Avointen lähteiden tiedustelu – Yrityksille vai sotilaille? (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Avointen lähteiden tiedustelu – Yrityksille vai sotilaille? (3 h)

07.03.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 28 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Avoimiin lähteisiin luokiteltiin ennen mm lehdet, esitteet, mainokset ja yleensä perinteisen median lähteet. Nyt lähteinä toimivat erilaiset sähköiset lähteet kuten some kanavat tai päätelaitteet ja niissä toimivat eri sovellukset. Jätämme runsaasti tietoa ja jälkiä moneen paikkaan. Suurin osa näistä palveluista ei sijaitse välttämättä eurooppalaisen tietosuoja sateenvarjon alla.

Avointen lähteiden tiedustelun juuret olleet sotilastiedustelussa, mutta sen käyttömahdollisuudet eivät rajoitu vain asevoimiin. Yrityssektorilla tiedustelu tärkeimpiä menetelmiä tiedonhankinnassa ja arvioitaessa kilpailijoita tai asiakkaita. Liike-elämässä ei voi käyttää laittomia menetelmiä tai vakoiluksi määriteltäviä keinoja, mutta avointen lähteiden tiedustelun käyttö on vapaata. Rajanvetoja löytyy ja osaa tiedonhankintakeinoista emme koskaan saa tietää. Tiedustelutieto ei ole nykyään pelkästään suurvaltioin saatavilla tai masinoimaa. Tule oppimaan lisää, miten voimme suojautua?

Tietosuojavastaavat, rekisterinpitäjät, tiedonhallinnan asiantuntijat, johto, esimiehet, asiantuntijat, tietoturva- ja tietosuojatyöhön osallistuvat.

Kouluttaja:
Yritysarkkitehti Jarkko Koivuniemi, Suomen Ammattipuhujat / Mediabot Oy

Sisältö:

– Johdanto avointen lähteiden tiedusteluun
– Mitä tarkoittaa open source intelligence (OSINT) tarkoittaa?
– Missä ja miten?
– Yritystiedustelu vs sotilaallinen tiedustelu, eroja?
– Strateginen tiedustelu, taso ja lähteet
– Kaupallinen käyttö, markkinointi ja myynti
– Tiedustelutiedon hankinta, koostaminen ja analysointia
– Tämän päivän lähteet, avoimet vs kaupalliset pääsyt
o Tiedon tuottajat/mahdollistajat, hakukoneet
o Some, järjestelmät ja sovellukset, päätelaitteet
o Julkiset rekisterit
o Huolimattomuus ja virheet
o Metadata
o Muuta?
– Tiedon yhdisteleminen eri lähteistä
– Salainen tai ei julkinen kokonaisuus
– Sosiaalinen media
o Mitä tietoa on somessa saatavilla?
o API rajapinnat ja integraatio
o Esimerkkejä
o Mekanismit mm scraperit, crawlerit
o Myynnille vai sotilaille?
– Google ja muut IT jätit
– Esimerkkejä
– Keskustelu

Etäkoulutus

7.3.2023, klo 9:00-12:00

/hlö + alv 24 %. Koulutus ja materiaali sisältyvät hintaan.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.