DAX perusteet (2 pv)
Corellia Helsinki järjestää nyt koulutuksen:

DAX perusteet (2 pv)

20.-21.12.2021, Etäkoulutus , Etäkoulutus 15 joulukuun, 2021 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Tämä 2-päiväinen kurssi sopii henkilöille, jotka laativat Power BI:llä tietomalleja ja haluavat oppia ymmärtämään DAX-kaavojen logiikkaa sekä saada hyödyllisiä ratkaisumalleja tyypillisiin laskentatilanteisiin. DAX-kielen oppiminen poikkeaa esimerkiksi Excel-kaavoista, sillä kieltä ei opi pelkkiä funktioita opiskelemalla. Soveltava osaaminen edellyttää funktioiden lisäksi myös ns. rivi- ja kontekstiajattelun perusperiaatteiden ymmärtämisen. Kurssilla tutustutaan sekä funktioihin että opetellaan ajattelemaan DAX:in tavoin.

Heidi Enho on kokenut ja innostava kouluttaja ja hänellä on taito huomioida erilaisia osallistujia ja opettaa DAX-kielen toimintaperiaatteet käytännönläheisesti esimerkiksi sellaisille osallistujille, jotka ovat aiemmin käyttäneet Exceliä laskennassa. Hän kirjoittaa suosittua https://hexcelligent.fi -blogia ja on yksi yksi harvoista suomalaisista asiantuntijoista, jotka ovat saavuttaneet Microsoftin Most Valuable Professional (MVP) -tunnustuksen. Heidi on ollut sekä Power BI MVP että Excel MVP vuosina 2015 – 2020.

Kurssi on suunniteltu esimerkiksi kontrollereille tai vastaavissa tehtävissä työskenteleville, jotka tarvitsevat raporteissa monipuolisesti erilaista laskentalogiikkaa. Kurssin ensisijaisena kohderyhmänä eivät ole tekniset ja erilaisia kieliä hallitsevat sovelluskehittäjät.

Kurssin esitietovaatimukset
Mieluusti Power BI jatkokurssia vastaavat tiedot, tietokantojen peruskäsitteiden tuntemusta sekä soveltavaa osaamista funktioihin perustuvasta laskennasta esimerkiksi Excelissä. Osallistujilla on hyvä olla hieman käytännön kokemusta myös DAX-kaavatyypeistä, kuten lasketuista sarakkeista (calculated columns) ja mittareista (measures).

Kouluttaja:
Heidi Enho
, Microsoft Certified Trainer, Microsoft Data Analyst Associate
Heidi on kokenut ja pidetty kouluttaja sekä konsultti ja hän on auttanut lukuisia suomalaisia organisaatioita saamaan datasta enemmän irti. Hän on työskennellyt Power BI:n parissa aina tuotteen lanseerauksesta lähtien ja toteuttanut raportointiratkaisuita monipuolisesti eri toimialoille. Heidin kursseilta saakin mainioita ideoita ja käytännön ratkaisumalleja erilaisiin liiketoiminnan raportointitarpeisiin.

Johdanto sekä lyhyt kertaus
– Tietomallin rakenne
– Ristiinsuodatuksen merkitys relaatioissa ja vaikutus laskentaan (cross-filter)
– Peruskielioppia, kaavojen rakenne
– Yhteneväisyydet ja oleellisimmat erot verrattuna esimerkiksi Exceliin

Lasketut sarakkeet ja mittarit
– DAX-kaava vai Power Query -kaavasarake?
– Laskettu sarake vai mittari?
– Rivi- ja suodatuskontekstin vaikutus kaavoihin
– X-funktioihin tutustuminen

Ehdollisuus sekä informaatiofunktiot
– IF, SWITCH
– HASONEVALUE, HASONEFILTER, ISBLANK, jne.

CALCULATE – yksi tärkeimmistä DAX-funktioista
– Runsaasti esimerkkejä
– Ulkoinen ja sisäinen suodatuskonteksti
– Erilaiset suodatukset sekä niiden käsittely ja muuttaminen (ALL, ALLSELECTED, FILTER, KEEPFILTERS, jne.)

Muuttujien käyttäminen sekä hyödyt
– Muuttujien määritys ja hyödyntäminen

Johdanto sekä lyhyt kertaus
– Tietomallin rakenne
– Peruskielioppia, kaavojen rakenne
– Yhteneväisyydet ja oleellisimmat erot verrattuna esimerkiksi Exceliin

Lasketut sarakkeet ja mittarit
– DAX-kaava vai Power Query -kaavasarake?
– Laskettu sarake vai mittari?
– Rivi- ja suodatuskontekstin vaikutus kaavoihin
– X-funktioihin tutustuminen

Ehdollisuus sekä informaatiofunktiot
– IF, SWITCH
– HASONEVALUE, HASONEFILTER, ISBLANK, jne.

CALCULATE – yksi tärkeimmistä DAX-funktioista
– Runsaasti esimerkkejä