DORA-asetus -valmistautuminen uusiin velvoitteisiin (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

DORA-asetus -valmistautuminen uusiin velvoitteisiin (3 h)

23.05.2024, Vahvistetaan myöhemmin, Helsinki , 19 maaliskuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Taloushallinto ja verotus

DORA, eli Digital Operational Resilience Act, on uusi finanssialan yritysten digitaalista häiriönsietokykyä koskeva asetus. Keitä kaikkia DORA-sääntely koskee, ja mitä muutoksia se aiheuttaa rahoitusalan toimijoille? Miten sääntely vaikuttaa ICT-palveluiden tarjoajiin? Miten DORA-sääntelyyn kannattaa ryhtyä valmistautumaan?

DORA-sääntelyn tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää finanssialan yritysten digitaaliseen häiriönsietokykyyn ja IT-riskienhallintaan liittyviä vaatimuksia. Uusi sääntely koskee laajalti rahoitusalan toimijoita, kuten pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja sijoituspalveluita tarjoavia yrityksiä. Finanssialan toimijoiden lisäksi sääntely ulottuu myös alalla ICT-palveluita tarjoaviin organisaatioihin, kuten pilvipalvelutarjoajiin.

DORAn soveltaminen alkaa vuoden 2025 alusta, ja valmistautuminen DORA-aikaan on alkanut. Finanssipalvelualalla ja pankkisektorilla pohditaan muun muassa soveltamisalaan liittyviä kysymyksiä sekä vaikutuksia ICT-riskienhallinnan kokonaisuuteen ja ICT-hankintoihin. ICT-palveluita tarjoavien on jo tässä vaiheessa hyvä ottaa huomioon uuden sääntelyn vaikutukset omissa palveluissaan.

Tässä koulutuksessa paneudumme kokeiden asiantuntijoiden kanssa DORA-asetuksen tuomiin uusiin velvoitteisiin finanssialan ja finanssialalla ICT-palveluita tarjoavien organisaatioiden näkökulmasta.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Keitä kaikkia DORA-sääntely koskee?
– Mitä muutoksia DORA-sääntely aiheuttaa rahoitusalan toimijoille?
– Miten pankeissa valmistaudutaan uuteen sääntelyyn?
– Mitkä ovat vaikutukset pankkien ICT-hankintoihin?
– Mitkä ovat sääntelyn vaikutuksen ICT-palveluiden tarjoajille?
– Miten DORA-sääntelyyn kannattaa ryhtyä valmistautumaan?

Koulutus sopii juristeille ja rahoitusalan toimijoiden, kuten pankkien, vakuutusyhtiöiden ja sijoituspalveluita tarjoavien yrityksien työntekijöille. Koulutus sopii myös erinomaisesti ICT-palveluja tarjoaville organisaatiolle.

Kouluttajat:
Olli Kiuru
, Partner, Waselius & Wist
Olli Kiuru työskentelee partnerina ja johtaa asianajotoimisto Waselius & Wistillä finanssialan regulaatioon keskittyvää praktiikkaa. Ollilla on yli 25 vuoden kokemus alalta ja hän keskittyy laaja-alaisesti alan johtavan tiiminsä kanssa kaikkeen Finanssivalvonnan valvomaan finanssialan sääntelyyn. Waselius & Wistin Banking & Finance -praktiikka avustaa erikokoisia ja erilaisilla toimiluvilla toimivia asiakkaitaan mm. päivittäisissä juridisissa kysymyksissä, finanssialan monimutkaisissa uudelleenjärjestelyissä, rahoitustransaktioissa ja toimilupaprosesseissa.

Lauri Liukkonen, Senior Associate, Waselius & Wist
työskentelee Waselius & Wistillä Senior Associatena finanssialan regulaation parissa. Laurilla on laaja lähes kymmenen vuoden kokemus finanssialalta pankkien Legal- ja Compliance-yksiköistä sekä asianajoalalta. Waselius & Wistillä Lauri keskittyy työssään pankkeja ja rahastonhoitajia koskevaan sääntelyyn sekä ICT-sääntelyyn, kuten DORAan ja ulkoistussääntelyyn.

Eira Ketola, Senior Legal Counsel, Nordea Bank Abp
Eira Ketola toimii juristina Nordea konsernin lakiasioissa Technology & Sourcing Legal tiimissä. Hän tukee Nordean hankintayksiköitä muun muassa ulkoistuksiin liittyvissä kysymyksissä, teknologiasopimusten ja muiden sopimusten laatimisessa sekä sopimusneuvotteluissa. Eiralla on 12 vuoden monipuolinen työkokemus finanssialalta. Hän tuntee alan sääntelyä laajasti ja on ollut mukana useamman sääntelyn implementointityössä sekä prosessien ja palveluiden kehitystyössä. Ennen Nordeaa Eira on työskennellyt teknologiayrityksessä.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

09.05 DORA – ICT-riskienhallinnan uudet säännöt

– Soveltamisalaa koskevat kysymykset
– ICT-riskienhallinta
– Poikkeamien hallinta, luokittelu ja raportointi

10.00 Tauko

10.20 DORA – ICT-riskienhallinnan uudet säännöt

– Digitaalisen häiriönsietokyvyn testaus
– Kolmansiin osapuoliin liittyvien ICT-riskien hallinta
– Tietojenvaihtojärjestelyt

11.20 DORA pankin näkökulmasta

– Miten pankki valmistautuu uuteen sääntelyyn?
– Vaikutukset ICT-riskienhallintaan
– Vaikutukset ICT-hankintoihin
– Kokemuksia implementoinnista

12.00 Koulutus päättyy. Lounas lähiosallistujille

Helsingissä, paikka ilmoitetaan myöhemmin & Verkossa

23.5.2024, klo 9.00-12.00

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 370 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 320 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.