Vaihtelevan työajan sopimukset (nollatuntisopimukset) -webinaari
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Vaihtelevan työajan sopimukset (nollatuntisopimukset) -webinaari

12.03.2019, Webinaari , Webinaari 28 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Webinaarit

Tiedätkö, milloin vaihtelevasta työajasta saa sopia? Entä millainen on työantajan sairausajan palkanmaksuvelvollisuus vaihtelevaa työaikaa käytettäessä tai miten tulee toimia irtisanottaessa vaihtelevan työajan sopimus? Näihin kysymyksiin liittyviä uusia lakimuutoksia käydään läpi käytännönläheisessä webinaarissamme suosittujen kouluttajiemme toimesta.

Vaihtelevaa työaikaa koskevalla ehdolla tarkoitetaan työaikajärjestelyä, jossa työntekijän työaika määrättynä ajanjaksona vaihtelee työnantajan tarjoaman työn perusteella työsopimuksen mukaisen vähimmäismäärän ja enimmäismäärän välillä sekä työaikajärjestelyä, jossa työntekijä sitoutuu tekemään työnantajalle työtä erikseen kutsuttaessa. Työelämässä tällaisia sopimuksia kutsutaan usein nollatuntisopimuksiksi ja työntekijöitä tarvittaessa työhön kutsuttaviksi työntekijöiksi.

Vaihtelevan työajan sopimuksiin on koettu liittyvän ongelmia ja niihin on haluttu selkeämmät pelisäännöt. Tämän vuoksi eduskunnassa on käsiteltävänä useita lakimuutoksia, joilla parannetaan vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.6.2018.

Tämä koulutus tarjoaa konkreettisia välineitä vaihtelevan työajan sopimuksiin liittyvissä käytännön kysymyksissä. Koulutuksessa käydään läpi esimerkiksi vaihtelevan työajan sopimusten käytön edellytyksiä, työantajan velvoitteita ja uudistusten tavoitteita.

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää asiantuntijoille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Kouluttajina toimivat tiukkoihin työoikeuskysymyksiin tottuneet Nikolas Elomaa ja Salla Pyymäki. Elomaa toimii johtajana Työeläkevakuuttajat TELA:ssa ja Pyymäki asianajajana Asianajotoimisto Roihussa.

Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja esimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:

– Henkilöstöpäällikkö
– Henkilöstöjohtaja
– Esimies
– HR-asiantuntija
– Henkilöstölakimies
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntija ja lakimies
– Työoikeuslakimiehet

Kouluttajat
AA, FM Salla Pyymäki, Asianajotoimisto Roihu Oy
Asianajaja Salla Pyymäki on erikoistunut työ- ja virkasuhdeoikeuteen. Hän toimii neuvonantajana monipuolisissa työ- ja virkasuhdeoikeudellisissa kysymyksissä muun muassa työ- ja virkasuhteen päättämistilanteissa, yhteistoimintaneuvotteluissa ja erilaisissa yritysjärjestelyissä. Hän konsultoi myös julkisten organisaatioiden muutosprosesseissa, ja hänellä on kokemusta kunnallisesta hallintomenettelystä. Salla Pyymäki avustaa työnantajia erilaisissa työyhteisöjen ongelmatilanteissa esimerkiksi kiusaamisväitteiden selvittämisprosesseissa. Hän toimii asiamiehenä erilaisissa riitaprosesseissa yleisessä tuomioistuimessa, hallintotuomioistuimessa ja välimiesmenettelyssä. Salla Pyymäki kouluttaa paljon eri alojen esimiehiä työ- ja virkasuhdeoikeudellisista aiheista. Hänellä on myös pedagoginen koulutus.

Johtaja, OTK Nikolas Elomaa, Työeläkevakuuttajat TELA
OTK Nikolas Elomaa on Työeläkevakuuttajat TELA:n johtaja. Nikolas Elomaa on toiminut myös pitkään työoikeuden kouluttajana, työlainsäädännön valmistelijana ja työehtosopimusten neuvottelijana.

8:30 Webinaariympäristö aukeaa

9:00 Tervetuloa ja johdanto päivään

9:05 Vaihtelevan työajan sopimusehdot – käsitteet ja taustaa
– Mitä tarkoittaa vaihtelevan työajan sopimusehto?
– Käytännön soveltamistilanteita
– Lainsäädäntömuutosten tausta ja sisältö

Vaihtelevan työajan sopimusehtojen käyttäminen – mitä työnantajan tulee huomioida?
– Milloin voidaan sopia ja miten?
– Lisätyön tarjoaminen ja vastaanottaminen
– Työvuorosuunnittelu
– Sairausajan ja irtisanomisajan palkanmaksuvelvollisuus

Lainsäädäntömuutosten voimaantulo ja muuta huomioitavaa

10:45 Yhteenveto

11:00 Koulutus päättyy

Toteutetaan vain verkossa

12.03.2019 klo 9.00 – 11.00

Normaalihinta:
euroa /hlö + alv 24 %.

Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Seitsemän vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.