Automaattinen päätöksenteko (1 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Automaattinen päätöksenteko (1 pv)

12.09.2024, Hobo Hotel Helsinki, Helsinki Kluuvikatu 4, Helsinki 8 huhtikuun, 2024 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen

Mikä on automaattinen päätös hallinnossa? Millaisista asioista voidaan päättää automaattisesti? Millä edellytyksillä automatisoitu toimintaprosessi voidaan ottaa käyttöön? Mitä asioita automatisoidusta toimintaprosessista on dokumentoitava ja miten?

Julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva laki tuli voimaan toukokuussa 2023. Ennen lain voimaantuloa käytössä olleille ratkaisumenettelyille sovelletaan 18 kuukauden siirtymäaikaa. Siirtymäajat päättyvät vuoden 2024 loppuun mennessä, joten nyt on viimeistään oikea aika perehtyä automaattisen päätöksenteon oikeisiin menettelyihin.

Julkisessa hallinnossa automaattisen päätöksenteon hyödyt ovat tunnistettu pitkään. Uudistus mahdollistaa hallintoasian ratkaisemisen automaattisesti siltä osin kuin ratkaiseminen ei edellytä kyseistä asiaa koskevaa tapauskohtaista harkintaa. Kinkkiseksi kysymykseksi nousee kuitenkin usein, milloin kyseistä sääntelyä sovelletaan eli milloin kysymys on laissa tarkoitetusta automaattisesta ratkaisumenettelystä. Tässä koulutuksessa pureudumme Tomi Voutilaisen johdolla uuden sääntelyn soveltamiseen ja sen haastekohtiin.

Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia asioita:
– Mikä on automaattinen päätös hallinnossa – sääntelyn soveltaminen hallintoasioihin?
– Milloin hallintoasian sisältävä toimintaprosessi voidaan automatisoida?
– Millä edellytyksillä toimintaprosessi voidaan automatisoida?
– Kenellä on vastuu, kun päätös tehdään automaattisesti?
– Mitä asioita automatisoidusta toimintaprosessista on dokumentoitava ja miten?
– Millä edellytyksillä automatisoitu toimintaprosessi voidaan ottaa käyttöön?
– Miten automatisoidun toimintaprosessin läpinäkyvyys on toteutettava?
– Mitä asioita on huomioitava digitaalisiin palveluihin toteutettavassa automaatiossa?

Koulutus sopii julkisen hallinnon tietohallintojohtajille, prosessinomistajille sekä tietojärjestelmien kehittäjille, testaajille sekä toimittajille.

Kouluttaja:
Tomi Voutilainen
, Julkisoikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto
Tomi Voutilainen työskentelee Itä-Suomen yliopistossa julkisoikeuden professorina. Hänen keskeisenä tutkimusalueena on hallinnon digitalisaatio. Hän on osallistunut viime vuosina hallinnon digitalisaatiota edistävän keskeisen lainsäädännön valmisteluun lainvalmistelijana.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Automaattinen päätöksenteko – Mitä sääntelyä ja mihin sitä sovelletaan hallintoasioissa?

10.15 tauko

10.30 Automatisoidun toimintaprosessin käyttöönoton edellytykset

11.30 Lounas lähiosallistujille

12.30 Päätös käyttöönotosta, valvonta ja läpinäkyvyys

14.00 Iltapäiväkahvit

14.15 Automatisointi ja digitaaliset palvelut

15.00 Koulutuspäivän yhteenveto ja kysymykset

15.30 Koulutus päättyy

Hobo Hotel Helsinki, Kluuvikatu 4, 00100 Helsinki & Verkossa

12.9.2024, klo 9.00-15.30

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 650 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 560 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 610 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 520 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)