Teollinen koesuunnittelu käytännössä (3 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Teollinen koesuunnittelu käytännössä (3 pv)

1 550 euroa /hlö + alv 24 %

30.03.-17.04.2023, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 31 tammikuun, 2023 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus

Taguchi-menetelmä on erittäin tehokas tuotteiden, palveluiden ja prosessien kehittämiseen. Menetelmä perustuu koesuunnitteluun insinöörin näkökulmasta katsottuna. Suunnitelluilla kokeilla selvitetään tekijät, jotka vaikuttavat tuotteen, palvelun tai prosessin ominaisuuksiin ja optimoidaan nämä.

Yli 90 % kaikista laadun ja tuottavuuden kehitystuloksista on syntynyt koemenetelmien tuloksena. Käyttöalue on erittäin laaja markkinoinnista ja sisäisistä palveluprosesseista raskaisiin koneisiin ja prosesseihin sekä näiden säätöön.

Koesuunnittelussa testataan montaa samaan ilmiöön vaikuttavaa muuttujaa samanaikaisesti. Näiden monimuuttujakokeiden avulla selvitetään tekijät, jotka vaikuttavat eniten tuotteen, palvelun ja prosessin ominaisuuksiin, tuottavuuteen tai laatuun ja optimoidaan nämä tekijät. Muuttuja voi olla vaikkapa ruokareseptin ainesosa – maidon määrä, jauhojen määrä jne.

Monimuuttujakokeilla saavutetaan kaksi keskeistä etua: kokeen tehokkuus on merkittävästi parempi kuin yksimuuttujakokeella ja muutettavien tekijöiden välillä voi olla keskinäisvaikutus, joka sekoittaa tulosta yksimuuttujakokeessa mutta ei monimuuttujakokeessa. Esimerkiksi 11 muuttujan koe suoritettuna yksimuuttujakokeena tarvitaan 2048 testiä kun taas monimuuttujakokeena tarvitaan vain 12 testiä. Mitä enemmän muuttujia, sen tehokkaampi on monimuuttujakoe.

Teoriajaksossa osallistujille opetetaan menetelmän perusteet luennoin ja todellisten kokeiden ja esimerkkien avulla.

Välityöjaksossa toivotaan jokaisen suorittavan omaan työhönsä tai harrastuksiin liittyvä todellinen koe, joka raportoidaan seuraavassa jaksossa. QKK tukee kokeen suunnittelu- ja analyysivaihetta.

Täydentävä kertausjakso sisältää välitöiden läpikäynnin ja analysoinnin. Lisäksi laajennetaan osanottajien tietoa koesuunnittelusta.

Koulutuksen ajankohdat:
1. jakso: 30.-31.3.2023
2. jakso: 17.4.2023

Valitse itsellesi sopivin toteutustapa

Teollinen koesuunnittelu käytännössä
Opi Taguchi-kurssilla keskeiset käsitteet ja ota teoria haltuun tehokkaasti. Kurssilla mielenkiintoisia käytännön esimerkkejä, harjoituksia ja perusteoriaa.

Runsaasti harjoituksia ja esimerkkejä
Menetelmän perusteet opetetaan luennoin ja todellisten kokeiden sekä esimerkkien avulla. Kurssilla tehdään runsaasti havainnollistavia kokeita, harjoituksia ja ryhmätöitä.

Välityönä opit käytäntöön

Monimuotoinen osallistumistapa
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

Elämyksellinen koulutuspaikka
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

Laadukkaat tarjoilut
Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.

Kouluttaja
Matti Pesonen

Matti Pesonen on valmistunut ekonomiksi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kauppakorkeakoulun Strategisen johtamisen maisteriohjelmasta. Kauppatieteen kandidaatin tutkinnon Matti on suorittanut johtamisen -ja organisaatiotieteiden pääaineesta.

Matin mielenkiintona on organisaatioiden toiminnan parantaminen ja yritysten johtamisen tason nostaminen. Kokemusta koulutustoiminnasta Matilla on jo ennen Quality Knowhow Karjalaiselle siirtymistään.

KTM Matti Pesosella on kokemusta mm. laadun johtamisen menetelmistä ja työkaluista ja niiden soveltamisesta asiakasyrityksissä ja koulutustilaisuuksissa.

Merkittävät työtehtävät
Quality Knowhow Karjalainen Oy 2016-, kouluttaja ja konsultti
– Koulutuksia 80-100 koulutuspäivää vuodessa julkisilla ja yrityskohtaisilla kursseilla.

Matista sanottua
– ”Kouluttajan esiintyminen on motivoivaa ja selkeää. Hyvä!”
– ”Matti on loistava kouluttaja!”
– ”Opettaja oli asiantunteva ja osasi kertoa asiat niin, että “maallikkokin” ymmärää asian.”
– ”Matti Pesonen on aivan loistava kouluttaja. Käytännön esimerkit kurssilla olivat erittäin hyvin rakennettu ja toivat lisäymmärrystä. Pidin paljon luentomaisesta lähestymistavasta.”
– ”Hyvä ja asiansa osaava kouluttaja.”
– ”Rento ja mukava luennoitsija.”

I-jakso: 1. päivä

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00Tilaisuuden avaus ja esittely
Taustaa koesuunnittelulle
Mitä se on? Kuinka tähän on tultu?

10:00 Kokeen suunnittelu
Erilaisia tapoja tehdä kokeita – edut ja haitat
1-muuttujakoe ja monimuuttujakoe
Monimuuttujakoe
Ortogonaalimatriisi ja koe sekä 3 – 7 muuttujakoe

12:00 Lounas

13:00 Monimuuttujakoeharjoitus – Ryhmätyö Lego-auto

14:30 Kahvi
Monimuuttujakokeen hyödyt ja haitat

16.00 Päivä päättyy

I-jakso: 2. päivä

08:15 Päivän aloitus
Koetoistojen määrä
Mikä on optimaalinen koetoistojen määrä
Taguchin laatuajattelun ydin

1. jakso: 30.-31.3.2023
2. jakso: 17.4.2023

1 550 euroa
– etäkoulutuksen hintaan sisältyy koulutusaineisto.
– lähikoulutuksen hintaan sisältyy lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.