CBAM tutuksi -EU:n hiilirajajärjestelmän tarkoitus ja soveltaminen (2 h)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

CBAM tutuksi -EU:n hiilirajajärjestelmän tarkoitus ja soveltaminen (2 h)

12.03.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 12 helmikuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Saat Ystävänpäiväedun valikoiduista koulutuksista, kun ilmoitat molemmat samalla kertaa samaan koulutukseen viimeistään 16.2.2024 alennuskoodilla YSTÄVÄ24

Euroopan unioni on eturintamassa globaalin ilmastonmuutoksen torjumisessa. Osana 55-valmiuspakettia EU:ssa otetaan käyttöön asteittain vuodesta 2023 alkaen hiilirajamekanismi CBAM, jonka tarkoituksena on varmistaa, että hiilen hinta on sama tuontituotteille ja EU:ssa valmistetuille tuotteille.

CBAMin täydellisen soveltamisen aloittamista edeltää 1.10.2023 alkava reilun kahden vuoden pituinen siirtymäkausi, jonka aikakana CBAM-säännösten soveltamisalaan kuuluvien tavaroiden maahantuojille tulee tiedonkeruu- ja raportointivelvoitteita, mutta ei vielä maksuvelvoitetta.

Tule kuulemaan, miten siirtymäkauden vaatimukset vaikuttavat yritykseesi ja miten niihin pitäisi varautua. Kouluttajana toimii OTK Matti Alpua, joka on pitkän linjan tulliammattilainen.

Hyödyt:
Koulutuksen jälkeen tiedät, miten CBAMin siirtymäkauden vaatimukset vaikuttavat yritykseesi ja miten niihin pitäisi varautua.

Koulutus sopii CBAM-tavaroiden maahantuontia EU:n ulkopuolelta harjoittavien yritysten edustajille. CBAM-tavaroita ovat:

– tietyt rauta- ja terästavarat, näistä tavaroista valmistetut tavarat, esimerkiksi ruuvit, mutterit ja prikat
– rautamalmi
– tietyt lannoitteet
– tietyt alumiinitavarat
– tietyt sementtitavarat
– tietyt kemikaalit
– sähkö

Kouluttaja:
Matti Alpua
, KPMG Oy Ab
Matti on KPMG:n tulli- ja valmisteveroasiantuntija. Hänen lähes 25 vuoden kokemuksensa alalla pitää sisällään niin tulli- ja valmisteverotusasioihin liittyvää konsulttityötä koti- ja ulkomaisille asiakkaille kuin EU:n tullilainsäädännön valmistelutyötä EU:n toimielimissä Brysselissä. Matti avustaa asiakkaitaan mm. laajakantoisten tulli- ja valmisteverotusmenettelyjen suunnittelussa sekä yksityiskohtaisissa kysymyksissä. Koulutukseltaan Matti on juristi.

8.50 Yhteyden avaus

9.00 Johdanto CBAM-järjestelmään

Soveltamisalaan kuuluvat tavarat

Siirtymäkauden velvoitteet
– Päästötietojen keruu
– Raportointi

Varautuminen tulevaan

11.00 Koulutus päättyy

Etäkoulutus

12.3.2024, klo 9.00-11.00

Normaalihinta:

Jäsenetuhinta Kauppakamarin jäsenille:

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu.

Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.