Digitaalisen palvelumuotoilun perusteet (1 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

Digitaalisen palvelumuotoilun perusteet (1 pv)

10.03.2020, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 10 helmikuun, 2020 Sampo Korppoo

Digitalisaatio ja uudet teknologiat , Tieto- ja viestintäteknologia

Koulutuksessa omaksut asiakaskeskeisen lähestymistavan palvelujesi kehittämiseen, suunnitteluun ja käynnistämiseen. Ymmärrät digitaalisen palvelumuotoilun eri osa-alueet, vaiheet sekä saat käytännön esimerkkien avulla työkaluja palvelumuotoilun jalkauttamiseen toimenkuvaasi. Koulutuksen avulla opit ketterän digitaalisen palvelumuotoilun prosessin, saat eväitä tehokkaaseen fasilitointiin ja käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä ymmärrät digitaalisen palvelusuunnittelun perusteet.

Käymme kurssipäivän aikana läpi käytännönläheisesti mm. seuraavat digitaalista palvelumuotoilua tukevat työkalut:

– Kontaktipiste (eng. touchpoint)
– Persoona (eng. persona)
– Segmentti (eng. segment)
– Käyttäjä / asiakas (eng. user / customer)
– Prototyyppi (eng. prototype)
– Palvelutuokio / Palvelupolku (eng. service moment / service path)
– Viisi kertaa miksi (eng. five whys)
– Kontekstikartoitus (eng. context mapping)

Koulutus soveltuu kaikille digitaalisesta palvelumuotoilusta kiinnostuneille ilman aiempaa kokemusta aiheesta. Koulutus soveltuu sinulle erityisesti, mikäli yrityksesi tai organisaatiosi tarjoaa tai suunnittelee tarjoavansa digitaalisia palveluita. Koulutus soveltuu myös fasilitointitaitojen ja -menetelmien oppimiseen ja kehittämiseen.

Esitiedot
Käyttäkokemukset sosiaalisesta mediasta sekä mobiililaitteista ovat eduksi, sillä monet käytännön esimerkit voivat liittyä näihin esimerkkeihin. Koulutuksessa käytetään kaupallisia esimerkkejä, mutta koulutus soveltuu myös julkisen sektorin ammattilaisille.

Kouluttajat:
Kouluttajina toimivat Taiste Oy:n design-antropologi, FT, Anna Haverinen sekä UX-suunnittelija, palvelumuotoilija Tiina Viljakainen.

Anna on digitaalisen kulttuurin tohtori, jolla on vankka tutkimustausta aina yliopistosta yksityiselle sektorille. Anna on kokenut key note -puhuja, kouluttaja ja ammentaa työhönsä välineitä kulttuuriantropologiasta.

Tiina on rautainen käyttökokemuksen ammattilainen, jolla on vahva kokemus käyttöliittymistä, palvelumuotoilusta ja graafisesta suunnittelusta – niin suurten brändien kuin paikallisten toimijoiden parissa. Tiina on myös aktiivinen hahmo UX-yhteisössä ja opettanut mm. digitaalisten palveluiden suunnittelua ammattikorkeakouluopiskelijoille.

Koulutuspäivä alkaa klo 9 ja päättyy noin klo 16-16.30. Aamiainen on tarjolla klo 8.15-9.00.

Digitaalisen palvelumuotoilun perusteet -koulutuksen sisältö

Johdanto ja teoriaa

– Tutustumme palvelumuotoilun ja fasilitoinnin peruskäsitteisiin ja teoriaan

Menetelmät

– Suunnittelumetodit ja -prosessit, työkalut ja oivallukset
– Käytännön harjoituksia mm. palvelupolun laatimiseen sekä persoona-korttien suunnitteluun.

Työkalut

– Tutustumme palvelumuotoilun eri työkaluihin esimerkkitapausten ja harjoitusten avulla. Harjoituksissa voimme keskittyä esimerkiksi ryhmän omiin mielenkiinnon kohteisiin.

Kehitys ja mittarit

– Palvelumuotoilun ja fasilitoinnin mittarit, kuinka mitataan digitaalisen palvelumuotoiluprojektin onnistumista?

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, 00260 Helsinki

tiistai 10.03.2020

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.