ESG-aamupäivä (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

ESG-aamupäivä (1/2 pv)

09.05.2023, Webinaari , Webinaari 24 huhtikuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Taloushallinto ja verotus

Mitä yritysvastuu ja ESG pitävät sisällään? Miten kestävyysraportointi uudistuu? Millaisia toimia EU:n yritysvastuun direktiiviehdotus yrityksiltä edellyttäisi? Miten yritysvastuulainsäädännön muuttuvaan maailmaan kannattaa valmistautua? Mitä pk-yritysten tulee tietää ESG-asioista?

Yritysvastuun rintamalla tapahtuu nyt erittäin paljon, ja siirtymä kohti sitovaa sääntelyä on alkanut. Euroopan komissio on julkaissut yritysvastuuta koskevan direktiiviehdotuksen, ja vastuullisuuden raportointivelvollisuudet ovat kiristymässä. ESG-aamupäivässä kuulet yritysvastuun ajankohtaisimmat lainsäädäntöuudistukset ja pääset syventymään uudistuviin kestävyysraportointivelvoitteisiin. Kuulet myös kokeneiden asiantuntijoiden ennakoivia näkemyksiä lainsäädännön mahdollisista vaikutuksista yritysten toimintaympäristöön.

Koulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä yritysvastuu ja ESG pitävät sisällään?
– Millaisia erilaisia viitekehyksiä on olemassa vastuullisuuteen?
– Millaista sääntelyä EU:sta on tulossa?
– Mitä EU:n yritysvastuun direktiiviehdotus pitää sisällään?
– Millaisia vaikutuksia yritysvastuusääntelyllä voi olla?
– Miten kestävyysraportointi on uudistumassa (CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive)?
– Miten vastuullisuussääntely vaikuttaa osakeyhtiön ja erityisesti pörssiyhtiön hallitustyöskentelyyn?
– Miten tulevaan sääntelyyn kannattaisi valmistautua?
– Miten vastuullisuussääntely vaikuttaa pk-yrityksiin?

Koulutus on suunnattu mm.
– Yritysjuristeille
– Asianajajille
– Pankki- ja rahoitusalalla työskenteleville
– Vakuutusalalla työskenteleville
– Yritysten ESG- ja vastuullisuusasiantuntijoille
– ESG-asioiden parissa työskenteleville
– Yritysjohdolle
– Hallitusammattilaisille
– Sijoittajille

Kouluttajat
Anna Kuusniemi-Laine
, Osakas, Head of Sustainability, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Anna on toiminut liikejuridiikassa 1990-luvun puolivälistä lähtien ja on ensimmäisen sukupolven EU-taustaisia juristeja Suomessa. Hän toimii Asianajotoimisto Castrén & Snellmanin osakkaana ja vastuullisuustyön johtajana. Anna on Yritysvastuuoikeuden yhdistyksen perustajajäseniä ja hallituksen jäsen. Anna pyrkii myötävaikuttamaan siihen, että yritysvastuuasiat tulisivat keskeiseksi osaksi sekä juristien että liiketoimintaväen jokapäiväistä työtä. Hänen osaamisalueitaan ovat vastuullisuustyön lisäksi julkiset hankinnat, valtiontukiasiat ja kilpailuoikeudelliset asiat.

Linda Piirto, Erityisasiantuntija, vastuullinen liiketoiminta, Työ- ja elinkeinoministeriö
Kaupallinen neuvos Linda Piirto on vastuullisen liiketoiminnan erityisosaaja, joka hoitaa ulkoministeriössä laajasti kauppaan, kehittyviin maihin ja kestävään kehitykseen liittyviä asioita sekä ihmisoikeuksiin, työelämän normeihin ja sukupuoleen liittyviä asioita kauppasopimuksissa, EU-sääntelyssä ja muussa kansainvälisessä yhteistyössä. Lisäksi Lindan työkenttään kuuluvat EU–Mercosur-kauppasopimusneuvottelujen koordinointi ja osallistuminen valtioneuvoston korruptionvastaiseen työhön. Aiemmin Linda vastasi työ- ja elinkeinoministeriössä vastuullisen liiketoiminnan politiikan valmistelusta. Linda on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

Jesse Collin, Lakijohtaja, OTT | Head of Legal and Regulatory Affairs, LL.D
OTT Jesse Collin toimii Pörssisäätiön lakijohtajana edistäen osakesäästämisten ja arvopaperimarkkinoiden toiminnan kannalta suotuisan sääntelyn kehittämistä. Hän on aiemmin toiminut valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosastolla kansallisten ja eurooppalaisten arvopaperimarkkina- ja yhtiöoikeuteen liittyvien sääntelyhankkeiden parissa. Lisäksi hän on kerryttänyt laaja-alaista ja syvällistä kokemusta arvopaperimarkkina- ja yhtiöoikeuteen liittyvistä kysymyksistä työskenneltyään aiemmin yhdessä Suomen johtavista asianajotoimistoista sekä tutkijana Helsingin yliopistossa.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Yritysvastuulainsäädännön raamit
– Mitä yritysvastuu ja ESG pitävät sisällään?
– Millaisia erilaisia viitekehyksiä on olemassa vastuullisuuteen?
– EU:n eri sääntelyhankkeet ja miten ne liittyvät toisiinsa?

9.50 Millaista yritysvastuun sääntelyä EU:sta on tulossa?
– Mitä EU:n yritysvastuun direktiiviehdotus pitää sisällään?
– Mitä EU-sääntelyä vastuullisuudesta on jo olemassa?
– Millaista muuta sääntelyä vastuullisuudesta EU:sta on tulossa?

10.35 Tauko

10.50 Kestävyysraportointi
– Uusi kestävyysraportointia koskeva direktiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).
– Vastuullisuussääntelyn vaikutuksesta osakeyhtiön ja erityisesti pörssiyhtiön hallitustyöskentelyyn oikeudellisesta näkökulmasta

11.35 Valmistautuminen yritysvastuulainsäädäntöön
– Miten yritysvastuulainsäädännön muuttuvaan maailmaan kannattaa valmistautua?
– Miten vastuullisuussääntely vaikuttaa pk-yrityksiin?

12.00 Koulutus päättyy

12.00 Lounas lähiosallistujille

Webinaari

9.5.2023, klo 9:00-12:00

Webinaarin hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)