Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Webinaari: Kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverouudistukset (3 h)

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä eli Mini One Stop Shop laajenee One Stop Shop -järjestelmäksi. One Stop Shop -järjestelmä otetaan käyttöön 1.7.2021. Alkuperäinen aikataulu käyttöönotolle oli 1.1.2021, mutta Euroopan komissio on päättänyt lykätä lainsäädännön soveltamisajankohtaa 6 kuukaudella.
 
Erityisjärjestelmän laajeneminen tuo mahdollisuuksia etenkin verkon välityksellä kuluttajakauppaa harjoittaville tahoille. Lähtökohtana on, että arvonlisävero maksetaan ostajana toimivan kuluttajan sijaintivaltioon. Erityisjärjestelmä mahdollistaa sen, että myynnin arvonlisävero voidaan kuitenkin ilmoittaa ja maksaa myyjän tunnistautumisjäsenvaltion (käytännössä kotivaltion) kautta. Näin tavaran tai palvelun myyjän ei tarvitse rekisteröityä erikseen jokaiseen EU-valtioon, johon sijoittautuneille kuluttajille se myy palveluita tai tavaroita etämyyntinä.

Järjestelmään rekisteröityminen on vapaaehtoista. Kuitenkin myynnin arvon ylittäessä 10 000 euroa, myyjän tulee rekisteröityä erityisjärjestelmään tai vaihtoehtoisesti ns. normaalisti arvonlisäverovelvolliseksi kuluttajan sijaintivaltioon.

Nykyinen arvonlisäveron erityisjärjestelmä kattaa pelkästään tele-, lähetys- ja sähköisten palvelujen myynnin kuluttajille EU:ssa, mutta uusi arvonlisäveron erityisjärjestelmä tulee kattamaan muun muassa kaikki kuluttajille EU:ssa myydyt palvelut sekä EU:n sisäisen tavaroiden etämyynnin.

Kouluttaja:
Veroasiantuntija Leena Juusela, Oy Tuokko Ltd


OHJELMA
Klo 9:00-12:00 +/- 15 min.

Muutokset 1.7.2021 alkaen
 
Mikä on One Stop Shop?
– Mihin soveltuu?
– Mitä järjestelmään rekisteröityminen merkitsee?
 
Tavarakauppa One Stop Shop -järjestelmässä
– Mikä muuttuu ja miten?
– Myynti toiseen EU-valtioon
– Maahantuonti EU-alueelle
– Erityistilanteissa huomioitavaa
 
Palvelukauppa One Stop Shop -järjestelmässä
– Mikä muuttuu ja miten?
– Palvelukaupan keskeiset periaatteet
– Sähköisten palveluiden myynti kuluttajalle toiseen EU-valtioon
– Erityistilanteita
 
Laskutus ja raportointi One Stop Shop -järjestelmässä

————————-

Koulutuspaikka:
Verkkokoulutus

Ajankohta:
24.08.2021, klo 9:00-12:00 +/- 15 min.

Hinta:
390 euroa
/hlö + alv 24 %.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.