8D – juurisyyt ja korjaavat toimenpiteet (2 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

8D – juurisyyt ja korjaavat toimenpiteet (2 pv)

1 150 euroa /hlö + alv 24 %

12.-13.12.2022, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 22 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Kouluttaja Kimmo selvästi tiesi mistä puhuu ja toi uusia näkökulmia 8D prosessin läpi viemiseen. Osallistuminen etäyhteydellä toimi hyvin."

• "Koulutuspäivät oli hyvin jaksotettu, ja taukoja oli riittävästi. Kouluttaja Kimmo oli oikein hyvä ja asiantunteva. Hyvät puitteet koulutukselle kaikin puolin. Oli oikein hyvä koulutus."

• "QKK:lla näkyy olevan kouluttajat hyviä ja päteviä siinä mitä kouluttavat. Helppo suositella muillekin."

Myös etäosallistumismahdollisuus!

Kurssin tavoitteena on oppia ongelmatyypit ja niiden tunnistaminen, laadun perustyökalut sekä työkalut kokonaisuudeksi sitova menetelmä 8D.

8D-menetelmä tuo käyttäjälleen 8-vaiheisen systemaattisen lähestymistavan, joka ohjaa kysymyksin kohti ratkaisua. Ongelmanratkaisu etenee ongelman tunnistamisesta, sen laajuuden määrittelyn kautta, kohti juurisyiden selvittämistä ja uusien ratkaisujen testausta ja käyttöönottoa. 8D-menetelmä pohjautuu Demingin ympyrään Plan-Do-Check-Act, jota käyttämällä saadaan aikaiseksi prosessiparannuksia ja uusia innovaatioita. Lisäksi kurssilla tutustutaan koesuunnittelumenetelmään, jonka avulla voit testata useita parannusideoita yhtäaikaisesti ja nopeutat ongelmanratkaisua sekä nostat onnistumistodennäköisyyttä.

Selkeä runko ongelmanratkaisuun
    8D-menetelmässä ongelmanratkaisutiimi, laatutyökalut sekä lomakkeisto on yhdistetty tehokkaaksi kokonaisuudeksi, joka ohjaa ja auttaa onnistuneessa ongelmanratkaisussa.

Kurssi soveltuu kaikille ongelmanratkaisusta kiinnostuneille ja sitä työssään tarvitsevalle. päivä on pyritty rakentamaan niin, että vasta-alkaja saa ymmärryksen 8d-menetelmästä ja sen roolista ja kokeneempi puolestaan saa mukaansa uusia ideoita oman organisaation kehittämiseen.

Konkreettisia Harjoituksia
    Konkreettiset harjoitukset sitovat opitun menetelmän käytäntöön.

Monimuotoinen osallistumistapa
    valitse itsellesi sopivin toteutustapa. koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

Elämyksellinen koulutuspaikka
    Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa sibeliustalossa, vesijärven rantamaisemissa.

Laadukkaat tarjoilut
    Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Kouluttaja:
    Kimmo Liuksiala
    , diplomi-insinööri (tehoelektroniikka)

Kimmo Liuksiala on valmistunut tehoelektroniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kimmolla on monipuolinen kokemus teollisuudesta, logistiikasta sekä huolto-/palvelusektorilta.

Merkittävät työtehtävät
    – Quality Knowhow Karjalainen Oy 2021-, kouluttaja ja konsultti
    – Posti Oy 2018-2021, Operational Excellence Manager
    – SEW-Eurodrive Oy 2007-2018, Projektipäällikkö (jatkuva parantaminen ja laatu)

Kokemus
    – Lean / TPS
    – Tilastolliset menetelmät / Minitab / Six Sigma
    – SPC
    – Theory of Constraints
    – Systeemiajattelu / kompleksisuus

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma
    – Laatu ja laatutekniikka
    – Ongelmat ja niiden ratkaiseminen
    – Erityissyy- ja satunnaissyyongelmat
    – Erityissyyongelman ratkaiseminen
    – 8D ongelmanratkaisumenetelmä
    – Menetelmän 8 vaihetta

12:00 Lounas

13:00 1D: Valmisteluvaihe
    – Vaiheen tarkoitus
    – Tiimin kokoaminen
    – Millainen ongelma on kysymyksessä?
    – 2D: Ongelman kuvaus
    – Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
    – Asiakkaat, prosessi, olemassa olevat dokumentit

14:30 Kahvi

15:00 3D: Väliaikaiset hallintamenetelmät

15:45 Seuraavien työvaiheiden läpikäynti

16:00 1. päivä päättyy

08:15 Toinen päivä alkaa
    – 4D: Määritä juurisyy ja toimenpiteet juurisyyn tunnistamiseksi
    – Aivoriihi, kalaruotokaavio, 5 miksi analyysi, FMEA

11:30 Lounas

12:30 5D: Tunnista ratkaisu
    – Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
    – Kuinka testataan ratkaisuja (Taguchi L8)
    – Vahvistus

14:00 Kahvi

14:30 6D: Implementoi, vahvista korjaavat toimenpiteet
    – 7D: Ennaltaehkäisy
    – Mitä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä voitaisiin
    – tehdä systeemiin ja/tai suunnitteluun?
    – 8D: Onnittele tiimiä
    – Yhteenveto

16:00 Tilaisuus päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti, tai etäosallistuminen

12.-13.12.2022

1 150 euroa
    – hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumisen voit tehdä sähköpostitse. Ilmoittaessasi useampia henkilöitä samasta organisaatiosta, voit lisätä muut henkilöt lisätietoihin. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.