työtä ohjaavan suosituksen JHS 179 sisällön.

Osaat tuottaa keskeisiä kokonaisarkkitehtuurin luomiseen liittyviä kuvauksia ja tiedät, miten kokonaisarkkitehtuuria kannattaa tehdä.

Tämä kokonaisarkkitehtuurikurssi sopii henkilöille, jotka osallistuvat kokonaisarkkitehtuurityöhön ja sen osakokonaisuuksiin: julkishallinnon työntekijät, asiantuntijat, toiminnan kehittäjät ja tietohallinnon työntekijät sekä kokonaisarkkitehtuurityötä avustavat IT-toimittajien arkkitehdit, määrittelijät ja projektipäälliköt.

Esitiedot
Ei varsinaisia esitietovaatimuksia. Yritysarkkitehtuurin ja TOGAF:n osaaminen sekä UML- ja ArchiMate-kuvauskielien hallinta helpottaa omaksumista. Kurssilla käydään kuitenkin näitä tarvittavilta osin läpi.

Kurssin materiaalit
Kurssimateriaali on suomenkielinen.

Syventäviksi kursseiksi sopivat esimerkiksi Liiketoimintaprosessien kehittäminen, Prosessien mallintaminen, Tietoarkkitehtuurin kehittäminen ja Tietojärjestelmäarkkitehdin valmennusohjelma.

Koulutuspäivät ovat klo 9:00-16:00. Aamukahvia tarjolla klo 8:30 alkaen.

Sisältö kokonaisarkkitehtuurikoulutuksessa

1. päivä

Miksi kokonaisarkkitehtuuria?
– Organisaation kokonaisarkkitehtuurilähtöinen toiminnan kehittäminen
– Tietohallintolaki ja julkishallinnon suositus JHS179
– Miten yleinen arkkitehtuurikehys TOGAF® liittyy tähän?

Kokonaisarkkitehtuurin suunnitteluprosessi käytännössä
– Suunnitteluprosessi: suunnittelun valmistelu, nykytilan analysointi, tavoitetilan suunnittelu, toimeenpanon suunnittelu
– Vinkkejä työskentelyyn

Arkkitehtuurikuvausten tuottaminen
– Arkkitehtuuriperiaatteet ja linjaukset
– Nykytilan ja tavoitetilan kuvaus

Toiminta-arkkitehtuurin suunnittelu
– Organisaation ja sidosryhmien kuvaaminen
– Mitä ovat palvelut ja miten ne kuvataan?
– Prosessien kuvaaminen BPMN-kuvauskielellä (JHS 152): prosessikartta, toimintamalli, prosessikaaviot, sanalliset kuvaukset

2. päivä

Tietoarkkitehtuurin suunnittelu
– Käsitemallin kuvaaminen yksinkertaisella UML-luokkakaaviolla
– Sanaston kuvaaminen
– Päätietoryhmien ja tietovirtojen kuvaaminen
– Tietovarantojen kuvaaminen ArchiMate-kaaviolla

Tietojärjestelmäarkkitehtuurin suunnittelu
– Loogisen tietojärjestelmäarkkitehtuurin jäsennys ArchiMate-kaaviolla
– Tietojärjestelmäpalvelujen kuvaaminen
– Tietojärjestelmäsalkku ja -kartta

Teknologia-arkkitehtuurin suunnittelu
– Teknologiapalvelujen kuvaus
– Komponentti- ja integraatiokuvaukset
– Fyysisten tietovarantojen kuvaus
– Sijoituskaavio
– Harjoitus

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, Helsinki

09.–10.05.2019

1 550 euroa

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.