ESG: vastuullisuus-raportoinnilla läpinäkyvyyttä ja kilpailuetua (1 pv)
Aalto EE järjestää nyt koulutuksen:

ESG: vastuullisuus-raportoinnilla läpinäkyvyyttä ja kilpailuetua (1 pv)

30.09.2022, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki Runeberginkatu 14-16, Helsinki 9 syyskuun, 2022 Sampo Korppoo

Liiketoiminnan kehittäminen , Taloushallinto ja verotus

Ennakoi ja rakenna yritysraportoinnin luotettavuutta

Ilman vastuullisuutta ei ole liiketoiminnan kasvua eikä kilpailuetua. Luotettava yritysraportointi takaa toiminnan läpinäkyvyyden ja vakuuttaa sidosryhmät: eheä raportointi synnyttää luottamusta.

Vastuullisuusraportoinnin direktiivi murtaa yritysraportoinnin perinteet ja totuttu tapa ei enää riitä. Tarvitaan uutta dataa, yhteistyötä, osaamista ja vastuunjakoa. Siksi yrityksiltä edellytetään

• vastuullisuustyön todentamista eheästi ja johdonmukaisesti
• kykyä vakuuttaa sidosryhmät tiedon luotettavuudesta
• edelläkävijänä uusien datalähteiden luomista – tieto on kilpailuetua
• osaamista raportointivastuiden organisoinnista yrityksessä

ESG: vastuullisuusraportoinnilla läpinäkyvyyttä ja kilpailuetua -seminaarissa huipputason asiantuntijamme Sirpa Pietikäinen ja Erkki Liikanen avaavat, mitä muutos tarkoittaa yrityksellesi. Lisäksi mukana on Aalto-yliopiston ja elinkeinoelämän johtavia asiantuntijoita.

Huippuasiantuntijoiden luotsaamana:
– Oivallat miten yrityksesi voi hyödyntää murrosta tuottamaan arvoa
– Saat lähtölaukauksen yrityksen sisäiseen vastuunjakoon ja organisoitumiseen
– Oivallat oman vastuusi ja osaamisesi raportointivaatimuksissa
– Löydät suuntia datan hankkimiseen ja rakentamiseen

Voimaan tuleva vastuullisuusraportoinnin direktiivi velvoittaa yrityksiä raportoimaan vastuullisuudesta läpinäkyvästi ja varmennettavasti.
Seminaari on suunnattu etenkin pörssiyhtiöiden sekä isompien yritysten talous- ja vastuullisuusjohtajille sekä vastuullisuusraportointia tekeville tai siitä vastaaville henkilöille.

Voit olla esimerkiksi talousjohtaja, vastuullisuusjohtaja, osakkeenomistajasuhteista tai liiketoiminnasta vastaava henkilö. Seminaarista hyötyvät myös vastuullisuusviestintää, ESG-konsultointia ja -neuvontaa tekevät tahot.

Kouluttajat
Atso Andersén
, Senior Consultant, Regulation and Risk, Financial Services, CGI
Atso Andersén on toiminut finanssialalla 1990-luvun lopulta lähtien ja on erikoistunut finanssialan riskienhallintaan ja regulaatioon. Uransa aikana hän on perehtynyt ja ollut mukana useissa alaan merkittävästi vaikuttaneissa aloitteissa, kuten ESG-raportointi ja MiFID I ja II direktiivit ja rahanpesun estäminen (AML). Atsolla on vahvaa osaamista myös liiketoiminnan muutostyöstä, koulutuksesta sekä tutkimus- ja kehitystyöstä.

Erkki Liikanen
Erkki Liikasella on syvällinen ja laaja kokemus finanssialan ja talouden erilaisissa johtamistehtävistä. Hän on toiminut vuodesta 2018 IFRS -säätiön Trustees -toimielimen puheenjohtajana (The International Financial Reporting Standards Foundation), ja aikaisemmin hän toimi Suomen Pankin pääjohtajana. Liikasella on mittava kansainvälinen kokemus toimittuaan muun muassa Euroopan Unionin komissaarina, Euroopan keskuspankissa ja Kansainvälisessä valuuttarahastossa (IMF).

Sirpa Pietikäinen
Sirpa Pietikäinen on toiminut vuodesta 2008 Euroopan parlamentin jäsenenä ja sitä ennen laajasti suomalaisen ja eurooppalaisen politiikan tehtävissä. Parlamentin jäsenyyden lisäksi hänellä on useita luottamustoimia ja tehtäviä erilaisissa järjestöissä. Euroopan parlamentin jäsenenä hän on perehtynyt muun muassa ympäristökysymysten, kestävän rahoituksen ja vastuullisuuden sekä siihen liittyvän raportoinnin teemoihin.

Sisältö ja aikataulu

09.00 Tervetuloa seminaariin, Atso Andersén

09.05 Euroopan unionin kestävän rahoituksen kriteeristö ja raportointivelvoitteet
Sirpa Pietikäinen

09.35 IFRS standardi kestävyysraportoinnille
Erkki Liikanen

10.45 Kansallinen ohjaus yritysten vihreälle siirtymälle
Pekka Moren, finanssineuvos, Valtionvarainministeriö

11.20 Aamupäivän yhteenveto, Atso Andersén

11.30 Lounastauko

12.30 Näkökulmia vastuullisuusraportointiin talousjohtajajien näkökulmasta
Martti Ala-Härkönen, talous- ja rahoitusjohtaja, Neste Oyj
Riikka Ylikoski, talousjohtaja, Betolar Oy

13.30 CSRD Direktiivi vastuullisuusraportointivelvoitteen laajentajana, Atso Andersén sekä paneeli. Panelisteina muun muassa:
Pia Erkinheimo, asiakkuusjohtaja, Ilmastorahasto
Janne Peljo, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto
Mirel Leino-Haltia, Aalto-yliopisto
Ari Konttas, rahoitusjohtaja, Espoon kaupunki

14.30 kahvitauko

15.00 Vastuullisuus sijoittamisen näkökulmasta
Samuli Knüpfer, professori, Aalto-yliopisto

15.45 Päivän yhteenveto, Atso Andersén

16.00 Seminaaripäivä päättyy

Aalto-yliopisto Töölö, Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki

30.9.2022

Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.

Ilmoittaudu ohjelmaan 23.9.2022 mennessä!