Palkkaa vai työkorvausta? (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Palkkaa vai työkorvausta? (1 pv)

02.04.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 21 maaliskuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Miten eroavat palkkaan ja työkorvaukseen liittyvät säännökset? Miten näitä tuloja tulisi kohdella verotuksellisesti? Mikä on työntekijän eläkelain TyEL:n mukaista eläkkeen perusteena olevaa työansiota ja mikä ei ole? Milloin kyse on työvoiman vuokrauksesta ja milloin työvoiman välittämisestä?

Ennakkoperinnän klassisiin ongelmiin liittyy kysymys siitä, onko työstä maksettavaa suoritusta pidettävä palkkana vai työkorvauksena. Työnantajan tulee suorittaa palkastaennakonpidätys ja maksaa työnantajan sosiaaliturvamaksu. Sen sijaan työkorvauksesta ei suoriteta ennakonpidätystä, jos suorituksen saaja on ennakkoperintärekisterissä. Työkorvauksesta ei makseta myöskään sosiaaliturvamaksua. Rajanvedolla on merkitystä myös arvonlisäverotuksessa, sillä palkkana pidettävästä suorituksesta ei makseta arvonlisäveroa.

Tässä koulutuksessa käsitellään erilaisia työ- ja toimeksiantosuhteiden rajanvetotilanteita sekä näiden vaikutusta verotukseen ja eläkkeen perusteena olevaan työansioon. Menettelyjä ja verokohtelua arvioidaan sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Verokohteluun vaikuttavat tekijät käydään läpi tuoreiden esimerkkitapausten valossa ja uusimmat Verohallinnon antamat ohjeet huomioiden.

Saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Milloin kyse on palkasta ja milloin työkorvauksesta? Miksi ero on tärkeää tunnistaa?
– Miten toimia hankalissa rajanvetotilanteissa?
– Miten Verohallinnon viimeisimpiä ohjeita tulisi tulkita?
– Millaisia seurauksia voi virheellisistä tulkinnoista koitua?
– Mikä on työntekijän eläkelain (TyEL) mukaista eläkkeen perusteena olevaa työansiota, josta maksetaan TyEL-maksuja ja mikä ei ole?
– Miten toimia, kun työn tekemiseen liittyy useita toimijoita?
– Milloin kyse on työvoiman vuokrauksesta ja milloin työvoiman välityksestä?

– taloushallinnon asiantuntijoille
– henkilöstöhallinnon asiantuntijoille
– tilintarkastajille ja kirjanpitäjille
– lakimiehille

Kouluttajat:
Kirsi Adamsson
, Tax Partner, KPMG Oy
Tax Partner (OTK, KTM) Kirsi Adamsson tulee KPMG Oy:stä. Hän on kirjoittanut kirjoja ja artikkeleita, ja hänellä on pitkä kokemus verojuridiikan kouluttamisesta.

Monika Sievänen, ratkaisupäällikkö, Eläketurvakeskus
Ratkaisupäällikkö VT Monika Sieväsen työhön Eläketurvakeskuksen lakiosastolla kuuluvat mm. työsuhteen ja yrittäjyyden rajanvetoon sekä eläkkeen perusteena olevien työansioiden määrittelyyn liittyvät tehtävät.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa Palkkaa vai työkorvausta? -koulutukseen!

9:05 Palkan ja työkorvauksen käsitteet
Kirsi Adamsson, Tax Partner, KPMG Oy

– Rajanvetoa palkan ja toimeksiantosuhteen välillä
– Verohallinnon ohjeistus
– Tyypilliset työsuhteen tunnusmerkit
– Eri tunnusmerkkien painoarvo
– Ennakkoperintärekisteröinnin merkitys
– Sivukulut ja matkakustannusten korvaukset
– Jälkikäteiset oikaisutilanteet

10:30 Tauko

10:45 Palkka ja työkorvaus suhteessa eläkkeen perusteena olevaan työansioon
Monika Sievänen, ratkaisupäällikkö, Eläketurvakeskus

– Mikä on työntekijän eläkelain TyEL:n mukaista eläkkeen perusteena olevaa työansiota ja mikä ei ole?
– Mikä on TyEL:n eläkkeen perusteena olevan työansion ja veron ennakonpidätyksen alaisen ansion suhde?
– Eläkkeen perusteena oleva työansio erityistilanteissa:
– Kustannusten korvaukset
– Suoritukset työsuhteen päättyessä
– Luennoitsijat, luottamustoimet
– Laskutuspalveluyritysten käyttäjät

11:50 Lounas

12:50 Viimeaikaista verotus- ja oikeuskäytäntöä
Kirsi Adamsson, Tax Partner, KPMG Oy

Luento- ja esitelmäpalkkiot, esiintyjien, toimitusjohtajan ja hallituksen jäsenen palkkiot, toiminimet, laskutuspalvelu

13:30 Työvoiman vuokrausta vai työvoiman välitystä?
Kirsi Adamsson, Tax Partner, KPMG Oy ja Monika Sievänen, ratkaisupäällikkö, Eläketurvakeskus

– Onko työntekijä vuokrattu vai välitetty? – kriteerit
– Missä tilanteissa maksetaan eläketurvamaksut?
– Miksi kyse ei välttämättä ole vuokrauksesta vaan välityksestä?
– Case-esimerkkejä

14:00 Yhteenveto ja loppukeskustelu

14:15 Koulutus päättyy

Crowne Plaza Helsinki – Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

Voit osallistua myös verkossa.

tiistai 02.04.2019 klo 9.00 – 14.15

Webinaari: 400 euroa /hlö + alv 24 %, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)