Esihenkilöpäivät 2022 (2 pv)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

Esihenkilöpäivät 2022 (2 pv)

07.-08.09.2022, Kauppakamarin koulutustilat, Helsinki Kalevankatu 12, 2. krs., Helsinki 15 elokuun, 2022 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Esiintyjät olivat loistavat ja sisältö oli kompakti ja oleelliset asiat sisältävä :)" "Pekka Järvinen on Superluennoitsija. Olen toiminut pitkään esimiehenä ja paljolti oli tuttuakin asiaa, mutta paljon tuli myös sellaista, jota saan mukaan omaan työhön ja meidän työpaikalle. Hauska, ihana, suora jne! Aion hankkia kirjallisuutta ja ahmia lisää :)" "Kun katsoi (Kirsi Parnilan) aiheet ennen koulutusta, mietti, että kiinnostavat aiheet, mutta mahtaako pitää sisällään "kuivakkaa asiaa lakeihin liittyen". Olikin kaikkea muuta! Mielenkiinto säilyi loppuun saakka. Hyvä luennoitsija ja hyvää asiaa kaikille meille, eri ammattiryhmistä!"

Kauppakamarin vuotuisilla Esihenkilöpäivillä päivität tietosi keskeisimmistä työsuhdeasioista ja saat uusia näkökulmia johtamisen tueksi. Esihenkilöpäivillä saat vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin:

• Kuinka onnistua esihenkilön vaativassa tehtävässä?
    • Mitkä ovat työyhteisön kantavat rakenteet ja millainen on esihenkilön rooli työyhteisössä?
    • Miten ratkaistaan tyypillisiä ongelmatilanteita työyhteisössä ja annetaan rakentavaa palautetta?
    • Mitä tarkoittaa käytännössä käyttää työnjohto- eli direktio-oikeutta työnantajan edustajana?
    • Miten toimitaan, jos työntekijä ei noudata työaikaa tai laiminlyö työvelvoitetta?

Esihenkilöpäivät koostuu kahdesta päivästä, ensimmäisenä päivänä uppoudutaan lakimies Kirsi Parnilan johdolla esihenkilön työoikeuteen. Päivän aikana saadaan tietoa työnjohto- eli direktio-oikeuden käyttämisestä työnantajan edustajana. Käsittelyssä ovat mm. tasapuolinen kohtelu, työturvallisuus, erilaiset poissaolot ja varoituskäytäntö sekä työntekijän käytökseen liittyvät ongelmatilanteet. Päivän jälkeen on hyvä käsitys keskeisestä työlainsäädännöstä.

Toisen päivän aikana syvennytään esimiestyön peruspilareihin Pekka Järvisen johdolla ja työyhteisön johtamisen merkitykseen. Kuulet, miten esihenkilönä tuet työyhteisöä eri tilanteissa kohti yhteisiä tavoitteita. Saat keinoja tarttua työyhteisön ongelmatilanteisiin ja vinkkejä rakentavan palautteen antamiseen.

Asiantuntijat:
    Lakimies Kirsi Parnila, Helsingin Kamari Oy
    Organisaatiopsykologi, PsL, TM Pekka Järvinen, Organisaatiokonsultointi Praxis Oy

7.9.2022

8.30 alkaen Ilmoittautuminen ja aamiaistarjoilu

Esihenkilö on juridisessa mielessä työnantajan edustaja
    työnjohto- eli direktio-oikeuden käyttäminen työnantajan edustajana
    tasapuolinen kohtelu ja syrjintä
    työturvallisuus ja työsuojelu

Työsuhteen ehtojen määräytyminen
    työsuhteen keskeiset ehdot ja niistä sopiminen
    työehtosopimukset

Oikeudet ja velvollisuudet erilaisten vapaiden yhteydessä
    vuosiloman antaminen
    perhevapaiden käyttö
    sairauspoissaoloihin liittyvät ongelmatilanteet

Työntekijän käytökseen liittyvät ongelmatilanteet
    sopimaton käytös
    ohjeiden vastainen menettely
    työvelvoitteen laiminlyönti
    luvattomat poissaolot

Työsuhteen päättäminen työntekijästä johtuvista syistä
    koeaikapurku, työsuhteen purkaminen, raukeaminen ja purkautuneena käsitteleminen
    irtisanomismenettely ja varoituskäytäntö

Lakimies Kirsi Parnila, Helsingin seudun kauppakamari

15.30 Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy

19.00 Yhteinen illallinen

Tarjoilut:
    Aamiaistarjoilu 8.30 alkaen, lounas 12.00, iltapäiväkahvi noin klo 14.00
    Illallinen lisämaksusta

8.9.2022

8.30 alkaen aamiaistarjoilu

Esimiestyön peruspilarit
    miksi töissä ollaan?
    kun henkilökemiat eivät toimi
    mistä syntyy hyvä työilmapiiri ja työmotivaatio?
    mikä auttaa jaksamaan ja viihtymään työssä?

Johtamisen korostuva merkitys
    kadonnutta johtajuutta etsimässä
    työyhteisön kantavat rakenteet
    muutosten johtamisen kulmakivet

Työyhteisön tyypilliset ongelmatilanteet
    yksilöongelmat
    yhteisölliset ongelmat
    ongelmien käsittely ja rakentava palaute

Työyhteisön käyttäytymisen lainalaisuudet
    ongelmakierteestä onnistumiskierteeseen
    esimiehen rooli ja tuki työyhteisön dynamiikassa

Psykologian lisensiaatti, TM, organisaatiopsykologi Pekka Järvinen, Organisaatiokonsultointi Praxis Oy

16.00 Tilaisuus päättyy

Tarjoilut: Aamiaistarjoilut, lounas 12.00, iltapäiväkahvi noin klo 14.00

Kauppakamarin koulutustilat KALEVANKATU 12, 2. KRS, 00100 HELSINKI.

7.-8.9.2022

Jäsenetuhinta 850 euroa /hlö + alv 24 %.
    Normaalihinta 1 050 euroa /hlö + alv 24 %.

Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja ohjelmaan merkityt tarjoilut.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 %
    osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen
    tilaisuuden ajankohtaa.