Esimiesasema, työnjohtovalta ja alaissuhteet (2 h)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Esimiesasema, työnjohtovalta ja alaissuhteet (2 h)

13.11.2019, Webinaari , Webinaari 11 elokuun, 2019 Sampo Korppoo

Webinaarit

Webinaarissa käydään tiiviisti ja käytännönläheisesti läpi, mitä esimies- ja alaissuhteet käytännössä juridisesti tarkoittavat: Millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia ne asettavat esimiestehtävissä ja erilaisissa työnjohtotehtävissä toimiville sekä alaisille? Miten työnantajan ja yksittäisen esimiehen vastuu ja valta rajautuvat? Miten vastuu määräytyy erilaisissa työn tekemistä koskevissa sopimusjärjestelyissä (esim. alihankinta)?

Esimiesasema ja alaissuhteet

– Mitä työnantajan edustajana; esimiehenä, työnjohtajana jne. toimiminen tarkoittaa?
– Kuka on kenenkin esimies, ja miten esimiesasema oikeudellisesti oikeuttaa tai velvoittaa (mm. työyhteisön hyvinvoinnin tarkkailu, häirinnän ennaltaehkäisy, työn jälki ja joutuisuus)?
– Miten tasapuolisen kohtelun velvoite ja syrjinnän kielto on otettava käytännön työssä huomioon?
– Mitkä ovat yksittäisen työntekijän vaikutuskeinot? Mitä jokaisen työntekijän tulee tietää työnantajan velvoitteista?
– Miten ja miksi eri esimiesten olisi tunnettava erilaisten työnantajan vastuulla olevien velvoitteiden (ml. dokumenttien) sisältö?

Työnjohtovallan sisältö ja rajat käytännössä

– Mitä työnjohtovaltaan kuuluu?
– Mitä työnantajan edustajan on käytännössä tiedettävä arvioidessaan valtansa rajoja (työsopimusten kirjaukset ja suullisesti sovitut asiat jne.)?
– Mitä työntekijän on noudatettava ja mihin hänen velvoitteensa perustuvat?
– Työnjohtovallan ylittämisen seuraukset?

Koulutus soveltuu erinomaisesti muun muassa:

– erilaisissa esimies- tai työnjohtotehtävissä toimiville
– esimiehille ja HR-asiantuntijoille, jotka kaipaavat perustietoa työlainsäädännön periaatteista
– organisaatioiden henkilöstön edustajille ja luottamustehtäviin hakeutuville
– muille, jotka haluavat ottaa haltuun työlainsäädännön perusteet ja osoittaa hallitsevansa ne.

Kouluttaja:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti, johtamisen eat

Koulutus toteutetaan webinaarina

13.11.2019 klo 9:30-11:30

/hlö + alv 24 %. Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)