Controllerin työkalu: Excel-raportointi (1 pv)
Eventium järjestää nyt koulutuksen:

Controllerin työkalu: Excel-raportointi (1 pv)

18.05.2016, Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki Runeberginkatu 2, Helsinki 16 maaliskuun, 2016 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus

Maaliskuun koulutus on oli täynnä – varaa paikkasi ajoissa!

Tiedolla johtaminen ja analysointi controllerin tehtävien menestystekijänä

Controllerin rooli ja tehtäväkenttä on muutoksessa ja business controllereita tarvitaan entistä enemmän liiketoiminnan strategisena kumppanina. Ennakointi ja ajantasainen, selkeästi esitetty tieto on erityisen tärkeää yritysten ja organisaatioiden haasteellisessa nykytilanteessa.

Päätöksenteko vaatii tietoa, jonka pitää olla oikeassa muodossa, luotettavaa ja selkeästi esitetty. Raportointijärjestelmien tuottamien raporttien lisäksi kontrollerit haluavat tehdä omaa analysointia reaaliajassa. Raporttien visualisointi, automatisointi ja dynaamisuus onnistuu yhdellä työkalulla: Excelillä.

Ketterät ja modernit Excelin raportointiominaisuudet auttavat kontrollereita tuottamaan luotettavia ja informatiivisia raportteja, mittareita ja dashboardeja. Koulutus tarjoaa eväät tiedon analysointiin, visualisoitiin ja informaation tuottamiseen liiketoiminnan kehittämiseksi.

Kenelle

Koulutus sopii kaikille, jotka käyttävät aktiivisesti Exceliä työssään ja ovat kiinnostuneita käytännön BI:stä ja raportoinnin kehittämisestä – erityisesti controllereille, taloushallinnon ammattilaisille ja raportoinnista vastaaville.

Hyödyt
Laatua Excelilla

• Uudenlaista ajattelua
  • Tiedolla johtaminen
  • Selkeitä ja luotettavia raportteja liiketoiminnan kehittämiseksi
  • Talousviestinnän tuottaminen
  • Muuttuviin tarpeisiin sopeutuminen
  • Näkökulmien vaihtaminen
  • Nopeus

KouluttajaJarkko Suominen

Jarkko Suominen (teknologiajohtaja, tietokirjailija, KTM) on Business Intelligence –guru, jolla on pitkä kokemus monipuolisten raportointiratkaisujen suunnittelusta ja toteutuksesta Microsoftin BI –tuotteita hyödyntäen.

Koulutukseen sisältyy uutuuskirja Laatua Raportointiin Excelillä (Docendo), joka on ensimmäinen suomenkielinen kirja edistyneempään Excel-raportointiin.

08.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

09.00 Koulutus alkaa

JOHDANTO

• Tiedolla johtaminen ja Business Intelligence
  • Raportit, dashboardit ja mittarit tiedolla johtamisen tukena

PIVOT TIEDON ANALYSOINTIIN
Pivotin avulla lähdeaineistosta saadaan muodostettua interaktiivinen raporttinäkymä, jonka näkökulmaa dynaamisesti muuttamalla saadaan helposti ja nopeasti kokonaan uusi näkymä samasta aineistosta.

• Lähdeaineisto ja ulkoiset tietolähteet
  • Pivot-taulukon luominen ja muokkaaminen
  • Laskenta ja ryhmittely
  • Lajittelu ja suodatus
  • Dynaamisuutta osittajilla ja aikajanalla
  • Visuaalisuutta Pivot-kaavioilla

Noin 11.30 Lounastauko

POWERPIVOT TIETOLÄHTEIDEN YHDISTÄMISEEN JA ANALYSOINTIIN
PowerPivotin avulla voidaan hakea ja yhdistää eri lähteistä hyvinkin suuria datamääriä, luoda mittareita ja muuttaa dataa liiketoimintatiedoksi.

• Tietolähteet
  • Aineistojen yhdistäminen
  • Tietomallien rakentaminen (suhteiden luominen ja mittarit)
  • DAX-kielen esittely
  • Muiden Microsoft BI –työkalujen esittely

Noin 14.00 Iltapäiväkahvi

MAKROILLA AUTOMATISOINTIA RAPORTOINTIIN
Makrot mahdollistavat rutiinitoimien automatisoinnin, jolloin käsin tehdyt toimenpiteet voidaan suorittaa nopeasti ja virheettömästi.

• Makrojen hyödyntäminen raportoinnissa
  • Makrojen tallentaminen ja suorittaminen
  • Makron muokkaaminen VBA-kielen avulla

Koulutus päättyy klo 16.00

HUOM! Saat tekniset ohjeet ja ennakkotehtävän ennen koulutusta.

Koulutuksessa tehdään paljon käytännön harjoituksia, joten ota mukaan kannettava tietokone, jossa on Excel 2010 tai Excel 2013 ja PowerPivot-lisäohjelma.

– Excel 2010, johon voi asentaa valmiiksi maksuttoman PowerPivotin tai

– Excel 2013 (Office Professional Plus tai Office 365 Professional Plus -versiot sisältävät PowerPivotin)

• Excel 2016 soveltuu myös!

Radisson Blu Royal, Helsinki
590 euroa (+ alv 24 %). Sisältää materiaalin sekä tarjoilun.

Alennukset:
Kaksi tai useampi samasta organisaatiosta 490 eur/hlö

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.