ECN+-direktiivin vaikutus yrityksiin ja toimialajärjestöihin (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

ECN+-direktiivin vaikutus yrityksiin ja toimialajärjestöihin (2 h)

21.09.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 3 syyskuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto

ECN+-direktiivi antaa kilpailuviranomaisille uusia keinoja ja valtuuksia. Esimerkiksi toimialayhdistyksille määrättävät sakot voivat jatkossa olla tuntuvia. Miten välttää sanktiot? Miten varautua muutoksiin? Missä asioissa toimialajärjestöjen ja niiden edustamien yritysten tulee skarpata ja miten muuttaa toimintamallejaan ja ohjeistuksiaan?
ECN+-direktiivi harmonisoi kansallisten kilpailuviranomaisten tutkinta-, toimivalta ja sakotusvaltuuksia. Direktiivi saatetaan kansalliseen lainsäädäntöön todennäköisesti kesällä 2021.

Merkittävimmät muutokset koskevat jäsenmaiden kilpailuviranomaisten keinoja ja valtuuksia, kun ne soveltavat kilpailunrikkomuksia koskevia SEUT 101 ja 102 artikloja.

Direktiivi antaa kansallisille kilpailuviranomaisille uusia välineitä rikkomusten torjuntaan ja niistä rankaisemiseen. Esimerkiksi sakkojen laskentatapa muuttuu. Tämän takia toimialayhdistyksille määrättävät sakot voivat olla jatkossa tuntuvia. Myös yhdistysten jäsenten vastuut kasvavat. Viranomaisten keinovalikoimaan tulevat myös uudet rakenteelliset korjaustoimet, kuten yritykselle asetettu velvollisuus myydä jokin sen osa.

Webinaarikoulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä ovat ECN+-direktiivin tuomat muutokset?
– Millaisia ovat kilpailuviranomaisen uudet selvitys- ja rankaisukeinot?
– Miten muutokset käytännössä vaikuttavat toimialajärjestöjen ja niiden jäsenyritysten elämään?
– Millaisiin toimiin toimialajärjestöjen kannattaa ryhtyä ehkäistäkseen rangaistavaa toimintaa?
– Mitkä ovat tyypillisiä kompastuskiviä, jotka kannattaa raivata tieltä?
– Millaisia muutospaineita direktiivi luo Suomen kilpailulakiin?

Koulutus on suunnattu toimialajärjestöjen lakimiehille ja muille asiantuntijoille, yritysjuristeille sekä kilpailuoikeuden parissa työskenteleville lakimiehille ja asianajajille.

Voit osallistua webinaariin omalta tietokoneeltasi ja esittää kouluttajalle kysymyksiä webinaarin chattitoiminnolla. Voit lähettää kysymyksiä myös ennakkoon, jolloin kouluttaja osaa huomioida ne jo esitystä valmistellessaan.

Kouluttajat:
Ilkka Aalto-Setälä
, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Borenius
Ilkka Aalto-Setälällä on neljännesvuosisadan kokemus kilpailuoikeudellisesta asianajosta. Hän johtaa Boreniuksen EU- ja kilpailuoikeusryhmää ja Suomen Asianajajaliiton kilpailuoikeudellista asiantuntijaryhmää. Viimeisin kansainvälinen tunnustus on nimeäminen Legal500 Hall of Fame -kategoriaan Suomessa.

Suvi Sasi-Gouatarbès, toimitusjohtaja, kilpailu- ja hankinta-asiantuntija, Lexalis Oy
Suvi Sasi-Gouatarbèsilla on yli kahdenkymmenen vuoden eturivin kilpailuoikeuskokemus asianajajana, yritysjuristina ja edunvalvojana. Hän osallistui elinkeinoelämän edunvalvojana ECN+ -direktiivin kansallista täytäntöönpanoa valmistelleeseen ministeriötyöryhmään sekä eduskunnan valiokuntakuulemisiin. Sasi-Gouatarbès toimii yritysten ja toimialajärjestöjen neuvonantajana kilpailuoikeuteen, julkisiin hankintoihin ja rakentamiseen erikoistuneessa lakiasiaintoimistossa.

12.45 Webinaariympäristö avautuu

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 ECN+-direktiivi tulee kansallisesti voimaan – oletko valmis?
– Direktiivin kansallinen täytäntöönpano
– Merkittävimmät uudistukset: viranomaisten uudistuva keinovalikoima, sakkojen laskennan muutokset
– Perustuslaista johtuvat muutokset

14.05 Miten toimialajärjestöjen ja yritysten kannattaa käytännössä muuttaa toimintaansa ja ohjeistuksiaan? Varmista ainakin nämä.
– Toimialajärjestöihin ja toimielimiin kuulumisen harkinta
– Miten tulee toimia tilanteessa, jossa ilmenee, ettei toimialajärjestössä ole noudatettu kilpailulakia
– Vastuun jakautuminen

14.50 Keskustelua, kysymyksiä

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

21.9.2021 13:00-15:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)