Disinformaation torjunta ja kyberturvallisuus sosiaalisessa mediassa (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Disinformaation torjunta ja kyberturvallisuus sosiaalisessa mediassa (3 h)

30.03.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 25 tammikuun, 2023 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Sosiaalinen media , Tieto- ja viestintäteknologia

Valeuutiset sekoittuvat uutisvirtaan ja sosiaalisen mediaan lähes päivittäin. Yrityksiltä ja organisaatioilta vaaditaan yhä enemmän tarkkuutta ja vaivaa eri somekanavissa. Disinformaatio on tietoisesti jaettua väärää tietoa, jonka motiivina voi olla mm poliittinen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen, taloudellinen hyöty (klikkaukset, kuluttajan harhauttaminen), ilkivalta ja pilailu.

Sosiaalisessa mediassa käytetään tänä päivänä usein trollien lisäksi kehittyneitä botteja, jotka jakavat disinformaatiota tai hämmentävät keskustelua. Tällaisten automaattisten käyttäjätilien valjastamisesta viestin levittämiseen on tullut vaikuttamisen yksi väline. Poikkeukselliset olot kuten pandemia, Ukrainan sota, Nato keskustelu tai siitä johtuneet toimenpiteet ovat tätä osaltaan nostaneet.

Valeuutisten takana piilee usein kompleksiset datavirrat, henkilötietojen kalastelu tai valtiollisten toimijoiden toimenpiteet. Joudumme yrityksissä ja organisaatiossa myös henkilöinä alttiiksi mielipidevaikuttamiselle. Sosiaalisessa mediassa käyttäjästä saatu informaatio on arvokasta myös mainostajille ja mielipidevaikuttajille. Miten voimme torjua disinformaatiota tai katkaista omissa somekanavissa rauhattoman tai provosoivan keskustelun? Viestintää on kuitenkin jatkettava eikä käyttäjäprofiilin tuhoaminen ole vastaus. Tunnista, milloin uhkaan liittyvistä tiedoista kannattaa huolestua? Tule kuuntelemaan ja oppimaan lisää!

Kenelle: johto, esimiehet, viestinnän asiantuntijat, poliittiset päättäjät, tietosuojatyöhön osallistuvat, somekeskusteluun osallistuvat. Sopii julkiselle, yksityiselle että kolmannelle sektorille.

Kouluttaja:
Tieto- ja teknologia-arkkitehti Jarkko Koivuniemi, Suomen Ammattipuhujat Oy / Mediabot Oy

Sisältö:

Valemedia vs vaikuttaminen vs markkinointi
– Trollit, botit ja algoritmit

Disinformaatio, valepuhe ja harhaanjohtaminen somessa
– Puuttuminen organisaatiossa vai rajoittaminen?
– Some-management avuksi
– Aitous ja feikkitilit – mitä tehdä?
– Vihapuhe ja maalittaminen

Työkaluja faktantarkistukseen ja lähdekritiikkiä
– Uutistenlukutaito -tunnista valeuutinen vai pelkkää feikkiä?

Sosiaalisen median toimintapolitiikka organisaatiossa
– Sosiaalisen median profiilien ylläpito
– Keskustelut ja kysymyksiin vastaaminen
– Hyvän verkkokäyttäytymisen säännöt

– Sosiaalisen median kyberturva organisaatiossa lyhyesti
– Tutkimushankkeista poimittua, lainsäädännön tilanne

Esimerkkejä
– Valeuutiset pandemia, siirtolaisvastaisuus, analytiikkayhtiö
– Deepfake ja muut uudet ilmiöt
– Mitä opimme Ukrainasta?
– Somekanavista esimerkkejä

Etäkoulutus

30.3.2023, klo 9:00-12:00 +/- 15 min.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.