Työsopimuksen päättäminen – muuttuuko irtisanomiskynnys? (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Työsopimuksen päättäminen – muuttuuko irtisanomiskynnys? (1 pv)

10.04.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 27 maaliskuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Niin sanottu irtisanomislaki tulee voimaan heinäkuussa. Mikä käytännössä muuttuu? Milloin pienellä yrityksellä on matalampi irtisanomiskynnys kuin isolla?

Ns. irtisanomislain eli työsopimuslain irtisanomisperusteita koskevan muutoksen myötä irtisanomissyytä koskevassa kokonaisharkinnassa otetaan jatkossa huomioon työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden lukumäärä. Uudistus vaikuttaa siten, että pienten työntekijöiden erityiset olosuhteet otetaan jatkossa paremmin huomioon henkilöön perustuvaa irtisanomisperustetta arvioitaessa.

Miten lakia tulisi tulkita erilaisissa tilanteissa? Mikä itse asiassa muuttuu? Millaisissa tilanteissa pienellä yrityksellä on käytännössä matalampi irtisanomiskynnys kuin isolla? Miten muutos vaikuttaa arvioitaessa työyhteisöjen ilmapiiriongelmia irtisanomisperusteena? Voiko pienen yrityksen työntekijä menettää työnantajan luottamuksen aiempaa helpommin, ja millaisista tapauksista tällöin on kysymys?

Entä, millaisia haasteita irtisanomissäännöksen muutos aiheuttaa riitaprosessille? Onko asianajossa kiinnitettävä huomioita uusiin asioihin? Vaaditaanko tuomareilta päivitettyä osaamista?

Irtisanomisen ja purkamisen rajanveto voi olla käytännössä hankalaa. Koulutuksessa tarkastellaan myös tätä kysymystä, jotta päättämisperusteista syntyy kokonaiskuva.

Puheenvuorojen aiheita:
– Työsopimuksen irtisanomisperustetta koskeva muutos (ns. irtisanomislaki) ja siihen liittyvät tulkinnalliset haasteet
– Irtisanomisperustetta koskeva säännös muuttuu; miten se vaikuttaa käytännössä irtisanomisista riideltäessä?
– Nollatoleranssi päihteisiin ja käytösongelmiin päättämisperusteiden harkinnassa
– Irtisanomisen ja purkamisen rajanveto
– Irtisanomisen edellytysten täyttymisen arviointi nykyään ja jatkossa: mikä muuttuu ja mikä on lain soveltajan vastuu?

– HR-asiantuntijoille
– esimiehille ja muille työnantajan edustajille
– työoikeusjuristeille
– tuomareille
– julkisille oikeusavustajille
– muille, jotka tarvitsevat tietoa työlainsäädännön muutoksista.

Kouluttajat:

Mika Ojanen, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Kasanen & Vuorinen Oy
Asianajaja, varatuomari Mika Ojanen on työoikeudellisiin riitoihin erikoistuneen Asianajotoimisto Kasanen & Vuorinen Oy:n osakas. Ojanen on uransa aikana hoitanut laaja-alaisesti eri asemassa olevien työntekijöiden irtisanomisriitoja niin yleisissä tuomioistuimissa kuin työtuomioistuimessakin.

Satu Saarensola, OTT, VT, hovioikeudenneuvos, Helsingin hovioikeus
Satu Saarensola on pitkän ja monipuolisen kokemuksen tuomioistuintyöskentelystä omaava tuomari, joka on väitellyt vuonna 2017 Turun yliopistossa aiheesta ”Oikeudenkäyntikulut ja kohtuullisuus: tutkimus kulujen jakautumisesta taloudellisesti tai muutoin eriarvoisten asianosaisten kesken.” Työssään käräjätuomarina ja hovioikeudenneuvoksena Saarensola on perehtynyt laaja-alaisesti erilaisiin työoikeudellista osaamista edellyttäviin asioihin. Kokemustaan työoikeudellisista asioista Saarensola on kartuttanut toimiessaan vuodesta 2013 alkaen ensin työtuomioistuimen sivutoimisena varajäsenenä sekä sittemmin vuodesta 2016 alkaen varsinaisena jäsenenä ja varapuheenjohtajana.

Jaana Paanetoja, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti, johtamisen eat, työneuvosto
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa koulutukseen!

9:10 Työsopimuksen irtisanomisperustetta koskeva muutos (ns. irtisanomislaki) ja siihen liittyvät tulkinnalliset haasteet

– Pienen yrityksen matalampi irtisanomiskynnys?
– Mitä vähäinen henkilöstömäärä tarkoittaa
– Eri tekojen arviointia (luottamuspula, hyvä työilmapiiri jne.)
– Mikä vaikuttaa erityisen ongelmalliselta?

10:00 Irtisanomisperustetta koskeva säännös muuttuu; miten se vaikuttaa käytännössä irtisanomisista riideltäessä?

Mika Ojanen, asianajaja, Asianajotoimisto Kasanen & Vuorinen Oy

10:50 Tauko

11:00 Nollatoleranssi päättämisperusteiden harkinnassa

– alkoholi ja muut päihteet
– käyttäytyminen

11:45 Käytännön neuvoja työnantajalle. Asianajajan näkökulma.

12:00 Lounas

13:00 Irtisanomisen ja purkamisen rajapinnalla

13:45 Työnantajan riski väärästä päättämistavan valinnasta. Asianajajan näkökulma.

14:15 Kahvitauko

14:35 Irtisanomisen edellytysten täyttymisen arviointi nykyään ja jatkossa; mikä muuttuu ja mikä on soveltajan vastuu

– Käytännön neuvoja tuomareille ja lain soveltajille
– Mitä kaikkea voi kysyä; mikä jää riitaosapuolten vastuulle
– Ajatuksia liittyen perustelujen kirjoittamiseen?
Satu Saarensola, hovioikeudenneuvos, Helsingin hovioikeus

15:35 Koonti ja loppukeskustelu

15:50 Koulutus päättyy

Crowne Plaza Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

keskiviikko 10.04.2019 klo 9:00-15:50

Webinaari: 690 euroa /hlö + alv 24 %, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)