Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus (2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus (2 pv)

22.-29.05.2023, Webinaari , Webinaari 14 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto

Uusi seksuaalirikoslainsäädäntö astui voimaan 2023 vuoden alusta. Mikä muuttui aikuisiin kohdistuvien seksuaalirikosten kohdalla? Miten lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia koskevat rangaistussäännökset uudistuivat?

Uudistuneen seksuaalirikoslainsäädännön tavoitteena on vahvistaa henkilön seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja henkilökohtaisen koskemattomuuden suojaa. Tässä kaksiosaisessa koulutusssarjassa perehdytään uudistuksen pääkohtiin korkeimman oikeuden oikeusneuvos Timo Ojalan, rikoskomisario Saara Asmundelan, ja oikeuspsykologian dosentti Julia Korkmanin johdolla. Tule perehtymään uuden lain soveltamiseen seksuaalirikoksia monipuolisesti tarkastelevan asiantuntijajoukon kanssa!

Webinaarisarjan osa tarjoaa sinulle vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miten raiskausta koskeva sääntely muuttui?
– Mitä tarkoitetaan vapaaehtoisuuden puuttumisella?
– Miten vapaaehtoisuuden puuttuminen vaikuttaa esitutkintaan poliisin näkökulmasta?
– Mitä käsittävät uudet rikosnimikkeet: seksuaalinen kajoaminen ja törkeä seksuaalinen kajoaminen?
– Miten seksuaalisen ahdistelun rangaistavuus laajeni?
– Mitä seksuaalisen kuvan luvatonta levittämistä koskeva säännös kattaa?
– Miten sukupuoliyhteyden määritelmä muuttui?
– Miten lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset erotettiin aikuisiin kohdistuvista rikoksista?
– Miten lasten koskemattomuuden ja häiriöttömän kehityksen suojaa vahvistettiin uusilla rikosnimikkeillä?
– Miten arvioida tekojen haitallisuutta lapsen kannalta?
– Tekijän ja lapsen välinen ikäero – milloin ikäero on suuri?
– Nuorten keskinäiset tilanteet – milloin tulisi puuttua rikosoikeuden keinoin?

– tuomareille
– syyttäjille
– rikosasianajajille
– seksuaalirikosten parissa työskenteleville asianajajille ja juristeille
– rikosten uhrien tukena toimivien yhdistysten juristeille
– poliiseille ja poliisihallinnossa työskenteleville
– lastensuojelun asiantuntijoille.

Kouluttajat:
Timo Ojala
, oikeusneuvos, korkein oikeus
Timo aikaisemmin toiminut hovioikeudenneuvoksena Helsingin hovioikeudessa sekä esittelijänä korkeimmassa oikeudessa ja hovioikeudessa. Ojala on käsitellyt seksuaalirikoksia eri tuomioistuimissa noin 20 vuoden ajan ja tämän lisäksi kirjoittanut seksuaalirikoksia käsitteleviä kirjoja.

Saara Asmundela, Rikoskomisari, Sisä-Suomen poliisilaitos
Saara toimii tutkinnanjohtajana Sisä-Suomen poliisilaitoksella virkapaikkanaan Jyväskylä. Hänen päävastuualueenaan on lapsiin kohdistuneiden rikosten tutkinta. Hän on toiminut lähisuhdeväkivalta- ja seksuaalirikosten tutkinnassa kymmenen vuoden ajan.

Julia Korkman, oikeuspsykologian dosentti, erikoissuunnittelija, Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti HEUNI
Julia toimii tällä hetkellä HEUNIN eli YK:n yhteydessä toimivan Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin erikoissuunnittelijana. Lisäksi hän on Åbo Akademin oikeuspsykologian tutkimusryhmän (LePÅ) toinen vetäjä yhdessä apulaisprofessori Jan Antfolkin kanssa. Hänen asiantuntija-aiheisiinsa kuuluvat niin lapsiin kohdistuvat rikokset ja niiden selvittäminen kuin seksuaalirikosuhrien asema prosesseissa, etäkuulemisen hyödyntäminen, turvapaikkahaastattelut ja niiden perusteella tehtävät arviot, sekä silminnäkijätunnistukset ja todistajanpsykologia laajemmin.

Korkman on aiemmin pitkään toiminut HUS lasten ja nuorten oikeuspsykologian yksikössä ja hänellä on näin ollen pitkä kokemus käytännön rikosprosesseista ja epäiltyjen lapsiin kohdistuneiden rikosten tutkinnasta ja hän on myös toiminut useissa tärkeissä rikosprosesseissa asiantuntijana niin Suomessa kuin Ruotsissa. Korkman on myös eurooppalaisen oikeuspsykologian tutkimusverkoston EAPL:n seuraava puheenjohtaja kaudella 2023-2025.

Webinaarisarja koostuu seuraavista osista:

Uudet seksuaalirikossäännökset: aikuisiin kohdistuvat seksuaalirikokset 22.5.
Uudet seksuaalirikossäännökset: lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset 29.5.

Voit ilmoittautua edullisesti koko koulutusisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen koulutuksen.

Ryhmäetuhinnan saa, kun samasta organisaatiosta ilmoitetaan monta osallistujaa samalla kertaa. Koulutussarjoista ei myönnetä jäsen- eikä kampanja-alennuksia.

Koulutus järjestetään verkossa

22.5.2023, 29.5.2023, klo 09:00-12:15

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 496 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 416 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.