Automaattinen päätöksenteko -koulutus (1 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Automaattinen päätöksenteko -koulutus (1 pv)

26.04.2023, Holiday Inn Helsinki City Centre, Helsinki Elielinaukio 5, Helsinki 6 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Johtaminen ja esihenkilotaidot , Liiketoiminnan kehittäminen , Tieto- ja viestintäteknologia

Mikä on automaattinen päätös hallinnossa? Millaisista asioista voidaan päättää automaattisesti? Millä edellytyksillä automatisoitu toimintaprosessi voidaan ottaa käyttöön? Mitä asioita automatisoidusta toimintaprosessista on dokumentoitava ja miten?

Julkisessa hallinnossa automaattisen päätöksenteon hyödyt ovat tunnistettu pitkään. Vihdoin käsillä on uutta lainsäädäntöä, joka mahdollistaa automaattiset hallintopäätökset. Muutoksia on tulossa hallintolakiin, tiedonhallintolakiin, sekä myös digipalvelulakiin palveluautomaation, eli chatbottien osalta. Uudella lainsäädännöllä on tarkoitus selkeyttää viranomaisen velvollisuuksia ja vastuuta, sekä automaattisen päätöksenteon laatua.

Uusi laki nostaa ilmaan useita kysymyksiä. Millaisista asioista voidaan päättää automaattisesti? Ja kenellä on vastuu, kun päätös tehdään automaattisesti?

Tässä koulutuksessa pureudumme uuden sääntelyn soveltamiseen kokonaisen päivän ajan.

Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia asioita:
– Mikä on automaattinen päätös hallinnossa – sääntelyn soveltaminen hallintoasioihin?
– Milloin hallintoasian sisältävä toimintaprosessi voidaan automatisoida?
– Millä edellytyksillä toimintaprosessi voidaan automatisoida?
– Kenellä on vastuu, kun päätös tehdään automaattisesti?
– Mitä asioita automatisoidusta toimintaprosessista on dokumentoitava ja miten?
– Millä edellytyksillä automatisoitu toimintaprosessi voidaan ottaa käyttöön?
– automatisoitu toimintaprosessi ja julkisuus
– automatisoidut toiminnot digitaalisissa palveluissa

Koulutus sopii julkisen hallinnon tietohallintojohtajille, prosessinomistajille sekä tietojärjestelmien kehittäjille, testaajille sekä toimittajille.

Koulutuksen osallistuja saa:
– Asiantuntevan ja monipuolisen koko päivän koulutuksen automaattisesta päätöksenteosta.
– Koulutuksen ohjelmaan merkityt ateriat lähiosallistujille.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttaja
Tomi Voutilainen
, Informaatio- ja tietoteknologiaoikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto
Tomi työskentelee Itä-Suomen yliopistossa julkisoikeuden professorina. Hänen keskeisenä tutkimusalueena on hallinnon digitalisaatio. Hän on osallistunut viime vuosina hallinnon digitalisaatiota edistävän keskeisen lainsäädännön valmisteluun lainvalmistelijana.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Automaattinen päätöksenteko – Mitä sääntelyä ja mihin sitä sovelletaan hallintoasioissa

10.15 tauko

10.30 Automatisoidun toimintaprosessin käyttöönoton edellytykset

11.30 Lounas lähiosallistujille

12.30 Päätös käyttöönotosta, valvonta ja läpinäkyvyys

14.00 Iltapäiväkahvit

14.15 Automatisointi ja digitaaliset palvelut

15.00 Koulutuspäivän yhteenveto ja kysymykset

15.30 Koulutus päättyy

Holiday Inn Helsinki City Centre, Elielinaukio 5, 00100 Helsinki
Etäkoulutus

26.4.2023, klo 8:30-15:30

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 650 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 560 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 610 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 520 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.