Koneturvallisuus prosessiteollisuudessa (1 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

Koneturvallisuus prosessiteollisuudessa (1 pv)

14.03.2019, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 15 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Tuotanto ja logistiikka , Työturvallisuus

Koulutuksessa käsitellään prosessilaitoksen suunnittelussa ja rakentamisessa mukana olevien eri toimijoiden rooleja ja vastuita koneturvallisuuden näkökulmasta. Päivän aikana käydään läpi mm. konedirektiivin soveltamista prosessilaitoksessa ja konedirektiivin edellyttämää koneiden riskien arviointia osana prosessilaitoksen riskien arviointia. Lisäksi koulutuksessa tutustutaan tarkemmin koneiden kulkuteitä ja huoltotasoja koskeviin vaatimuksiin sekä käytännön ongelmatilanteisiin, joihin voi törmätä hyödynnettäessä olemassa olevia kulkuteitä ja huoltotasoja osana uutta konetta/konelinjaa. Koulutuksessa kuullaan myös prosessilaitoksiin sisältyviin koneisiin liittyvistä painelaitteista sekä koneturvallisuuteen liittyvistä työnantajan vastuista ja velvollisuuksista prosessilaitosta modernisoitaessa.

– prosessiteollisuudelle koneita toimittavat laitevalmistajat
– prosessiteollisuuden laitostoimittajat (suunnittelijat, turvallisuusasiantuntijat, tuoteturvallisuusvastaavat, tuotepäälliköt jne.)
– toiminnanharjoittajat prosessiteollisuudessa (hankintahenkilöstö, ostajat, turvallisuusasian-tuntijat jne.)

Kouluttajat:
Katri Tytykoski
, johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta
Jenni Kiviaho, johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta

8:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9:00 Koulutuksen avaus ja johdatus päivän aiheeseen

9:15 Konedirektiivin soveltaminen prosessilaitoksessa
– Koneet, osittain valmiit koneet ja koneyhdistelmät
Katri Tytykoski, johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta

10:00 Eri toimijoiden roolit ja vastuut prosessilaitosta suunniteltaessa ja rakennettaessa
– Toiminnanharjoittaja
– Työnantajat rakennusaikana ja laitoksen käydessä
– Laitostoimittaja, laitetoimittajat ja alihankkijat
– Viranomaiset
– Tarkastuslaitokset

11:00 Koneiden riskien arviointi osana prosessilaitoksen riskien arviointia
– Konedirektiivin edellytykset riskienarvioinnille
– Koneen prosessille aiheuttamien riskien huomioon ottaminen prosessiriskien arvioinnissa
Jenni Kiviaho, johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta

11:45 Lounas

12:30 Koneiden kulkutiet ja huoltotasot prosessilaitoksessa
– Yleiset vaatimukset kulkuteille ja huoltotasoille ja niiden alakohtaiset poik-keamat C-tyypin standardeissa
– Olemassa olevien kulkuteiden ja huoltotasojen hyödyntäminen

13:30 Koneisiin liittyvät painelaitteet
– CE-merkintä
– Dokumentointi
– Valmistuksen vaatimukset

14:30 Kahvi

14:45 Prosessilaitoksen modernisointi: työnantajan vastuut ja velvollisuudet koneiden osalta
Katri Tytykoski , johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta

15:30 Osallistujien omien kysymysten käsittely

16:00 Koulutus päättyy

Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa

torstai 14.03.2019

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.