Työpaikan koneturvallisuuskorttiin valmistava koulutus vanhan käyttöasetuskoulutuksen hyväksilukeville (1 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

14.11.2018, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 12 lokakuun, 2018 Sampo Korppoo

Työturvallisuus

Koulutus on tarkoitettu niille, jotka haluavat hyväksyttää takautuvasti vuonna 2014 – 2016 käymänsä Inspectan koulutuksen ”Koneiden ja työvälineiden turvallinen käyttö ja tarkastaminen” tai ”Koneiden turvallinen käyttö ja tarkastaminen työpaikalla” osaksi Inspectan uutta koneturvallisuusosaajien pätevöitymisohjelmaa.

Koulutuksessa käydään läpi sellaisia käytössä olevia koneita koskevia, lähinnä tekniseen turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia, joita ei ole käsitelty em. Inspectan tarjontaan vuosina 2014 – 2016 sisältyneissä työvälineiden käyttöasetusta (VNa 403/2008) käsitelleissä koulutuksissa, mutta joiden hallitseminen on edellytyksenä Työpaikan koneturvallisuuskortin suorittajille.

Koulutuksessa kerrataan ensin työnantajan ja työntekijöiden vastuita ja velvollisuuksia koneturvallisuudessa. Aamupäivän aikana käsitellään lisäksi työpisteiden turvallisuusvaatimuksia koneiden aiheuttamien päästöjen ja niiltä suojautumisen kannalta. Iltapäivän aikana tutustutaan koneen sijoittamiseen liittyviin turvallisuusnäkökohtiin sekä kuullaan koneille tehtävien tarkastusten sisällöstä. Koulutuksen lopuksi käsitellään vielä lyhyesti koneiden modernisointia.

Koulutuksen viimeinen tunti on varattu Työpaikan koneturvallisuuskortin kirjallisten kokeiden suorittamiseen. Kirjallisia kokeita varten mukaan kannattaa varata myös vanhan, suoritukseen takautuvasti hyväksiluettavan, käyttöasetuskoulutuksen materiaali, sillä materiaalia saa pitää esillä kirjallista koetta tehtäessä.

Työpaikan koneturvallisuuskortin suorittajien lisäksi koulutukseen voivat halutessaan osallistua muutkin koneiden käytönaikaisesta turvallisuudesta vastaavat ja siitä kiinnostuneet henkilöt sekä työpaikan työturvallisuusasioista vastaavat ja työsuojeluorganisaatioon kuuluvat henkilöt, vaikka ensisijaisesti koulutus onkin tarkoitettu täydennyskoulutukseksi niille Työpaikan koneturvallisuuskortin suorittajille, jotka ovat aiemmin vuosina 2014 – 2016 suorittaneet Inspectalla työvälineiden käyttöasetusta käsitelleen koulutuksen.

HUOMIO!

Kouluttajat
Katri Tytykoski
, johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta
Jukka Laaksonen, johtava asiantuntija, Kiwa Inspecta

Koulutuksen sisältö

8:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9:00 Koulutuksen avaus
– Yleiset asiat
– Osallistujien omien kysymysten kerääminen

9:15 Kertausta työnantajan ja työntekijöiden vastuista ja velvollisuuksista koneturvallisuudessa
– Työturvallisuuslaki 738/2002
– VNa työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta 403/2008

10:15 Työpisteiden turvallisuusvaatimuksia
– Työpisteen valaistus
– Melu ja tärinä
– Pölyt ja huurut
– Säteily

11:30 Lounas

12:15 Koneen sijoittaminen
– Turvaetäisyydet ja suojatilat
– Kulkuväylät
– Näkyvyys ja käyttöpaikat
– Ympäristöolosuhteet

13:15 Tarkastusten sisältö
– Mekaaninen turvallisuus
– Sähköturvallisuus
– Hydrauliikka ja pneumatiikka
– Dokumentaatio

14:15 Kahvi

14:30 Koneen modernisointi
– Mikä on modernisointia?
– Modernisoitavan koneen turvallisuustaso

15:15 Tentti Työpaikan koneturvallisuuskortin suorittamiseksi

16:15 Koulutus päättyy

Scandic Helsinki Aviacongress
Robert Huberin tie 4
01510 Vantaa

Aika:
14.11.2018 Klo 9.00 – 16.15

645 eur
(+ alv 24 %). Koulutukseen osallistuvat saavat 20 % alennuksen Inspectan kesällä 2016 julkaisemasta Koneturvallisuuden käsikirjasta.

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.