A3 – visuaalinen PDCA -ongelmanratkaisuprosessi (1 pv)
Aalto PRO järjestää nyt koulutuksen:

A3 – visuaalinen PDCA -ongelmanratkaisuprosessi (1 pv)

09.04.2019, Aalto University Executive Education, Helsinki Mechelininkatu 3 C, Helsinki 19 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen

Mutusta systematiikkaan – ongelmat näkyviksi
Kuinka usein törmäät siihen, että ongelmia ryhdytään ratkomaan ennen kuin niiden luonne on tunnistettu tarkemmin tai että tartutaan ilmeiseen ratkaisuun, joka myöhemmin osoittautuu vääräksi? Tarvitsetko kättä pidempää, selkeää menetelmää havaittujen ongelmien tutkimiseen ja ratkaisujen löytämiseen?

A3-menetelmä perustuu yksinkertaisesti siihen, että suurikokoisen paperiarkin avulla visuaalisesti havainnollistetaan tunnistettu ongelmatilanne tai prosessi ja suunnitellaan tarvittavat parannustoimenpiteet. Menetelmä auttaa myös yhteisen ymmärryksen saavuttamisessa. Se noudattaa Demingin ympyrän mukaista järjestelmällistä jatkuvan parantamisen PDCA-ongelmanratkaisuprosessia eli Plan-Do-Check-Act.

Koulutuksessa saat valmiudet A3-menetelmän käyttöönottoon: opit kuvaamaan nykytilan, asettamaan tavoitetilan ja laadit toimenpidesuunnitelman valitun prosessin parantamiselle. Opit systemaattisemmin määrittelemään parannusta vaativan ongelman, tunnistat ja analysoit nykytilan, asetat tavoitetilan parannuksille sekä suunnittelet toimenpiteet ja seurantamekanismit parannusten toteuttamiseen ja ylläpitoon.

Koulutuspäivän jälkeen voit halutessasi laatia soveltavan harjoituksen työyhteisössäsi. Harjoitusten tulokset ja palaute käydään läpi ryhmässä toteutettavassa webinaarissa kouluttajan tukemana.

Hyödyt
Koulutus auttaa organisaatiota ja sen jäseniä yhdessä systemaattisesti analysoimaan havaittuja ongelmatilanteita ja laatimaan niihin parannussuunnitelmat. Tämä tehostaa päätöksentekoa ja tuottaa konkreettisia parannuskeinoja toiminnan kehittämiseen. Oman ongelmanratkaisutilanteen perusteella tehty harjoitus vie opit heti käytäntöön ja koko organisaation hyödyksi.

Koulutus on tarkoitettu erityisesti palveluprosessien kehittämisestä kiinnostuneille asiantuntijoille, jotka haluvat oppia nopeasti hyödynnettävän menetelmän ja konkreettisia keinoja systemaattiseen ongelmanratkaisuun.

Simo Salminen

Lean Six Sigma Master Black Belt ja European Quality Award -arvioitsija Simo Salminen on työskennellyt runsaan 30 vuoden ajan laadun ja prosessien parantamisprojekteissa teollisuudessa.

Koulutuksen aikana laadit A3-menetelmää hyödyntäen valitsemasi ongelmatilanteen konkreettisen analyysin, kuvaat tavoitetilan parannuksille ja laadit toimenpidesuunnitelman parannusten toteuttamiseksi. Koulutus on yhden lähiopetuspäivän mittainen. Sen jälkeen voit halutessasi laatia jälkitehtävän ja osallistua ryhmässä toteutettavaan webinaariin, jossa käydään läpi tulokset ja saadaan palautetta kouluttajalta.

Päivä 1.
Päivän aikana saat valmiudet A3-menetelmän käyttöönottoon. Menetelmä noudattaa Demingin ympyrän mukaista järjestelmällistä jatkuvan parantamisen PDCA -ongelmanratkaisuprosessia eli Plan-Do-Check-Act.

Opit kuvaamaan nykytilan ja asettamaan tavoitetilan. Lisäksi laadit toimenpidesuunnitelman valitun prosessin parantamiseksi.

Systemaattinen A3-ongelmanratkaisuprosessi havaitun ongelman poistamiseksi tai prosessin parantamiseksi sisältää seuraavat vaiheet:

– Plan: Kirkasta ongelma, selvitä nykytila, aseta projektille tavoite, selvitä ongelman juurisyyt ja määritä korjaustoimenpiteet.
– Do: Määritä ja kuvaa tavoitetila, laadi toimenpidesuunnitelma, toteuta korjaustoimenpiteet.
– Check & Act: Mittaa vaikutuksia, arvioi tuloksia ja prosessin uusi suorituskyky sekä varmista seuranta ja uusi toimintatapa.

Webinaari (ajankohta sovitaan myöhemmin)
Webinaarissa puretaan A3 – visuaalinen PDCA-ongelmanratkaisuprosessi -päivän jälkeen annettavat harjoitukset ryhmissä kouluttajan tukemana. Käyt webinaarissa läpi oman harjoituksen ja saat palautetta. Opit myös muiden tekemistä harjoituksista.

Aalto University Executive Education
Mechelininkatu 3 C

Lähikoulutus: 09.04.2019 klo 9.00 – 16.30
Webinaari: Huhtikuu 2019. Ajankohta sovitaan myöhemmin. Webinaarin kesto on noin 1,5 tuntia.

790
euroa /hlö + alv 24 %. Hinta sisältää koulutusmateriaalin, lounaat ja kahvitarjoilut.

Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.

Ilmoittaudu ohjelmaan 25.03.2019 mennessä.