Esitutkinnan ja pakkokeinojen uusin oikeuskäytäntö ja lakimuutokset (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Esitutkinnan ja pakkokeinojen uusin oikeuskäytäntö ja lakimuutokset (3 h)

29.11.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 9 syyskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto

Milloin voidaan käyttää salaisia pakkokeinoja? Milloin edellytykset televalvontaan, telekuunteluun tai asunnon tekniseen kuunteluun täyttyvät? Milloin pakkokeinojen käyttö on perusteetonta? Millaiset ovat puolustuksen tiedonsaantioikeudet liittyen esitutkinnan aikaisiin pakkokeinokäsittelyihin? Millä edellytyksillä tutkintavangin yhteydenpitoa voidaan rajoittaa, ja kuinka laajaa joukkoa yhteydenpidon rajoitus voi koskea? Mitä lainsäädäntömuutoksia rikosprosessin tehostamishanke tuo tullessaan?

Esitutkintaan ja pakkokeinoihin liittyy monia käytännössä vaikeatulkintaisia ja haastaviksi osoittautuvia kysymyksiä. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksillä on pakkokeino-oikeudessa keskeinen merkitys. Asianajaja, prosessioikeuden dosentti Markku Fredman pureutuu tässä webinaarikoulutuksessa tuoreen oikeuskäytännön kautta pakkokeinojen käytön yleisiin edellytyksiin; menettelyyn pakkokeinoasioissa, tutkintavangin yhteydenpidon rajoittamiseen ja tiedonsaantioikeuksiin pakkokeinoista päätettäessä.

Koulutuksessa käydään myös läpi rikosprosessin tehostamishankkeen tuomat olennaisimmat lainsäädäntömuutokset. HE laiksi esitutkintalain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on tarkoitus antaa viikolla 40.

– tuomareille
– syyttäjille
– asianajajille
– esitutkintaviranomaisille
– tutkinnanjohtajille
– poliisin edustajille
– muille rikosprosesseihin osallistuville

Markku Fredman
, Asianajaja, prosessioikeuden dosentti
Markku Fredman on hoitanut rikosasioita yli 30 vuotta ja väitellyt oikeustieteen tohtoriksi puolustajan roolia käsittelevällä väitöskirjalla. Hän on osallistunut esitutkintaa ja pakkokeinoja koskevaan lainvalmisteluun ja on yksi alan peruskäsikirjan kirjoittajista. Hän on Helsingin yliopiston prosessioikeuden dosentti.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Uusinta oikeuskäytäntöä esitutkintaan ja pakkokeinoihin liittyen
– menettely pakkokeinoasioissa
– pakkokeinojen käytön yleiset edellytykset
– tutkintavangin yhteydenpidon rajoittaminen
– tiedonsaantioikeudet pakkokeinoista päätettäessä.

11.30 Rikosprosessin tehostamishankkeen lainsäädäntömuutokset

12.00 Koulutus päättyy

Pidämme 15 min tauon noin puolessa välissä koulutusta.

Koulutus järjestetään etänä

29.11.2022

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 270 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 210 euroa + alv 24 % / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)