Design for Manufacturing/Assembly (1 pv)
DFA-Tools järjestää nyt koulutuksen:

Design for Manufacturing/Assembly (1 pv)

08.09.2016, JTO Learning Center Oy, Vantaa Riihimiehentie 7, Vantaa 30 elokuun, 2016 Sampo Korppoo

Kehittäminen , Tuotanto ja logistiikka

Design for Manufacturing menetelmien avulla voit varmistaa uuden tuotteen valmistettavuuden jo tuotekehityksen alkuvaiheessa.

Design for Manufacturing/Assembly koulutus käy laajasti läpi valmistettavuuden huomioimista ja tuotantokustannusten arviointia tuotesuunnittelussa, pääpaino Design for Assembly menetelmissä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa tuotteen valmistettavuus otetaan huomioon, sitä paremmat mahdollisuudet on saavuttaa tuotantovaiheessa oikea kustannustaso ja laatu.

Valmennuksesa tutustutaan DFM/A teoriaan ja periaatteisiin ja viedään periaatteita käytäntöön kokoonpantavuuden analysointiharjoituksella. Harjoituksessa käytetään Design for Assembly –ohjelmistoa ja analyysi verifioidaan käytännössä pilottuotteiden kokoonpanolla.

Kenelle koulutus on tarkoitettu?
• Menetelmäsuunnittelijoille, joiden vastuulla on uuden tai olemassaolevien tuotteiden valmistettavuus ja tuotantokustannukset
• Tuotesuunnittelijoille, jotka haluavat parantaa tuotteen valmistus- ja kokoonpanoystävällisyyttä
• Tuotekehityksen/suunnittelun ja tuotannon esimiehille, jotka haluavat kehittää organisaationsa osaamista ja prosesseja
• Uusien tuotteiden koesarjoihin ja tuotantoon vientiin osallistuville operaattoreille (NPI).

Valmennuksen hyödyt ja tavoitteet:
– Ymmärrys Design for Manufacturing/Assembly periaatteista ja DFM:n osa-alueista
– Työkalupakki käytännön DFM/A-työhön
– Näkemys suunnittelun vaikutuksesta tuotantokustannuksiin
– Käytännön esimerkki valmistettavuuden analysoinnista
– Tuoda osallistujille näkymää valmistettavuuden huomioimisen parhaisiin käytäntöihin
– Näyttää osallistujille omakohtaisen tekemisen myötä miten valmistettavuus otetaan huomioon tuotekehitysprosessissa.

Kouluttaja
Sauli Salmensuu
, DI. Vuosien kokemus valmistuksesta ja sen kehittämisestä teknologiateollisuudesssa sekä valmistettavuudesta ja massatuotannon vaatimuksista kansainvälisessä elektroniikkateollisuudessa. Kokoonpano- ja Design for Manufacturing konsultointia ja koulutusta sekä Suomessa että Kiinassa. Kehittänyt omat DFA-työkalut tuotteen DFA-analyysiin, DFA työn dokumentointiin ja kokoonpanoprosessin suunnitteluun.

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:00 Design for Manufacturing teoria ja periaatteet
DFM/A perusteita ja DFM:n hyödyt

DFM/A yrityksen R&D prosessissa ja strategiassa
DFM/A-työn sisältö ja tuotokset
DFA periaatteita tuotteen konseptoinnissa
Yksityiskohtainen DFA suunnittelu
Design for Manufacturing –osien valmistettavuus

12:00 Lounas

13:00 Design for Assembly menetelmät ja työkalut
Systemaattisen DFA prosessin menetelmät ja työkalut
DFA dokumentointi tuotekehitysprojektissa
Kokoonpanoajan arviointi DFA menetelmillä

14:00 DFA harjoitus
Käytännön DFA harjoitus DFA-Tool® ohjelmistolla
Osaluettelon siirto CAD:stä
Tuotteen kokoonpanoprosessin kuvaus
DFA analyysi ja verfiointi

16:00 Tilaisuuden päätös

Harjoituksessa käytetään DFA-Tool ohjelmistoa, jonka avulla analysoidaan ja optimoidaan tuotteen kokoonpano.

JTO Lean Learning Center, Riihimiehentie 7 Vantaa

Aika:
08.09.2016

Osallistumismaksu on 590 eur (+ alv. 24 %). Hintaan sisältyy kokoustarjoilut ja materiaalit (mm. kirja: Hyvin suunniteltu – Puoliksi valmistettu). Lisäksi kurssilaiset saavat ilmaiseksi käyttöönsä 3kk DFA-Tool 5.2 lisenssin.