Lean Six Sigma Yellow Belt -valmennus (2 pv)
Tämä koulutus on peruuntunut
järjestää nyt koulutuksen:

Lean Six Sigma Yellow Belt -valmennus (2 pv)

15.-16.05.2018, Tapahtumatalo Bank, Helsinki Unioninkatu 20, Helsinki 22 maaliskuun, 2018 Sampo Korppoo

Opi Lean Six Sigman parannuspotentiaali käytännönläheisessä Yellow Belt -valmennuksessa

Tarvitsetko apua Lean Six Sigma -projektitiimin sitouttamiseen?
Haluatko tiiviin ja käytännönläheisen valmennuksen Lean Six Sigmasta?

Valmentajana on kansainvälisesti kokenut, sertifioitu Master Black Belt, joka valmentaa nyt myös Suomessa suomen kielellä!

Valmennus on tarkoitettu henkilöille, jotka osallistuvat tai ovat osallisia Lean Six Sigma -projekteissa. Kurssi tarjoaa yleiskuvan metodiikasta, tiimityökaluja ongelmanratkaisuun sekä pohjatietoja dataperusteiseen parantamiseen.

Yellow Belt -valmennuksemme on vaihteleva ja interaktiivinen kahden päivän valmennus, jossa opit Lean Six Sigman perusteet, koet käytännössä sen parannuspotentiaalin ja saat valmiudet tehdä yksinkertaisia, mutta tuloksellisia parannuksia työympäristössäsi.

Valmennuksessa teoria on yhdistetty käytännön esimerkkeihin, ryhmätöihin, keskusteluihin ja simulaatioon. Keskustelemme myös käytännön sovellutuksista osallistujien omassa työympäristössä. Saamamme palautteen perusteella osallistujamme ovat kokeneet eri opetustekniikoiden yhdistämisen innostavana ja oppimista helpottavana. Myös opitun soveltaminen omassa työympäristössä valmennuksen jälkeen yksinkertaistuu.

Kurssin tavoitteet:
– Tutustua Lean Six Sigma perustyökaluihin ja Lean Six Sigma Black Belt ja Green Belt -projekteissa käytettäviin tiimityökaluihin
– Ymmärtää, miksi dataperusteinen ongelmanratkaisu on tehokasta
– Oppia esimerkkien ja harjoitusten kautta kuinka dataperustainen ongelmanratkaisu käytännössä tehdään

Mitä saat:
– Lean Six Sigma Yellow Belt -valmennuksen käytyäsi tunnet DMAIC -prosessin ja sen keskeiset mittaus-, analyysi-, parannus- ja ohjausvaiheen työkalut ja menetelmät.
– Lisäksi opit Lean johtamisfilosofian, sen menetelmät ja työkalut käytännössä.
– Valmennus sopii erinomaisesti Lean Six Sigma -projekteihin osallistuville henkilöille. Kurssi auttaa ymmärtämään ja omaksumaan dataan perustuvaa ongelmanratkaisua ja Lean Six Sigma -metodiikkaa.

Valmennus vastaa kysymyksiin:
Kuinka onnistutaan ongelmanratkaisussa?
Miksi tehdään prosessikaavio?
Miten dataa kerätään ja analysoidaan?
Kuinka kokeilemme toimiiko parannus?
Mitkä tekijät vaikuttavat prosessin läpimenoaikaan ja kuinka ne vaikuttavat?
Miten saamme parannuksen ylläpidettyä?

Kalevi Kaski
, Lean Lion Oy
– Sertifioitu Lean Six Sigma Master Black Belt ja Lean Master. Viimeisimmät 17 vuotta kokemusta Lean Six Sigman ja Leanin soveltamisesta.
– Johdattanut, valmentanut, mentoroinut ja sertifioinut sadoissa menestyksellisissä prosessien Lean ja Lean Six Six Sigma parantamisprojekteissa kaikilla tekemisen aloilla: Tuotanto, valmistus, hallinto, palvelusektori, tuotesuunnittelu (Engineering), logistiikka, jne.
– Toteuttanut mittavia arvovirtakartoituksia (Value Stream Mapping) Euroopassa ja Suomessa sekä johtanut niihin perustuvia menestyksellisiä Lean-parannusprojekteja.
– Prosessinohjausjärjestelmäprojektien johtajana yli 20 maassa

– Lean – periaatteet ja filosofia
– Lean perustyökalut
– Kahdeksan tapaa haaskata, 7 + 1 hukkaa

Hukan eri esiintymismuodot ja hukan lähteitä

Työskentelyalueen ja tiedostorakenteen organisointi
– Leanin 5S’ää – mitä ne ovat?
– 5S’n hyödyt
– 5S’n käytännössä toimiva toteuttaminen – prosessi
– 5S toteutusopas – Avaintyökalu

Lean päivittäisjohtaminen
– Visuaalinen johtaminen – visuaalinen työympäristö. Toiminnan johtaminen ”Kanban” taulujen avulla.
– Toyota Obeya – War Room – maailman tehokkaimman autonmyyntipisteen toimintafilosofia.

12:00 Lounas

13:00 Business-prosessi – holistinen näkemys

Prosessin virtaustehokkuus ja läpimenoaika

Tätä on Lean
– Resurssitehokkuus vs. Virtaustehokkuus

Prosessin läpimenoaikaan vaikuttavat tekijät
– Littlen laki
– Kingmannin laki
– Kapeikkoteoria (Theory of Constraints) – ”Pullonkaulojen laki”
– Hajonnan vaikutus läpimenoaikaan

14:30 Kahvi

14:45 Lean mittarit ja tilastollinen ohjaus
(SPC – ohjauskortit)

Ketterät ongelmanratkaisumenetelmät.
– A3-menetelmä

Valmennus Kata ja parannus Kata.
– Jatkuvan, pienin askelin / testein tapahtuva prosessin parantamisen ja kehittämisen menetelmä

Yhteenveto ja palautekeskustelu.

16:00 Koulutus päättyy

Lataa tästä ilmainen opas:
9 ohjetta parempaan Lean Johtamiseen

Tapahtumatalo Bank, Unioninkatu 20, 00130 Helsinki

15.-16.5.2018

/hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyy aineisto, kahvit ja lounas.

Alennushinta ryhmille:
Onko organisaatiossasi useampia tästä koulutuksesta kiinnostuneita? Kysy tarjousta ryhmälle (väh. 3 hlöä): Koulutustuottaja Sampo Korppoo, sampo.korppoo(at)ratekoulutus.fi, p. 041 5106466

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.