Ratekoulutus järjestää nyt koulutuksen:

Tehoja palveluprosesseihin Lean- ja pullonkaula-ajattelua yhdistämällä (1 pv)

Keskity olennaiseen ja poista hukkaa
Yhdistämällä Lean-filosofiaa ja kapeikkoteoriaa (TOC) on saatu aikaan merkittäviä tulosparannuksia ja samanaikaisesti positiivisia vaikutuksia asiakaskokemukseen ja työyhteisön työviihtyvyyteen.

Koulutuksen tavoitteena on perehdyttää osallistujat Lean-TOC yhdistelmän soveltamiseen palvelutoiminnassa palveluprosessien sujuvuuden parantamiseksi eri kuormitustilanteissa ilman resurssien kasvattamista.
– TOC (kapeikko- / pullonkaula-ajattelu) antaa aivan uusia ajattelumalleja ja työkaluja palveluprosessien virtauksen ja siinä esiintyvän vaihtelun hallintaan.
– Koulutuksen pohjalta on mahdollista nähdä oma palveluprosessi ”uusin silmin”.
– Päivä toteutetaan kahta esimerkkiprosessia (rekrytointiprosessi, apteekin reseptijonotusprosessi) mallina käyttäen vuorovaikutteisesti yhdessä osallistujien kanssa.

Kenelle?
Palveluorganisaatioiden palvelujohtajat, asiakaskokemusvastaavat, prosessien kehittäjät, prosessien omistajat, tietotyön kehitysvastaavat, laatuvastaavat, kokeneet auditoijat …

Kouluttajat:

Leo Lauramaa, ekonomi, liikkeenjohdon konsultti.
Leolla on pitkä ja monipuolinen kokemus toimitusketjun kehittämisestä TOC-Lean ajattelua soveltaen niin tuote- kuin palvelukeskeisissä toiminnoissa.

Jussi Moisio, DI, kouluttaja, konsultti, johtamisjärjestelmien pääarvioija.
Jussilla on noin 25 vuoden kokemus johtamisjärjestelmien ja niihin sisältyvien prosessien rakentamisesta, arvioinnista ja kehittämisestä niin laatutyökaluja kuin Leanin työkaluja soveltaen.


OHJELMA

8.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
9.00 Koulutus alkaa
11.30 – 12.15 Lounas
14.00 – 14.15 Kahvitauko
16.00 Koulutuspäivä päättyy

SISÄLTÖ

Aloitus ja päivän tavoitteet
 
Palveluprosessien virtaviivaistamisen periaatteita

Jussi Moisio
– Asiantuntijatyön nykytilan piirteitä
– Kysyntä, keskeneräinen työ, läpimenoaika, valmistuvat työt – seuranta
– Esimerkki: Rekrytointiprosessi
– Nykytilan kuvaus prosessin arvovirta-analyysin avulla
– Asiantuntijatiimien työn aikatauluttaminen
– Priorisointi ja FIFOn soveltaminen ennakoinnin parantamisessa
– Tehtävien visualisointi tilannetietoisuuden tukena (Kanban taulut – fyysiset ja virtuaaliset sovellukset)
– Kysyntätasoihin ja poikkeuksellisiin tilanteisiin varautuminen

Apteekin reseptijonojen lyhentäminen
Leo Lauramaa
– Mitä tehtiin Lean ja Pullonkaula-ajattelua (TOC) yhdistäen?
– Tulokset? Jonot – asiakaspalvelu – kasvu – työtyytyväisyys
– TOC-Lean työkalut ja niiden soveltaminen
– TOC-ajattelun (pullonkaula-ajattelun) perusteet
– Miten TOC-Lean menetelmiä sovelletaan yhdessä? 
– Keskustelu – miten soveltaa ajatuksia osallistujien omassa ympäristössä
 
Päivän yhteenveto

————————

Koulutuspaikka:
Radisson Blu Seaside Hotel, Ruoholahdenranta 3, 00180 Helsinki

Ajankohta:
torstai 22.8.2019

Hinta:
697 euroa
/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 597 euroa /hlö + alv 24 %.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.