Velkojan asema yrityssaneerauksessa (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Velkojan asema yrityssaneerauksessa (1/2 pv)

16.09.2021, Webinaari , Webinaari 3 syyskuun, 2021 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus

Yrityssaneerauksen tavoitteena on tervehdyttää taloudellisissa vaikeuksissa olevan yrityksen liiketoiminta. Mitkä ovat velkojan oikeudet saneerausmenettelyssä? Entä millaisia rajoitteita saneerausvelkojen maksamiselle on? Mitkä tiedot selvittäjälle on annettava määräajassa?

Oikeusvaikutusten kannalta velallisen yhteistyökumppaneiden on syytä tietää keskeiset yrityssaneerausmenettelyyn liittyvät käsitteet. Velkojan on esimerkiksi huolehdittava siitä, että oikeat tiedot saneerausvelasta päätyvät selvittäjälle määräajassa. Koulutuksen jälkeen tiedät saneerausmenettelyn vaiheet ja sen, miten saneeraus vaikuttaa erilaisiin sopimussuhteisiin.

Tässä webinaarikoulutuksessa käydään läpi saneerausmenettelyn pääpiirteet ja syvennytään velkojan etujen valvontaan niin ennen yrityssaneerausta, prosessin aikana kuin sen jälkeenkin. Kouluttajina toimivat Tuomas Penttilä ja Touko Raitis Eversheds Asianajotoimisto Oy:stä.

Koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miten yhteistyökumppanin saneerausmenettely vaikuttaa keskinäisiin sopimuksiin?
– Mitä saneerausvelalla käytännössä tarkoitetaan ja miten saatavien takaisinmaksu hoidetaan?
– Miten velkojan etuja valvotaan ennen yrityssaneerausta, menettelyn aikana ja saneerausohjelman päätyttyä?

Koulutus on suunnattu organisaatioiden juristeille, asianajajille ja taloushallinnon ammattilaisille. Koulutus sopii erityisesti ostovelkojille, saneerattavien yhtiöiden muille yhteistyökumppaneille sekä heidän edustajilleen.

Kouluttajat:
Tuomas Penttilä
, asianajaja, osakas, Eversheds Asianajotoimisto Oy

Tuomas Penttilä toimii Evershedsin maksukyvyttömyysryhmän vetäjänä ja neuvonantajana yhtiöoikeuteen, sopimusoikeuteen, yritysjärjestelyihin, insolvenssioikeuteen sekä energiaoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Tuomaksella on runsaasti kokemusta lukuisista konkursseista, yrityssaneerauksista, yritysjärjestelyistä ja sopimusprojekteista.

Touko Raitis, asianajaja, varatuomari, Eversheds Asianajotoimisto Oy

Touko Raitis hoitaa laaja-alaisesti yritysten insolvenssijuridisia toimeksiantoja Suomen merkittävimmissä insolvenssimenettelyissä. Touko avustaa säännöllisesti yritys- ja yksityisasiakkaita riita-asioissa niin tuomioistuimissa, välimiesmenettelyissä kuin näiden ulkopuolella. Lisäksi hän hoitaa rikosasioita erityisesti talousrikollisuuteen liittyen.

08.45 Webinaariympäristö aukeaa

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 Yrityssaneerausmenettely pääpiirteissään

– Saneerausmenettelyn vaiheet
– Uuden ja vanhan velan erottaminen
– Saneerauskeinot
– Vaikutukset sopimussuhteisiin
– Selvittäjä ja velkojatoimikunta

09.50 Tauko

10.00 Velkojan etujen valvonta

– Velkojan asema ennen menettelyä: saneeraus vai konkurssi?
– Oikeudet ja velvollisuudet saneerausmenettelyn aikana
– Velallisen ja sopimuskumppanin jatkoyhteistyö menettelyn jälkeen

11.15 Tulevaisuuden näkymät: miten korona-ajasta eteenpäin?

Osallistujien kysymykset

11.30 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

16.09.2021 09:00-11:30

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)