Asiantuntijasta esihenkilöksi (1 pv)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

Asiantuntijasta esihenkilöksi (1 pv)

17.04.2024, Kauppakamarin koulutustilat, Helsinki Kalevankatu 12, 2. krs., Helsinki 15 tammikuun, 2024 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , HR Human Resources , Johtaminen ja esihenkilotaidot

(4.5)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• Koulutuksen sisältö oli tosi hyvin rakennettu ja kouluttaja todella hyvä. Osallistujat olivat myös aktiivisia ja koulutustilaisuus oli näin ollen vuorovaikutteinen.

• Kouluttaja oli hyvä ja sisältö monipuolinen. Vastasi hyvin otsikointia.

• Työuralla on tullut nähtyä monenlaista työkonsulttia / hyvinvointivalmentajaa, mutta Henrietta on kirkkaasti paras. Ammattitaito, innostus työhön ja koulutettavaan asiaan näkyy ja välittyy kuulijoille.

Oletko siirtymässä tai jo siirtynyt asiantuntijan tehtävästä esihenkilöksi?

Tässä vuorovaikutteisessa koulutuksessa saat työvälineitä ja hyviä vinkkejä roolinvaihdoksen johdosta syntyviin eri tilanteisiin. Päivän jälkeen osaat huomioida alaisten yksilöllisyyden sekä johtaa ja motivoida heitä paremmin. Sinulla on myös hyvä käsitys siitä, miten asiantuntijatehtävät ja esihenkilörooli yhdistetään kestävästi ja millainen rooli esihenkilöllä on työnantajan edustajana.

Uuden roolin haltuunotto sujuu harvoin vain sormia napsauttamalla. Muuttunut rooli aiheuttaa usein hämmennystä entisten kollegoiden ja uuden esihenkilön välisissä vuorovaikutussuhteissa. Kollegoille saattaa syntyä mielikuva siitä, ettei uuden esihenkilön kanssa voi enää jakaa samoja asioita kuin ennen. Esihenkilöksi siirtyneen taas voi olla vaikea löytää oma tapansa johtaa.

Asiantuntijasta esihenkilöksi -koulutuksen teemoja ovat:
    – Esihenkilöroolin haltuun ottaminen ja työstäminen – esihenkilörooli pääroolina
    – Esihenkilötehtävän näkyväksi tekeminen – jaettu ymmärrys esihenkilön tehtävästä
    – Esihenkilötyön perusta – mistä Esihenkilötyö saa sisältönsä
    – Esihenkilön tapa toimia – mitä tekemällä syntyy paras lopputulos
    – Esihenkilönä arjessa – yksilöitä johtava, vuorovaikutteinen ja motivoiva esihenkilö
    – Ristiriitatilanteiden haltuun ottaminen
    – Miten tästä eteenpäin?

Asiantuntija:
    Henrietta Aarnikoivu
    , Toimitusjohtaja, Vervici Oy
    Kehittäjä, valmentaja ja tietokirjailija Henrietta on johtamisen, esihenkilötyön ja asiakaspalvelun asiantuntija. Hän on valmentanut ja konsultoinut lukuisissa organisaatioissa tavoitteena tavoitteet saavuttava ja hyvinvoiva organisaatio. Hän on luonut organisaatioiden tarpeisiin erilaisia konkreettisia onnistumista tukevia työkaluja, kuten laadukasta esihenkilötyötä tukevan V12-mallin ja työyhteisötaitoja kehittävän Työntekijän K8-mallin.

Palautteita Henrietan koulutuksista:

”Henrietta on erinomainen kouluttaja ja hänellä on selkeä ulosanti ja hyvät esiintymistaidot. Oman lisänsä koulutukseen toi Henrietan omakohtainen vahva kokemus esimiestyöstä. Kerrankin kouluttaja joka jaksoi pitää mielenkiinnon koko koulutuspäivän ajan. Mukaan saatu materiaali on myös hyvä.”

”ISO KIITOS Henrietalle. Päivä oli todella antoisa, oli äärimmäisen mielenkiintoista kuulla oikeita tapauksia tosielämästä. Henrietan kaltaista asiantuntijaa on ilo kuunnella, eritoten koska hän tietää mistä puhuu.”

”Henrietta on suorapuheinen ja innostava kouluttaja. Häntä kuuntelee jatkossakin mielellään ja hän osaa luoda luottamuksellisen ja avoimen ilmapiirin sekä rohkaisee osallistujia keskusteluun.”

8.45 Aamupala ja ilmoittautuminen

8.55 Etäosallistujien yhteyden avaus

9.00 Esihenkilöroolin haltuun ottaminen ja työstäminen – esimiesrooli pääroolina
    – esihenkilö työnantajan edustajana – esihenkilön erityinen rooli
    – asennoituminen ja motivaatiotekijät
    – esihenkilörooli pääroolina

Esihenkilötehtävän näkyväksi tekeminen – jaettu ymmärrys esihenkilön tehtävästä
    – työyhteisön suhtautuminen: pesäero vai kahden kauppa?
    – toimenpiteet esihenkilöroolin haltuun ottamiseksi: mitä, miten, milloin, kenelle ja miksi?
    – delegoinnin jalo taito

Esihenkilötyön perusta – mistä esihenkilötyö saa sisältönsä
    – esihenkilön tehtävät lähtökohtana yrityksen perustehtävä
    – johtamisen kivijalka: missio, visio, strategia ja arvot
    – merkityksen luominen

Esihenkilön tapa toimia – mitä tekemällä syntyy paras lopputulos
    – valtuuttaminen menestystekijänä
    – Esihenkilötyön V10® työkaluna
    – tahtoa ja tekoja

– alaisten yksilöllisyyden huomioiminen
    – palautteen antaminen ja vastaanottaminen
    – motivaation tukeminen

Ristiriitatilanteiden haltuun ottaminen

Miten tästä eteenpäin?
    – esihenkilönä kehittyminen

15.00 Tilaisuus päättyy

Tarjoilut:
    klo 11.30-12.00 Lounastauko
    klo 10.15 ja 13.15 kahvitauot

Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila, Kalevankatu 12, Helsinki tai etäkoulutus

17.4.2024, klo 9.00-15.00

Jäsenetuhinta kauppakamarien jäsenille:

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu.

Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.