Esimiespäivät (2 pv)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

Esimiespäivät (2 pv)

13.-14.03.2019, Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila Metropoli, Helsinki Kalevankatu 12, Helsinki 5 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• Hyvä esiintyminen piti kaikki hereillä ja keskustelun käynnissä. Tempo oli sopiva (=reipas) ja ote oli ammattimainen. Tunnelma suosi keskustelua mitä syntyikin paljon. Erittäin selkeä ja järjestelmällinen, esimerkit mielenkiintoisia ja tekivät asiasta konkreettisen.

• Hyvin käytännönläheinen ja ajankohtainen tietopaketti, kiitos! Erittäin ammattitaitoinen asiansa osaava ja innostava puhuja. Kiitokset mielenkiintoisesta päivästä ja hyvistä valaisevista esimerkeistä. Pitkästä aikaa koulutus, jossa ei väsyttänyt hetkeäkään. Hyvä esiintyminen piti kaikki hereillä ja keskustelun käynnissä.

• Todella hyvät puhujat, pitivät mielenkiinnon yllä koko ajan.

Esimiespäivät 2019 on seminaari sinulle, tuore tai jo kokeneempi esimies, joka tarvitset kattavasti tietoa työlainsäädännön vaatimuksista, ja haluat terävöittää osaamistasi onnistuaksesi tehtävässäsi esimiehenä.

Ensimmäisen päivän aikana käydään tiivistetysti läpi ne keskeiset työoikeudelliset asiat, jotka jokaisen esimiehen on onnistuakseen työssään hyvä tietää. Saat käytännönläheistä tietoa mm. työsuhteen ehtojen määräytymisestä, työnjohto-oikeudesta ja työsuhteen päättämistilanteista. Ensimmäisen päivän asiantuntijana toimii lakimies Kirsi Parnila.

Toisena päivänä perehdytään esimiestyön peruspilareihin ja johtamisen merkitykseen työyhteisössä, sekä pohditaan työyhteisön käyttäytymisen lainalaisuuksia. Kuulet, miten työyhteisön tyypillisiä ongelmatilanteita voidaan ratkaista ja opit antamaan rakentavaa palautetta. Toisen päivän asiantuntijana toimii organisaatiopsykologi Pekka Järvinen.

Esimiespäivillä saat vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin:
    •Kuinka onnistua esimiehen vaativassa tehtävässä?
    •Mitkä ovat työyhteisön kantavat rakenteet ja millainen on esimiehen rooli työyhteisössä?
    •Miten ratkaistaan tyypillisiä ongelmatilanteita työyhteisössä ja annetaan rakentavaa palautetta?
    •Mitä tarkoittaa käytännössä käyttää työnjohto- eli direktio-oikeutta työnantajan edustajana?
    •Miten toimitaan, jos työntekijä ei noudata työaikaa tai laiminlyö työvelvoitetta?

Asiantuntijat:
    Lakimies Kirsi Parnila, Helsingin seudun kauppakamari
    Organisaatiopsykologi, PsL, TM Pekka Järvinen, Organisaatiokonsultointi Praxis Oy

Ohjelma: Keskiviikko 13.3.2019

8.45 Ilmoittautuminen ja aamiaistarjoilu

Esimies on juridisessa mielessä työnantajan edustaja
    työnjohto- eli direktio-oikeuden käyttäminen työnantajan edustajana
    tasapuolinen kohtelu ja syrjintä
    työturvallisuus ja työsuojelu

Työsuhteen ehtojen määräytyminen
    työsuhteen keskeiset ehdot ja niistä sopiminen
    työehtosopimukset

Oikeudet ja velvollisuudet erilaisten vapaiden yhteydessä
    vuosiloman antaminen
    perhevapaiden käyttö
    sairauspoissaoloihin liittyvät ongelmatilanteet

Työntekijän käytökseen liittyvät ongelmatilanteet
    sopimaton käytös
    ohjeiden vastainen menettely
    työvelvoitteen laiminlyönti
    luvattomat poissaolot

Työsuhteen päättäminen työntekijästä johtuvista syistä
    koeaikapurku, työsuhteen purkaminen, raukeaminen ja purkautuneena käsitteleminen
    irtisanomismenettely ja varoituskäytäntö

Lakimies Kirsi Parnila, Helsingin seudun kauppakamari

15.45 Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy

Ohjelma:Torstai 14.3.2019

8.45 Aamiaistarjoilu

Esimiestyön peruspilarit
    miksi töissä ollaan?
    kun henkilökemiat eivät toimi
    mistä syntyy hyvä työilmapiiri ja työmotivaatio?
    mikä auttaa jaksamaan ja viihtymään työssä?

Johtamisen korostuva merkitys
    kadonnutta johtajuutta etsimässä
    työyhteisön kantavat rakenteet
    muutosten johtamisen kulmakivet

Työyhteisön tyypilliset ongelmatilanteet
    yksilöongelmat
    yhteisölliset ongelmat
    ongelmien käsittely ja rakentava palaute

Työyhteisön käyttäytymisen lainalaisuudet
    ongelmakierteestä onnistumiskierteeseen
    esimiehen rooli ja tuki työyhteisön dynamiikassa

Psykologian lisensiaatti, TM, organisaatiopsykologi Pekka Järvinen, Organisaatiokonsultointi Praxis Oy

15.45 Tilaisuus päättyy

Tarjoilut Aamiainen klo 8.45, kahvi klo 10.30 ja klo 13.45. Lounas klo 12.00–12.30

Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila, Kalevankatu 12, Helsinki

Aika:
    13.-14.03.2019

Jäsenetuhinta 790 eur + alv
    Normaalihinta 990 eur + alv

Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut

Peruutusehdot:
    Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti. Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.